سرویس: غیر تولیدی » نقلی 19:30 - چهارشنبه 07 آبان 1393

اتاق اخبار کاغذی - ۷ آبان

ذوق‌زدگی از «شاید بیایم» آیت‌الله/ روز خاکستری «نیلی»

اعلام احتمال کاندیداتوری رفسنجانی برای حضور در انتخابات ریاست مجلس خبرگان و جلسه امروز رأی اعتماد به گزینه پیشنهادی وزارت علوم از مهم‌ترین سرخط‌های اخبار و تحلیل‌های روزنامه‌های امروز است.

به گزارش اصفهان شرق؛ عنوان گزارش روزنامه وطن امروز از نظر نمایندگان مجلس درباره وزیر پیشنهادی علوم است.

وطن امروز با اشاره به نظرات نمایندگان و کارشناسان معتقد است که دولت گزینه جدی تری را بعد از عدم رای اعتماد احتمالی نیلی در دستور کار خواهد داشت.

در گزارش وطن امروز آمده است: نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته هم نسبت به معرفی نیلی‌احمدآبادی برای تصدی وزارت علوم انتقاد کردند. به اعتقاد نمایندگان، نیلی‌احمدآبادی نه برنامه‌ای دارد و نه نسبت به این ماجرا جدی است. موضوع آنقدر آشکار و اصطلاحا تابلو است که نمایندگان معتقدند معرفی نیلی‌احمدآبادی یک شوخی با مجلس بوده است. به گزارش «وطن امروز»، از همان ابتدای معرفی نیلی‌احمدآبادی توسط روحانی به مجلس برای تصدی وزارتخانه پرحاشیه دولت یازدهم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فعالان سیاسی و تشکل‌های دانشجویی به این موضوع انتقاد کردند. محور اصلی انتقادات، نبودن تجربه و توان کافی در وزیر پیشنهادی علوم، عدم مرزبندی شفاف وی با فتنه و توضیح نامناسب برای اقدام به امضای نامه حمایت از فتنه‌گران، عدم ارائه برنامه مناسب و بی‌انگیزه بودن نیلی برای تصدی چنین مسؤولیت مهمی را شامل می‌شود.

این روزنامه همچنین تذکر روز گذشته علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی را با تیتر «در مذاکرات از خطوط قرمز عبور کرده اند» پوشش داد.

در گزارش وطن امروز از این اظهارات آمده است: در شرایط فعلی فضای خارجی بویژه در آمریکا، حاکی از تمدید مذاکرات است. رسانه‌های غربی معتقدند تا پایان مهلت 4 ماهه امکان توافق جامع وجود ندارد و همه در حال رایزنی برای یک دوره تمدید مجدد مذاکرات هستند. در ایران اما حسن روحانی می‌گوید تفاهم قطعی است و می‌توان تا پایان ضرب‌الاجل 4 ماهه به توافق جامع رسید. به‌رغم این شرایط اما علیرضا زاکانی، از نمایندگان بانفوذ مردم تهران در مجلس شورای اسلامی معتقد است توافق نهایی میان تیم حسن روحانی و باراک اوباما صورت گرفته است. زاکانی همچنین می‌گوید این توافق با عدول تیم مذاکره‌کننده ایرانی از خطوط قرمز صورت گرفته است.

این روزنامه همچنین در یادداشتی در ستون دیپلماسی خود با عنوان «دستگاه دیپلماسی درباره کاهش قیمت نفت تحرک ندارد»‌ به قلم موسوی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس نوشت: این روزها شاهد شکل‌گیری جبهه جدیدی در حوزه اقتصاد جهانی و قدرت‌های نفتی هستیم که رهبری آن را آمریکای جنایتکار و صهیونیزم غارتگر، به کارگردانی آل‌سعود به عهده دارند. اقتضای طبیعت آن زوج زشت‌سیرت، چیزی غیر از این نیست اما در این میان دردناک‌تر، وضعیت رژیم مستعمره آل‌سعود است که همچون غلامی حلقه به گوش، متکفل هزینه این ائتلاف نامیمون و شوم شده است. در تمامی برهه‌های حساس و التهابات توفانی جهان کنونی، قیمت بسیاری از محصولات استراتژیک مانند گندم و دارو که یک رشته آن در دست قدرت‌های جنایتکار قرار دارد، سیر صعودی به خود می‌گیرد اما چگونه است که طلای سیاه که بیشترین منابع استخراج آن در حوزه کشورهای اسلامی بوده و استراتژیک‌ترین محصول برای گردش چرخ‌های اقتصاد دنیا است، در چنین مواقعی سیر نزولی به خود می‌گیرد؟

«بازیگر عاقل از خطوط قرمز عبور نمی کند؛ خیالتان راحت!» عنوان یادداشت دیگری از علی بخشایش است.

