سرویس: غیر تولیدی » نقلی 09:00 - پنجشنبه 08 آبان 1393

آیت‌الله مظاهری:

عزاداری‌ها نباید بهانه دست دشمنان تشیع دهد

رئیس حوزه علمیه اصفهان گفت: عزاداری، باید متعارف و به شکل سنتی باشد و سوژه و بهانه دست بدخواهان تشیع ندهد.

به گزارش اصفهان شرق؛ آیت‌الله حسین مظاهری در مطلبی شرکت در جلسات عزاداری‌ که سوژه و بهانه به دست بدخواهان تشیع بدهد را جایز نداست.

وی در پاسخ به این سؤال که برخی از ذاکرین و مداحان اهل‌بیت (ع) تعبیراتی مانند «مست مستم من، هرچه بادا باد، علی پَرستم من، همچو زهرا مادرت از همه خوشگل‌تری، حسین اللّهی‌ام، سگ حسینم و…» را به کار می‌برند که به نظر می‌رسد با شأن اهل‌ بیت (ع) و حتی عقاید شیعه، منافات دارد. به کاربردن این الفاظ چه صورت دارد و حکم شرکت در این مجالس چیست؟ گفت: این گونه کلمات نه‌تنها جایز نیست، بلکه اشبه به کلمات شیطانی است، در حالی که در مراسم توسل و عزاداری که از افضل قربات است، باید با کلمات رحمانی سخن گفت.

وی ادامه داد: از برخی از این تعابیر، برداشت شرک‌آلود می‌شود و گفتن کلمات نامناسب که مربوط به افراد خاص است، در حق ائمه طاهرین (ع)، حرام و مورد غضب حضرت ولی‌عصر (عج) است.

سایر استفتائات آیت‌الله مظاهری درباره عزاداری‌ها با عنوان آسیب‌شناسی عزاداری به شرح زیر منتشر شده است:

سؤال: خرافات موجود در عزاداری‌های مذهبی، در حال حاضر کدام است؟

پاسخ: تشریفات، گریه‌های افراطی، مداحی‌های دروغ، نی زدن، به کاربردن آلات موسیقی و مانند اینها، خرافات است.

سؤال: خواندن شعر و موسیقی با سبک غربی یا با ترانه، با مضمون‌های اخلاقی یا با مضمون شهادت و عاشورا و انقلاب و نظایر آن، چه حکمی دارد؟ آیا می‌توان به آنها گوش داد؟

پاسخ: خواندن و گوش دادن حرام است.

سؤال: در برخی مجالس عزاداری، مداحان با الفاظ نامناسب به ائمه (ع) خطاب می‌کنند یا عزاداران، به عنوان عزاداری به صورت خود چنگ انداخته یا زنجیر خاردار می‌زنند و بر بدن و لباس آنها خون جاری شده و لباس و بدن و منزل دیگران را نجس می‌کنند؛ از آنجایی که این‌گونه روش‌ها در حال ترویج بوده و مجالس را از وزانت و معنویت تهی ساخته، چه بسا موجب وهن مقدسات می‌شود، تکلیف ما را در این رابطه روشن فرمایید؟

پاسخ: این‌گونه حرف‌ها و روش‌ها نباید باشد و به طور کلی باید متروک شود و شأن عزاداری‌ها که از بهترین عبادات است، محفوظ بماند.

سؤال: قمه‌زنی برای اباعبدالله الحسین (ع) یا سایر ائمه (ع) چه حکمی دارد؟

پاسخ: حرام است؛ علاوه بر این، در این زمان وهن برای تشیع است و همچنین هرچه نظیر قمه‌زنی است، مانند زنجیر تیغدار. ضمن آنکه مراعات قوانین هر مملکتی، مخصوصاً قوانین جمهوری اسلامی ایران، واجب است.

سؤال: آیا قمه زدن به طور مخفی حلال است یا اینکه فتوای شریف حضرتعالی عمومیت دارد؟

پاسخ: جایز نیست.

سؤال: برهنه شدن مردان در هنگام عزاداری چه حکمی دارد؟ اگر زنان نامحرم حضور داشته باشند، چه حکمی دارد؟

پاسخ: اگر در حضور نامحرم باشد و یا به طور کلی احتمال مفسده وجود داشته باشد، جایز نیست و چنانکه گفته شد عزاداری‌ها باید به صورت متعارف برگزار شود.

سؤال: آیا آنچه متداول شده که به عنوان عزاداری برای امام حسین (ع) گوشت بدن خود را سوراخ کرده، قفل و سنگ به آن آویزان می‌کنند، جایز است؟

پاسخ: جایز نیست و این‌گونه امور باید متروک شود.

سؤال: بالا و پایین پریدن در هنگام عزاداری و سینه‌زنی که به هروله معروف شده، چه حکمی دارد؟

پاسخ: عزاداری‌ها باید به شکل متعارف باشد و انجام اعمال و حرکات غیرمتعارف، موجب وهن و نیز سبب بدآموزی است.

سؤال: بسیار دیده شده مردم برای گرفتن یک ظرف غذا، در محل عزاداری امام حسین (ع) صف‌های طولانی می‌بندند، آیا غذا، چای و سایر خوردنی‌ها که در جلسات عزاداری توزیع می‌شود، خاصیت ویژه‌ای دارد و آیا این کار صحیح است؟

پاسخ: بنابر آنچه ذکر شده، به دلیل آنکه مربوط به حضرت سیّدالشّهدا (ع) است، خاصیت ویژه دارد. لیکن این کار خوب نیست، زیرا موجب بدآموزی است و نباید عزاداران و شیعیان کاری کنند که انگشت‌نما شوند و بهانه به دست بدخواهان بدهند و اگر موجب ضربه خوردن به شخصیت آنها باشد، جایز نیست.

سؤال: از ساختمان حسینیه صدای قرائت قرآن و مجالس عزاداری پخش می‌شود، به طوری که صدای بلند آن بیرون از حسینیه هم شنیده می‌شود و این امر موجب سلب آسایش همسایگان شده و مسئولان و سخنرانان حسینیه اصرار به ادامه آن دارند، این عمل چه حکمی دارد؟

پاسخ: باید صدای عزاداری و قرائت قرآن موجب مزاحمت نباشد، مخصوصاً در ساعات دیر وقت.

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.