سرویس: غیر تولیدی » نقلی 11:30 - پنجشنبه 08 آبان 1393

اسکندری در همایش نقش رسانه‌ها در احیای امر به معروف و نهی از منکر:

نیازمند پرورش خبرنگاران حرفه‌ای برای مدیریت بحران هستیم/ حمایت رسانه‌ای غرب از فمینیسم در حاشیه اسید‌پاشی اصفهان

رئیس مرکز مطالعات سازمان بسیج رسانه با بیان اینکه هدف دشمن از موج رسانه‌ای در پی جنایت اسیدپاشی، ترویج مفاهیم فمینیستی و سکولار در جامعه است، گفت: رویداد اخیر نشان داد که جبهه رسانه‌ای انقلاب دارای ضعف است و ما نیازمند پرورش خبرنگاران حرفه‌ای برای مدیریت بحران هستیم.

به گزارش اصفهان شرق؛ صالح اسکندری ظهر امروز در همایش تخصصی نقش رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها در احیای امر به معروف و نهی از منکر که به همت ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر شهرستان اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: غربی‌ها، مطبوعات و رسانه‌ها را رکن چهارم دموکراسی می‌دانند و قائل هستند که رسانه‌ها در حد فاصله توده مردم و ساختار رسمی قدرت شکل‌ می‌گیرند.

وی افزود: رسانه در نظام مردم‌سالاری دینی، هم باید از جنس امام (هدایت‌گر) و هم از جنس مردم (مطالبه‌گر و امر به معروف و نهی از منکر) باشد و روش تحلیل گفتمان با وجود برخی از انتقادات وارده بر آن، می‌تواند به ما در درک فضای رسانه‌ای کمک کند و در نهایت سبب ارتقای سطح سواد رسانه‌ای شود.

رئیس مرکز مطالعات سازمان بسیج رسانه تاکید کرد: تحلیل گفتمان در حقیقت واکاوی ابعاد آشکار و پنهان صورت‌های زمانی و فرازمانی رسانه‌ها در خصوص یک موضوع خاص که در نهایت به یک جریان‌سازی تبدیل می‌شود، است.

وی افزود: نخستین گام در تحلیل گفتمان، شناسایی گفتمان جبهه متخاصم و یا دگرگفتمانی است، در موضوعات خبری و رسانه‌ای که قابلیت تبدیل شدن به گفتمان‌های عمومی را دارند، همواره دو جریان «ما و آنها» شکل می‌گیرد.

اسکندری یادآور شد: به عنوان مثال در جنایت اسیدپاشی و موج رسانه‌ای اتفاق افتاده، برای پیدا کردن محل مناقشه باید درصدد ارتباط مضامین و مفاهیم بیان‌ شده در حواشی ماجرای اصلی رخ داده باشیم.

رئیس مرکز مطالعات سازمان بسیج رسانه متذکر شد: حقیقت این است که ترویج مفاهیم فمینیستی و سکولار از لایه‌ها و زوایای پشت پرده جریان رسانه‌ای دشمن در جنایت اسیدپاشی اخیر است.

وی بیان کرد: در ارتباط با مفاهیم و تعامل با جامعه روش‌های متعددی چون استفاده از لطیفه‌ها، طراحی لوگو و شعارهای سازماندهی‌شده و مبالغه و سیاه‌نمایی در یک خط سیر ممتد مطبوعاتی باید استفاده شود.

اسکندری تصریح کرد: عدم مدیریت صحیح در حادثه اخیر اسیدپاشی در جبهه رسانه‌ای داخل کشور، به ما فهماند که در جبهه رسانه‌ای خودی به شدت دچار ضعف جدی هستیم، ما نیازمند پرورش خبرنگاران حرفه‌ای در مواقع بحران هستیم.

وی در ادامه عدم برآورد صحیح از صف‌آرایی دشمن و نداشتن یک جبهه همگرا و هم‌افزای رسانه‌ای، پایین بودن سرعت اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌های تصویری و مکتوب داخلی و پخش موضع‌گیری مسئولان به جای روایت حادثه رخ داده را اهم ضعف‌ها دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.