در این یادداشت آمده است: تا لحظه نگارش این وجیزه، دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم یا دیگر مقامات دولتی نسبت به این سخنان آقای دکتر زاکانی واکنشی نشان نداده‌اند اما اگر هم واکنشی نشان دهند، به‌نظر می‌رسد جز تکذیب آن «اخبار واصله» و تاکید بر غیردقیق بودن آنها نباید چیز دیگری باشد. جدا از این واکنش احتمالی و صحت یا عدم صحت آن اخبار واصله، توجه به یک نکته قطعا می‌تواند نگرانی اصحاب انقلاب را در این باره کاهش دهد و آن موجودیتی به‌نام «عقل ابزاری» است که قطعا در تیم مذاکره‌کننده فعلی، به‌نحو اتم و اکمل وجود دارد، از آن رو که بقای خود را اصل اولیه دانسته و معتقدند توافق با قدرت‌های بین‌المللی در مساله هسته‌ای است که بقای آنها را تضمین می‌کند. پیش از این، وزیر امور خارجه صراحتا به این واقعیت در نیویورک اذعان کرده بود که اگر توافق حاصل نشود، امیدها از جریان توافق‌طلب نیز بریده خواهد شد و ابر غرب‌ستیزی بار دیگر فضای ایران را برای چشم‌های ناظران غربی مه‌آلود خواهد کرد.

این روزنامه همچنین بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگزاران حج امسال را با عنوان «در وحدت اسلامی با کسی تعارف نداریم» پوشش داده است.

*شرق

این روزنامه با اشاره به تصویب بندهای دیگری از طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر تیتر زد «تشکیل شعب قضایی ویژه پرونده های امر به معروف»

در گزارش شرق در اینباره آمده است: غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی روی «ویلچر» نشسته و هنوز آثاری از تیر و ترکش‌های هشت‌سال دفاع‌مقدس را در تن دارد. به ماده 16 طرح «حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر»، نقد دارد و آن را موجب بروز هرج‌ومرج در کشور می‌داند. بر اساس ماده 16 این طرح از این پس، «آمربه‌معروف» مصدوم شده «جانباز» و «آمربه‌معروف» کشته‌شده، «شهید» به شمار خواهد آمد.  جعفرزاده به «شرق» می‌گوید: «مفهوم «جانبازی» مفهومی برگرفته از حضور در جبهه و جنگ است و نمی‌شود این واژه را فروکاست. منعی در حمایت از آمربه‌معروف نیست اما در این طرح در این زمینه اغراق شده که اعتراض کردم اما در نهایت این ماده رای آورد. متاسفانه نمایندگان عزیز به این مساله توجه نمی‌کنند که تصویب تک‌تک این مواد در جامعه تاثیرگذار بوده و به‌ویژه باید پاسخگوی ایثارگران و جانبازان و خانواده شهدا باشند»

«هاشمی: بعضی کاندیدا شوند من هم نامزد می شود»‌ عنوان تیتر روزنامه شرق از اظهارات روز گذشته هاشمی رفسنجانی برای کاندیدا شدن برای ریاست خبرگان است.

در گزارش این روزنامه از اظهارات هاشمی آمده است: روزنامه جمهوری‌اسلامی دیروز در ستون «جهت اطلاع» نوشت: «یک منبع نزدیک به آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، اظهارات یک‌عضو مجلس خبرگان‌ رهبری که گفته است آقای «هاشمی‌رفسنجانی» گفته‌اند تمایلی به کاندیدا شدن برای ریاست مجلس‌خبرگان رهبری را ندارند، تکذیب کرد.» به نوشته این روزنامه «آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی درباره کاندیداشدن برای ریاست مجلس خبرگان‌ رهبری نه‌تنها چنین مطلبی نگفته‌اند، بلکه در پاسخ به سوالی در همین زمینه گفته‌اند درصورتی که بعضی افراد که آنها را برای ریاست خبرگان صالح نمی‌دانم قصد کاندیداشدن داشته باشند، آمادگی خود را برای کاندیداتوری ریاست این مجلس اعلام خواهم کرد»

