سرویس: غیر تولیدی » نقلی 14:30 - پنجشنبه 08 آبان 1393

كارشناس بهداشت:

ازدواج در حفظ و بقاء سلامت افراد تاثير بسزايي دارد

ازدواج مي‌تواند در حفظ و بقاي سلامت روحي، جسمي و رواني افراد تاثير بسزايي داشته باشد.

به گزارش اصفهان شرق؛ پريوش آبسالان كارشناس سلامت  با اشاره به اینکه در حالت كلي انسان موجودي اجتماعي است و نمي‌تواند به دور از هم نوعان خود زندگي با دوام و با كيفيتي را دنبال كند‌، عنوان کرد: پژوهش‌ها نشان داده‌اند افرادي كه تنها هستند، سيستم ايمني بدنشان ضعيف مي‌شود و تعداد دفعاتي كه افراد متاهل به خدمات درماني نياز پيدا مي‌كنند بسيار كمتر از تعداد دفعاتي است كه افراد مجرد و يا طلاق گرفته به اين سرويس‌ها نياز پيدا مي‌كنند.
ازدواج در حفظ و بقاي سلامت افراد تاثير بسزايي دارد
وی ازدواج را به عنوان كوچكترين خانه از اين شبكه اجتماعي ذکر کرد و خاطرنشان کرد: ازدواج مي‌تواند در حفظ و بقاي سلامت روحي، جسمي و رواني افراد تاثير بسزايي داشته باشد.
وی افزود: از طرفي ازدواج يكي از مراحل مهم در زندگي افراد به شمار مي‌رود كه در آن فاكتورهاي مهمي از جمله، جنبه‌هاي اجتماعي، مادي، اعتقادي فرهنگي و جنبه‌هاي رواني دخيل هستند.
كارشناس برنامه سلامت ميانسالان با بیان اینکه بهترين و معمولي‌ترين وضعيت ازدواج اين است كه سن پسر كمي از سن دختر بيشتر باشد يا حداقل مساوي باشد، اظهار کرد: اين به خاطر اين است كه مدت باروري در خانم‌ها محدود است و این در حالی است که در آقايان نامحدود است.
ابعاد تناسب در انتخاب ازدواج مهم است
وی انتخاب همسر را يك مسئله چند بعدي و دارای معيارهای متعدد دانست و تاکید کرد: اختلاف سني دختر و پسر نبايد آنقدر زياد باشد كه دوره رشدي آنها متفاوت شود و در علاقه‌ها، سرگرمي‌ها، طرز نگرش و بينش و انرژي‌هاي رواني با هم متفاوت و يا احتمالا درگير شوند.
وی با اشاره به این نكته كه علاوه بر سن شناسنامه‌اي بايد به سن بلوغ عقلي، اجتماعي، فرهنگي و ظاهري نيز توجه كرد، افزود: همچنين لازم است به ابعاد تناسب در ازدواج توجه كرد به طور مثال تناسب فرهنگي، تناسب اقتصادي- اجتماعي، تناسب شخصيتي و تناسب تحصيلي اهمیت دارد.
برخورداری از مهارت براي ازدواج موفق لازم است
آبسالان با تاکید بر اینکه داشتن مهارت برای ازدواج موفق لازم است، گفت: مهارت‌هاي حل مسئله و حل مشكل مهترين مهارت حل مسئله است كه در آن شما زمان مناسب براي دعوا كردن، تسليم شدن، دادن و بخشيدن را آموزش مي‌دهید.
وی مقدم دانستن همسر را از مهارت‌های ازدواج موفق دانست و عنوان کرد: باید بعد از خدا اول همسر را مدنظر داشت و بعد از آن به كودكان و نوجوانان توجه کرد.
وی با اشاره به اینکه به ياد روزهاي سخت گذشته باشيد كه همسر كنار شما بود، بیان داشت: او صدر جدول كارهاي مهم شما بايد قرار گيرد زيرا شما مي‌خواهيد او هميشه اولين باشد.
این كارشناس برنامه سلامت ميانسالان یادآور شد: اين مهم است كه هر يك از همسران نه تنها براي امروز خود بلكه براي فردا و همسرشان برنامه‌ريزي داشته باشند.
مهارت عفو و بخشش برای موفقيت در ازدواج ضروری است
وی مهارت عفو و بخشش را نیز برای موفقيت در ازدواج ضروری دانست و گفت: نه تنها شما بايد قادر به بخشيدن اتفاقات گذشته باشيد، بلكه بايد قادر به بخشيدن در همان لحظه باشيد.
وی بیان داشت: مهارتهاي خلاقيت هم در ازدواج موفق موثر است چراکه همسران بطور معمول هر روز به همدیگر را می‌بینند و باید سعي كنند از مشاركت همديگر لذت ببرند.
آبسالان مهارت تمركز را نیز مهم دانست و گفت: ياد بگيريد بر روي ويژگي‌هاي مثبت همسر خود تمركز كنيد.
مهارت اعتماد به نفس از رموز ازدواج موفق است
به گفته وی مهارت اعتماد به نفس را از دیگر رموز ازدواج موفق عنوان کرد و گفت: شما بايد اعتماد به نفس داشته باشيد كه همسرتان شما را همانقدر كه شما او را دوست داريد، دوست دارد و هرچند گاهي اوقات آن را نشان ندهند.
وی با اشاره به مهارت‌هاي يادگيري،َ به عنوان دیگر مهارت‌های ازدواج موفق، اظهار کرد: در برخي از مراحل زندگي ما فكر مي‌كنيم همسرمان را مي‌شناسيم اما او تغيير كرده است. از این رو شما هميشه بايد مايل به دوباره يادگيري همسر خود باشيد.
درک نیازهای همسران نسبت به هم از مهارت‌هاي مهم در ازدواج موفق است
این کارشناس بهداشت گفت: درك درست از نيازهاي خودتان و همسرتان و انتقال آن به يكديگر يكي از مهارت‌هاي مهم در ازدواج موفق است.
وی عنوان کرد: به همسرتان اطمينان دهيد كه كاري كه انجام مي‌دهيد باعث خوشحالي اوست و در واقع مبارزه با اهداف شما را از ركورد خارج مي‌كند و باعث افزايش اميد به زندگي مشترك مي‌شود.

منبع: ايمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.