سرویس: غیر تولیدی » نقلی 01:00 - پنجشنبه 08 آبان 1393

استاندار اصفهان خبر داد

برخورد جدی با زمین‌خواران بخش‌های دولتی در اصفهان

استاندار اصفهان از برخورد جدی استانداری اصفهان با بیشترین زمین‌خواری و ساخت‌وساز‌های غیرمجاز و تغییر کاربری به ویژه زمین‌خواران بخش دولتی خبر داد.

به گزارش اصفهان شرق؛ رسول زرگرپور در چهارمین گردهمایی فرمانداران استان اصفهان با اشاره به اینکه استان اصفهان یکی از بزرگترین استان‌های‌ کشور به لحاظ تعداد شهر، روستا و بخش است، اظهار داشت: استان اصفهان دارای 106 شهر، 50 بخش و 24 فرمانداری است که هر ماه یک بار گردهمایی‌هایی جهت هماهنگی و هدایت مجموعه‌ فرمانداری‌ها در استانداری تشکیل و در مورد موضوعات مختلف هماهنگی و تصمیم‌گیری می‌شود.

وی با اشاره به اهم موضوعات مطرح شده در گردهمایی فرمانداری‌ها، افزود: اصلی‌ترین اولویتی که دولت اعلام کرده است ایجاد ثبات و امنیت استان است که امروز عصر به تمامی فرمانداران در مورد ارتقاء و استمرار امنیت در مناطق مواردی اعلام شد.

استاندار اصفهان، ایجاد فضای پرنشاط فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را از دیگر اولویت‌های دولت برشمرد و تصریح کرد: باید برنامه‌ریزی ویژه‌ای  در این خصوص انجام شود که البته در هر فرماندار متناسب با چارچوب شهر خود باید برنامه‌ریزی کند.

وی ادامه داد: ثبات حقوق شهروندی و اهمیت به موضوع عفاف و حجاب از دیگر موضوعات مطرح شده در این گردهمایی بود که از فرمانداران خواسته شد که  نسبت به ثبات حجاب و عفاف در چارچوب شهر خود اقدام کنند.

* لزوم مشارکت مردم در حل مسائل اجتماعی و شهری

زرگرپور همچنین بر ضرورت ایجاد فضای مشارکت مردم در حل مسائل اجتماعی و شهری تأکید کرد و گفت: با توجه به نزدیک شدن بحث انتخابات نمایندگان مجلس شورای اسلامی توصیه می‌شود که مشکلات با مشارکت مردم حل شود.

وی اضافه کرد: نظارت بر ادارات و پاسخگویی ادارات به خواسته‌های مردم و تکریم ارباب‌رجوع از مواردی دیگر بود که در این جلسه توسط استاندار مورد تاکید به فرمانداران قرار گرفت و خواسته شد که با برنامه‌ریزی بیشتری  هماهنگی و کنترل داشته باشند.

استاندار اصفهان در ادامه صحبت‌های خود به پاره‌ای از اقدامات در حوزه اجرایی اشاره و اضافه کرد: به نظر می‌رسد که نقش فرمانداران در ارتباط با هماهنگی بین شورا‌ها و شهرداری‌ها کم است به همین لحاظ از فرمانداران خواسته شد ضمن مشارکت در امور شورا و شهرداری بر تصمیمات غیر قانونی که در کمیسیون‌ها مطرح می‌شود نظارت و پیگیری بیشتری داشته باشد.

* رسیدگی به مسکن مهر و رفع نخاله و زباله‌های ساختمانی

وی در ادامه صحبت‌های خود به مسکن مهر و چالش‌ها،مسائل و مشکلات اشاره و افزود: دولت از طرفی خود را موظف بر تعهدات دولت قبلی می‌داند و از سوی دیگر از نظر برای رفع مشکلات زیربنایی و روبنایی نیاز به اعتبارات مالی زیادی دارد که در این خصوص دولت دو بسته پیشنهادی را ارائه داده است.

زرگرپور تأکید کرد: البته در خصوص مسکن مهر در  استان اصفهان بیش از تعهدات عمل شده و در واقع 75 درصد تعهدات اجرایی شده است، اما هنوز مشکلات زیادی در تامین امور زیر بنایی و روبنایی داریم.