«جنتی در یک قدمی استیضاح»‌ عنوان گزارش روزنامه شرق از جمع آوری امضا برای استیضاح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

در این گزارش آمده است:‌ نمایندگان جبهه پایداری به‌دنبال یارجمع‌کردن برای استیضاح جنتی هستند، از آن طرف هم معاونان وزیر و اهالی فرهنگ به‌دنبال حمایت از او. درحالی‌که در مجلس شورای اسلامی جمعی از نمایندگان به‌دنبال جمع‌آوری امضا جهت استیضاح جنتی هستند؛ حسین نوش‌آبادی و حجت‌الله ایوبی با حمایت از او معتقدند که این تحرکات، بیشتر جریان‌سازی سیاسی است. سه‌روز پیش حمید رسایی موضوع استیضاح را رسانه‌ای و اعلام کرد فردای همان روز، طرح استیضاح را به هیات‌رییسه مجلس ارایه می‌کند؛ با این حال گویا امضاهای کافی برای استیضاح وجود نداشت. براساس آیین‌نامه مجلس، درخواست حدود 10نماینده هم می‌تواند استیضاح را به جریان بیندازد؛ اما از آنجا که برخی نمایندگان در مسیر بررسی استیضاح از سوی هیات‌رییسه مجلس رای خود را پس می‌گیرند.

این روزنامه همچنین اظهارات روز گذشته محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه را با عنوان «ابعاد مساله حصر باید قضایی حل شود»

«چهارشنبه خاکستری نیلی»‌ عنوان گزارش روزنامه شرق از جلسه امروز رای اعتماد مجلس به گزینه پیشنهادی وزارت علوم است.

در گزارش شرق آمده: هیچ‌چیز، شبیه روز پیش از رای‌اعتماد نیست. در راهروهای «بهارستان»، پرنده هم پر نمی‌زند. تعداد خبرنگاران چندبرابر نمایندگان حاضر در راهرو است و آنها هم که به میان خبرنگاران می‌آیند اغلب درباره ماجرای رای‌آوردن محمود نیلی‌احمدآبادی امیدوار نیستند. شکرخدا موسوی، نماینده اهواز می‌گوید: «احتمال دارد که فردا هیچ مخالفی صحبت نکند، چراکه مجلس از دست آقای روحانی و این معرفی شاکی است. چرا باید برای معرفی وزیری وقت گذاشت که رزومه قابل‌تاملی ندارد؟»

این روزنامه در گزارش دیگری با عنوان «شکاف میان یاران احمدی نژاد» نوشت:‌ سایت «دولت بهار» متعلق به هواداران محمود احمدی‌نژاد روز گذشته در خبری غیرمنتظره اعلام کرد: تشکیلات رسانه‌ای «هما» (هواداران محمود احمدی‌نژاد) منحل شده است. این خبر البته به‌گفته یکی از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد ساعت‌سه بعدازنیمه‌شب دوشنبه به‌صورت پیامکی به اهالی رسانه ارسال شده است و خبرگزاری «تسنیم» هم در کنار دیگر خبرگزاری‌ها این خبر را به نقل از سایت مزبور بازنشر داد. این در حالی بود که عبدالرضا داوری این خبر را در گفت‌وگو با «ایلنا» تکذیب کرد و گفت اصلا «هما» در هفته جاری جلسه‌ای برگزار نکرده است. سایت «دولت‌بهار»  در خبر مزبور آورده بود: «در پی برخی اقدامات مکرر، مشکوک و خودسرانه طی ماه‌های اخیر، که با استقبال مزورانه دشمنان قسم‌خورده و رسانه‌های معلوم‌الحال نیز مواجه شده است، شورای مرکزی «هما» (مجتمع رسانه‌ای هواداران دکترمحمود احمدی‌نژاد) امشب (دوشنبه) با اکثریت اعضا تشکیل جلسه داد و این تشکیلات را منحل اعلام کرد»

«اما و اگر های وحدت اصولگرایان»‌عنوان گزارش دیگر روزنامه شرق در صفحه سیاست است.

