سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 01:00 - جمعه 09 آبان 1393

سرپرست واحد امور فناوری‌های مکانیزه جهادکشاورزی اصفهان عنوان کرد

استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی در 69 درصد از عملیات‌های زراعت اصفهان

سرپرست واحد امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان درباره میزان استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی در فرآیند تولید گفت: در سال گذشته 69 درصد از عملیات زراعت و باغبانی این استان با ماشین انجام شده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ سیروس فرهمند ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: میزان طبیعی حاصلخیزی خاک از یک‌ونیم به بالا است که باید برای رسیدن به نقطه مطلوب تلاش بیشتری انجام شود.

وی افزود: در این راستا جهاد کشاورزی استان اصفهان به توسعه کشاورزی حفاظتی روی آورده است.

سرپرست واحد امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه کشاورزی حفاظتی سه هدف را دنبال می‌کند، بیان کرد: در این نوع از کشاورزی، شدت عملیات خاک‌ورزی به شدت کاهش می‌یابد، بقایای محصول قبلی روی زمین نگه داشته و کشت در تناوب به صورت اصولی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: خاک و آب به عنوان منابع تولید در بخش کشاورزی مورد توجه ویژه قرار می‌گیرند.

فرهمند افزود: در سال‌های گذشته به علت سوءمدیریت و خشکسالی‌های پیاپی میانگین آبیاری و کیفیت خاک کاهش یافته و وزارت جهاد کشاورزی به دنبال برون‌رفت از این وضعیت است.

وی اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی در زمینه بهبود میانگین آب به بهسازی روش‌های آبیاری و در بخش خاک به کشاورزی حفاظتی روی آورده است.

مدیر صنایع سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اختصاص اعتبارات ویژه توسط دولت به این بخش اشاره کرد و افزود: در سال گذشته میزان این اعتبارات 17 میلیارد و 850 میلیون تومان بود که در سال جاری به 23 میلیارد تومان افزایش یافت.

وی خاطر نشان کرد: در سال گذشته 92 درصد از این اعتبارات جذب شد و تاکنون نیز 48 درصد از اعتبارات سال جاری را جذب کرده‌ایم.

فرهمند تأکید کرد: در بخش مکانیزاسیون دو شاخصه ضریب مکانیزاسیون و استفاده از ماشین در فرآیند تولید دو شاخصه مهم ارزیابی به شمار می‌آید.

وی اظهار کرد: ضریب مکانیزاسیون در سال گذشته 1.64 صدم بوده که به طور قطع در سال جاری افزایش خواهد یافت.

سرپرست واحد امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: 767 دستگاه و نیرو محرکه شامل ماشین‌آلات و ابزار و ادوات کشاورزی در دو سال اخیر وارد استان شده است.

وی همچنین درباره میزان استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی در فرآیند تولید گفت: در سال گذشته 69 درصد از عملیات زراعت و باغبانی استان اصفهان با ماشین انجام شده است.

فرهمند یکی از وظایف این واحد را توزیع سوخت ماشین‌آلات و چاه‌های کشاورزی دانست و افزود: توزیع 70 میلیون لیتر نفت و گاز حمایتی و پلاک‌دار کردن ماشین‌های کشاورزی از جمله اقدامات انجام شده در این واحد به شمار می‌رود.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.