وی در ادامه به محوطه‌ فضای بیرون شهر اشاره و افزود: زباله‌‌های زیادی در حاشیه شهرها ریخته شده است که بسیار آن محل را بد منظره جلوه داده است که بسیاری از این زباله‌ها و نخاله‌ها در حاشیه رودخانه‌ زاینده‌رود و کانال‌های ورودی رودخانه بوده است.

* جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی از حاشیه ‌رودخانه زاینده‌رود

استاندار اصفهان گفت: این عمل غیر قانونی است و فرمانداران باید با هر گونه نخاله ساختمانی و نیز زباله که خارج از محل مشخص ریخته شده است به شدت برخورد و خودروهای دفن این زباله‌ها و نخاله‌ها را متوقف کنند.

وی با بیان اینکه نمونه این بد منظره‌ای در شهر نجف‌آباد، لنجان و مبارکه دیده می‌شود،تاکید کرد: این زباله‌ها و نخاله‌ها باید در محل‌های مشخص منتقل شوند.

* برخورد جدی استانداری با زمین‌‌خواری

زرگرپور در بخش دیگری از صحبت‌های به برخورد جدی استانداری اصفهان با ساخت‌ و سازهای خارج محدوده، زمین‌خواری و تغییر کاربری در زمین‌ها خبر داد و گفت: برخی از ساخت‌وسازها و یا تغییر کاربری در بخشداری‌ها و یاد دهیاری‌ها دیده می‌شود که باید توسط فرمانداری‌ها و یا بخشداری‌ها مورد نظارت و کنترل قرار گیرد.

وی با اشاره به ساختمان‌های چندین طبقه در حریم و یا ساخت و سازهای خارج محدوده اشاره و افزود:رعایت ضوابط و مقررات و اصلاح این ضوابط باید هر چه زودتر صورت گیرد تا مورد سودجویی قرار نگیرد.

استاندار اصفهان اظهار کرد: زمین‌خواری یکی از موضوعات مطرح شده مهم است و باید هر چه سریع‌تر وضعیت زمین‌خواران و تغییر کاربری‌ها و ساخت‌وسازهای غیرمجاز که در حد مطلوب نیست مشخص شود.

وی اضافه کرد: معاون اول رئیس جمهور نیز به این مسئله تاکید داشته است و ستادی در این خصوص تشکیل داده که به مراتب در استان‌ها نیز تشکیل شده است.

* اصفهان ششمین استان کشور در زمینه زمین‌خواری

زرگرپور ادامه داد: با کمال تاسف استان اصفهان ششمین استان کشور از نظر بیشترین زمین‌خواری و ساخت‌و ساز‌های غیر مجاز و تغییر کاربری است.

وی تأکید کرد: قطعاً ستاد رسیدگی به این وضعیت را موظف به مبارزه می‌کنیم و در این خصوص نیز در استان چهار پرونده زمین‌خواری شناسایی شده است که در وقت خود به مردم این زمین‌خواران را معرفی می‌کنیم.

استاندار اصفهان متذکر شد: البته همیشه این زمین‌خوران از مردم نبوده و چندین مورد ذکر شده از بین دستگاه‌ها و ارگان‌‌های وابسته به دولت بوده است که در پرونده یک مورد از این زمین‌‌خواری‌ها که واگذاری100 هکتار زمین برای پروژه‌ای بوده، اجرا نشده و زمین به قیمت 150 میلیارد تومان قیمت‌گذاری فروخته شد.

وی با بیان اینکه مبدا زمین‌خواری بابت زمین‌هایی است که دولت به افراد واگذار کرده است، گفت: برخی از این زمین‌ها را به شرکت‌ شهرک‌های صنعتی و بخشی برای کشاورزی و بخشی برای سازمان زمین شهری واگذار کرده است که در قالب طرح‌های عمرانی،کشاورزی و صنعتی اجرا شود که البته بسیاری از این طرح‌ها اجرا نشده است.

زرگرپور با اشاره به اینکه در حال بررسی زمین‌هایی که طی 30 سال گذشته به افراد واگذار شده است هستیم، تصریح کرد: بر همین اساس با همکاری فرمانداران تمام زمین‌های بلا استفاده احصاء می‌کنیم.

استاندار اصفهان در پایان با بیان اینکه یک سری از زمین‌های دولتی که کنترل روی آن نبوده است با جعل سند تغییراتی ایجاد که شهرداران نسبت به این قضیه بی‌تفاوت بوده‌اند که خواسته شد به این موضوع بیشتر اهمیت داده شود.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.