در گزارش شرق آمده:‌ بعد از گذشت حدود دوهفته‌ از برگزاری نشستی که نام «وحدت اصولگرایی» به خود گرفت، هنوز کسی به این پرسش پاسخ نداده ‌است که چرا چهره‌های شاخص این جناح در این همایش، شرکت نکردند. آیا عدم‌شرکت آنها در این نشست به این معنا نیست که نشستی که نام وحدت در این جناح را با خود یدک می‌کشد یا مورد وفاق همه چهره‌های شاخص این جناح نبوده یا به اندازه کافی برای آنها اهمیت نداشته ‌است؟ پاسخ‌هایی که از برخی چهره‌های شاخص اصولگرا برای شرکت‌‌نکردن در این نشست طی دوهفته گذشته شنیده شده تا اندازه‌ای فرض بالا را تایید می‌کند. درحالی که رسانه‌های اصولگرا معتقدند که این اصلاح‌طلبانند که بر کوس عدم وحدت اصولگرایان می‌کوبند و آن را نشدنی می‌دانند. اما بیش از همه خود اصولگرایانند که درباره وحدت، اماواگر می‌کنند به‌ویژه وحدتی که محوریت آن با «مصباح‌یزدی»  رقم بخورد.

*کیهان

«دیوار کشی میان ایران و بقیه دنیای اسلام شگرد دشمنان است» عنوان تیتر روزنامه کیهان از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگزاران حج امسال است.

این روزنامه همچنین با اشاره به مصاحبه تعدادی از نمایندگان درباره جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم تیتر زد «فضای سنگین مجلس برای وزیر پیشنهادی علوم»

در گزارش کیهان در اینباره آمده است: امروز نمایندگان مجلس صلاحیت گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای تصدی وزارت علوم را بررسی خواهند کرد ولی شواهد و اظهار نظرهای نمایندگان حاکیست نیلی احمد آبادی نخواهد توانست اعتماد مجلس را جلب کند چرا که نمایندگان دوره نیلی را بهتر از دوران فرجی دانا وزیر سابق علوم که استیضاح شد نمی‌دانند.

یادداشت روز کیهان به قلم حسین شمسیان و به عنوان «قانون فصل الخطاب است» نوشته شده است.

در این یادداشت با اشاره به موضوع بورسیه ها آمده: اطلاعیه وزارت علوم درباره پرونده پر سر و صدا و جنجالی بورسیه‌ها، بسیاری از گمانه‌زنی‌ها و هشدارهای دلسوزان در این ماجرا را عینیت بخشید و ثابت کرد که ماجرا، نه یک دغدغه علمی و آکادمیک، که یک بازی سیاسی و هیاهوی رسانه‌ای برای دور کردن توجهات از اصلی‌ترین مسائل است.

در ادامه این یادداشت آمده است: از ماه‌های نخستین شروع بکار دولت یازدهم، بحث و جنجال درباره بورسیه‌های غیرقانونی بالا گرفت و بارها و بارها اعلام شد و در رسانه‌های حامی دولت نوشته شد که 3772 بورسیه غیرقانونی در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیلند. طبیعتاً این انتظار منطقی در جامعه پدید آمد که مرجعی قانونی و بی‌طرف به موضوع رسیدگی کرده و صحت این تهمت سنگین و ادعای بزرگ را ارزیابی کند. اما وزارت علوم پس از یکسال ادعا و شکایت، ناگهان لباس قاضی پوشید و حکم صادر کرد! امر بی‌سابقه‌ای که تعجب همگان را برانگیخت و این پرسش را در ذهن تداعی کرد که براساس کدام منطق و متن قانونی، یک دستگاه هم مدعی باشد، هم سناریوساز، هم شاکی و بالاخره هم قاضی!؟ اما به هرحال چنین شد و اعلام شد که از جمع 3772 نفر، 36 نفر مستحق ادامه تحصیل در مقطع دکترا نیستند!

کیهان در ستون اخبار ویژه خود در مطلبی با عنوان «‌حداقل 70 درصد نمایندگان به بدل فرجی دانا رای نمی دهند» نوشت: مایندگان به اعتبار فقدان صلاحیت‌های مدیریتی و سیاسی نیلی احمدآبادی معتقدند وی اعتماد مجلس برای تصدی وزارت علوم را کسب نمی‌کند…. شکرخدا موسوی نماینده مردم اهواز در این زمینه رأی‌آوری نیلی را بعید دانست و گفت:  آقای نیلی در کارنامه کاری خود مسئولیتی در حد معاونت وزیر نیز ندارد و اگر ما از بحث فتنه هم بگذریم توانمندی ایشان برای ریاست بر وزارت علوم مورد بحث است از این رو خیلی سخت است که آقای نیلی بتواند در مجلس رأی بیاورد… وی تصریح کرد: در خوش‌بینانه‌ترین حالت آقای نیلی 70 درصد مخالف و 30 درصد موافق دارد.

این روزنامه همچنین در مطلب دیگری در همین ستون با عنوان «توافقی در کار نیست فقط تمدید مذاکرات در ازای امتیاز!»‌ نوشت: مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا گفت احتمال دستیابی به توافق دائم با ایران نزدیک به صفر است.

المانیتور افزود: تیم هسته‌ای ایران به رهبری محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران روز دوشنبه بیست و هفتم اکتبر دیداری غیرمنتظره از تاسیسات غنی‌سازی در نطنز و فردو داشتند. در حالی که هدف از این بازدید تقدیر از دستاوردهای دانشمندان ایرانی در این دو نیروگاه عنوان شد، اما ظریف گفت که هدف از تکنولوژی هسته‌ای ما استفاده‌های غیرنظامی است.

*آرمان

«ناگفته های هاشمی از اولین مجلس خبرگان » تیتر یک روزنامه آرمان امروز است که با اشاره به اعلام حضور هاشمی رفسنجانی برای ریاست مجلس خبرگان می نویسد:‌ «برای ریاست مجلس خبرگان می‌آیم» این جمله تنها یک پاسخ نبود بلکه رفع تردیدهایی بود که از سوی برخی در روزهای قبل حول محور ریاست مجلس خبرگان در پی درگذشت آیت‌ا… مهدوی کنی مطرح شده بود. آیت‌ا… مهدوی کنی که ریاست مجلس خبرگان را بر عهده داشت رحلت کرد و کرسی ریاست مجلس خبرگان خالی ماند. پس از آن بود که گمانه‌زنی‌ها برای ریاست مجلس خبرگان آغاز شد. برخی از آیت‌ا… هاشمی شاهرودی نام بردند و برخی دیگر به آیت‌ا… یزدی و آیت‌ا… جنتی اشاره می‌کردند اما بیشتر اعضای مجلس خبرگان می‌دانستند که آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی که قبل از آیت‌ا… مهدوی کنی بر کرسی ریاست مجلس خبرگان حضور داشت، دارای حامیان زیادی برای جلوس مجدد بر این صندلی است. این موضوع به حدی آشکار بود که حسین شریعتمداری در جایگاه مدیر مسئول کیهان، نتوانست چشم خود را بر روی این حقیقت ببندد و اواخر مهر در نشستی دانشجویی گفت: «در خصوص بحث خبرگان رهبری مباحثی از قبل مطرح بود، عده‌ای هاشمی رفسنجانی را مطرح می‌کردند. نامزد دیگر هم مهدوی کنی بود که ایشان به رحمت خدا رفتند و آیت‌ا… جنتی هم که اسم‌شان مطرح بود اعلام کردند که ریاست خبرگان را نمی‌پذیرند. حال با تغییراتی که رخ داده ممکن است معادلات فرق کند البته برخی از افراد هیأت‌رئیسه نیز مطرح بودند که در این مورد باید چند روزی صبر کرد، البته این بحث‌ها از همین امروز شروع شده است و افرادی مطرح شده‌اند که اگر بگوییم، ممکن است خطا باشد.»

«دیوار کشی میان ایران و بقیه دنیای اسلام شگرد دشمنان است» تیتری بود که این روزنامه برای پوشش سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان و دست اندر کاران حج سال جاری برگزید.

این روزنامه در مطلبی با عنوان «مشایی برگشت، احمدی نژاد تولدت مبارک» می گوید برخی تلاش دارند چهره یار غار رئیس‌جمهور سابق را تطهیر کنند و مدعی می‌شود: تیم احمدی‌نژاد مدتهاست که فعالیت انتخاباتی خود را از سر گرفته است و به نظر می‌رسد مهره اصلی این جریان کسی جز یار وفادار و قابل اعتماد احمدی‌نژاد نباشد؛ نشان این ادعا تلاش برای توجیه اظهارات وی پس از سالها سکوت است. پرواضح است که طرح چنین موضوعی که دیگر برای افکار عمومی دارای آنچنان اهمیتی نیست که شماره نخست نشریه الکترونیکی «حامیان محمود احمدی‌نژاد» به این موضوع اختصاص داده شود. مطلبی با عنوان «نیمه پنهان گزاره دوستی با مردم اسرائیل» به بازخوانی اظهارات اسفندیار رحیم‌مشایی درباره رژیم صهیونیستی پرداخته است و این یعنی بازگشت وی به عرصه سیاست یا پایان سکوت مشایی!

در ادامه این مطلب آرمان به بازنشر مطلب نشریه الکترونیکی حامیان محمود احمدی نژاد پرداخته است: «اسفندیار رحیم مشایی از همه یاران احمدی‌نژاد بیشتر زیر ضربه بود. پروژه تخریب چهره مهندس مشایی که از همان روزهای آغازین دولت نهم با سناریوسازی‌های پیاپی از ماجرای رقص در ترکیه و پایان اسلام گرایی آغاز شد و در تابستان داغ 1387 با ماجرای گزاره «دوستی با مردم اسرائیل» به اوج خود رسید، یکی از موضوعاتی است که بازخوانی آن را در این دوران لازم می‌نماید. در این مسیر هرچه تلاش شد تا سکوت مهندس مشایی را بشکنیم و او را از سایه انزوای خود خواسته به کنشگری و سخنوری وادار کنیم با در بسته روبرو شدیم و ناکام ماندیم. با این حال بر آن شدیم که با مراجعه به سخنان پیشینی مهندس مشایی در تشریح نیت و ذهنیت وی درباره «گزاره دوستی با مردم اسرائیل»، نیمه پنهان این گزاره را به سهم خود واکاوی کنیم.

رضا رئیسی در مطلبی با عنوان «مذاکرات هسته‌ای در ایستگاه توافق» مدعی است که علی رغم محرمانه بودن، مذاکرات هسته ای به خوبی پیش می رود و می نویسد: مذاکرات هسته‌ای برچسب محرمانه دارد اما برای تشخیص روند کلی مذاکرات و مثبت و منفی بودن آن به عملیات محیر‌العقول و جام جهان‌نما نیاز ندارید، حتی رخنه به پشت درهای بسته و بهره گیری از منابع موثق و آگاه نیز لازم نیست، تنها با مرور واکنش‌ها و گفتارهای پیرامونی می‌توان به نتیجه‌ای ملموس دست یافت. نومحافظه‌کاران در آمریکا و نمایندگان حامی اسرائیل در کنگره نگرانی خود از توافق هسته‌ای را پنهان نمی‌کنند، هیاهوی رسانه‌ای، تیترهای آنچنانی و اصرار بر این نکته که مذاکرات شانس موفقیت در این دوره نداشته و نیازمند تمدید است به خوبی نشان می‌دهد که اوباما و تیم همراه در مسیر توافق نهایی به پیش می‌روند و 11سال جنجال‌افکنی و سناریو نویسی‌های توهمی، اکنون دیگر جوابگو نبوده و کارایی خود را از دست داده است.

نویسنده ادامه می‌دهد: قدر مسلم آن است که اکنون بهترین زمان برای پایان دهی به مناقشه هسته‌ای در چارچوب برد- برد برای طرفین است و تمامی اظهار نظرها نیز گواه بر این مدعاست. غنی سازی ایران اکنون یک حقیقت اجتناب ناپذیر است و ادامه تحریم‌ها نیز به ضرر تمامی طرفین است، از طرف دیگر عدم‌حصول توافق در شرایط بحرانی خاورمیانه تهدیدات را به شکل فزاینده‌ای گسترش داده و دستیابی به یک توافق وزنه دموکرات‌ها در رقابت‌های آتی را سنگین خواهد کرد، مضاف بر آنکه بیش از آن چیزی که اکنون دو طرف انعطاف از خود نشان داده‌اند نمی توان برای آینده متصور بود و اگر روی برخی موضوعات حقوقی چون لغو تحریم‌ها نتوان اقدامی عاجل انجام داد، می‌توان روی یک توافق هسته‌ای موقت با چارچوب‌های مورد توافق قرار گرفته به اجماع رسید و زمانی برای تدوین ساز و کارهای حقوقی معطوف به توافق در نظر گرفت.

احمد نقیب زاده در گفتگو با آرمان که با تیتر«روحانی تنها شانس مردم است» منتشر شده می گوید: «بزرگ‌ترین نقیصه‌ای که در کار اصلاح‌طلبان پس از خرداد76وجود داشت این بود که به صورت غیرمترقبه، غیرمنتظره، بدون آمادگی قبلی و ناگهانی به قدرت رسیدند. بعد از این تندروهای اصلاح‌طلب احساس کردند که فرصت اندکی دارند و باید در این فرصت اندک جای پای خود را تقویت کنند.در نتیجه عجولانه درصدد ارائه راهکارها و یک سلسله اقدامات نسنجیده برآمدند که برخی از این اقدامات به حوادث مختلفی ختم شد.این عده این نکته را فراموش کردند که نباید سیستم سیاسی را ترساند و دچار وحشت کرد.نباید کاری کرد که دولت احساس کند کنترل اوضاع از دستش خارج شده است.نباید کاری کرد که تشکل‌ها و جریان‌های سنتی احساس کنند که ارزش‌ها و جایگاه خود را از دست داده‌اند. متأسفانه این اقدامات انجام شد و نتیجه این بود که محمود احمدی‌نژاد از دل جریان اصلاح‌طلب بیرون آمد. کسی که هیچ سنخیتی با اصلاحات نداشت.

نقیب زاده در ادامه این گفتگو مدعی است: احمدی‌نژاد هیچ کاری نکرد. احمدی‌نژاد نه خوب کرد، نه بد کرد. وی تنها راه را برای بولدوزرهای سیاسی باز کرد تا تیشه به ریشه هرچه نهاد مدنی است بزنند. از کانون وکلا گرفته تا سایر نهادهای مدنی و احزاب سیاسی همه مورد هجمه بی‌دریغ قرار گرفت.احمدی‌نژاد در واقع جاده صاف‌کن دیگران بود. درحدود 20 و یا 30 درصد جامعه ما توده‌ها هستند که در زمان احمدی‌نژاد قدرت گرفتند و روی کارآمدند و هم‌اکنون هم حاضر نیستند به راحتی قدرت را ترک کنند».

سرمقاله این روزنامه به قلم حسین عبداللهی و با عنوان «آیت الله هاشمی، زینت مجلس خبرگان» نوشته شده است.

*سیاست روز

سیاست روز تیتر یک خود را به موضوع جلسه امروز رای اعتماد به وزیر علوم اختصاص داد و با طرح این مساله که  اصولگرایان مجلس مواضع وزیر پیشنهادی علوم را در برائت از فتنه نپذیرفتند تیتر زد: «ابهام در فاصله نیلی با خط قرمزهای مجلس»

در این گزارش آمده است: بهارستانی‌ها امروز مرد سوم پیشنهادی وزارت علوم را ارزیابی می‌کنند و تصمیم می‌گیرند که آیا می‌توان سکان این وزارتخانه را بر دستان نیلی‌احمد‌آبادی سپرد یا خیر؟ با این وجود اصلی‌ترین خط قرمز نمایندگان برای انتخاب وزیر علوم برائت از فتنه است و گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد که وی نتوانسته اعتماد نمایندگان اصولگرای مجلس را در این‌باره به خود جلب کند. البته در این میان زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که نیلی‌احمدآبادی «گزینه اصلی» حسن روحانی برای وزارت علوم نیست و اظهارات وی نشان می‌دهد که دولت خود نیز به دیگرانی دل بسته است الیاس نادران نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوابق اندک و غیرقابل اتکای نیلی‌احمدآبادی گفت که “دولت نیز نظر مساعدی نسبت به گزینه پیشنهادی خود ندارد و اعتقاد ما این است که وی گزینه اصلی دولت نیست.

این گزارش هدف از معرفی نیلی احمدآبادی را چنین عنوان می‌کند:‌ بسیاری بر این باورند که ابتدای دولت یازدهم از آنجا که کارگزاران از فقدان گزینه مناسب علمی و طراز اول برای وزارت علوم رنج می‌بردند و از سوی دیگر اصلاح‌طلبان ید طولایی در مدیریت دانشگاه‌ها و وزارت علوم داشتند، اصلاح‌طلبان این وزارتخانه را سهم خود از دولت روحانی می‌دانستند. معرفی جعفر میلی‌منفرد، سرپرستی توفیقی و وزارت ۹ ماهه فرجی‌دانا بر این وزارتخانه و عملکرد آنان نشان‌دهنده این سهم‌خواهی است.

این گزارش ادامه می‌دهد:‌ با وجود فریدون به عنوان وزیر سایه در وزارت علوم، معرفی “محمود نیلی‌احمدآبادی” با سوابق اندک مدیریتی که تنها به ریاست پردیس فنی دانشگاه تهران محدود می‌شود در کنار فقدان هرگونه تلاش و رایزنی برای بالابردن شانس وی برای کسب رای اعتماد مجلس نشان از آن دارد که اولا حسن روحانی می‌خواهد هم اصلاح‌طلبان را برای ادامه راه به ویژه برای انتخابات مجلس سال آینده حفظ کند و هم به آنها باج سیاسی ندهد و هم با معرفی یک گزینه ضعیف که عملا احتمال رای آوری وی در مجلس بسیار پایین به نظر می‌رسد هزینه درگیری با مجلس را بالا برده و با مظلوم‌نمایی خود را مُصر برای حرکت و مجلس را سنگ‌انداز راه در اذهان عمومی جا بیندازد. نهایتا  در بازی انتخاباتی با وزارت علوم از این دو مساله استفاده کند و شانس پیروزی هم‌فکران خود در انتخابات آتی را افزایش دهد.

در یادداشت روز این روزنامه به قلم مانی الوند و با عنوان « چهره واقعی اردوغان» آمده است:‌ در دنیای سیاست گاه سال‌ها وقت لازم است تا چهره واقعی یک سیاستمدار و اهداف پنهانش آشکار شود. در واقع برخی سیاستمداران بخاطر تبحرشان در نقش بازی کردن، این توانایی را دارند که نیات واقعی‌شان را پشت نقابی از تظاهر مخفی کنند، ولی از آنجا که نیات واقعی به هر حال دیر یا زود باید ابراز شوند، چهره این سیاستمداران هم دیر یا زود افشا می‌شود. رجب طیب اردوغان مثالی کم‌نظیر یا شاید بی‌نظیر از این نوع سیاستمداران است. اردوغان (متولد ۱۹۵۴) در سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴ نخست‌وزیر ترکیه بود و هم‌اکنون هم رئیس‌جمهور این کشور آسیایی – اروپایی است. در طول این سال‌ها رفتارهای او بویژه در عرصه سیاست خارجی بسیار متلون و گاه متناقض بوده است.

در ادامه این یادداشت آمده: اردوغان که زمانی (۲۰۰۹) گریبان شیمون پرز را در اجلاس جهانی اقتصاد گرفت و علنا اسرائیل را کودک‌کش نامید و بر سر ماجرای کشتار ملوانان ترک بر عرصه کشتی مرمره، قهرمان مسلمین شده و تحسین آزادگان جهان را برانگیخته بود، نزدیک سه سال است که همداستان با اسرائیل برای سرنگونی دولت بشار اسد تلاش می‌کند و بر آتش جنگ مذهبی شیعه و سنی که توسط اسرائیل شعله‌ور شده، نفت می‌ریزد… اردوغان که در سال ۲۰۰۴ در ترکیه میزبان بشار اسد بود و او را برادر نامید و به همراه دمشق یک منطقه آزاد تجاری تاسیس کرد و به حذف ویزا برای مسافران دو کشور دستور داد، در سال ۲۰۱۱، به همراه عربستان و قطر و ارباب کل، امریکا، جنگ داخلی در سوریه را کلید زد.

نویسنده ادامه می‌دهد: واقعیت این است که جاه‌طلبی‌های اردوغان و تیمش تاکنون ترکیه را با چالش‌های جدی مواجه کرده. مثلا حمایت بی‌حساب و کتاب آنکارا از اخوان‌المسلمین مصر، باعث شد تا برکناری اخوان از قدرت، نه فقط برای این گروه بلکه برای ترکیه هم یک شکست جدی محسوب شود. همچنین، سرپا ماندن اسد پس از چیزی حدود سه سال و نیم و با وجودی که آنکارا همه تلاشش را برای سرنگونی او انجام داد. اکنون برای جهان آشکار شده که اردوغان در اساس ضدیتی با اسرائیل ندارد و اتحادی استراتژیک بین تل‌آویو و آنکارا در جریان است.

سیاست روز سخنان دیروز رهبر معظم انقلاب در دیدار با دست اندرکاران حج سال جاری را با تیتر «وحدت اسلامی سیاست رسمی و بدون تعارف جمهوری اسلامی» پوشش داد.

«به احترام سردار» گزارشی در این روزنامه است که به دستاوردهای ائتلاف ضد داعش سردار قاسم سلیمانی پرداخته است.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.