سرویس: غیر تولیدی » نقلی 09:30 - چهارشنبه 07 آبان 1393

مرغ مرغداران روی دستشان مانده است

رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی استان اصفهان با هشدار نسبت به وضعیت مرغداری‌های استان اصفهان گفت: ظرفیت سردخانه‌های کشور تکمیل‌شده و مرغ مرغداران روی دستشان مانده ‌است.

به گزارش اصفهان شرق؛ استان اصفهان یکی از تولید‌کنندگان بزرگ مرغ‌گوشتی در کشور بوده و رتبه اول کشور را در تولید مرغ به خود اختصاص داده است.

کمبود نهاده‌های دامی، عدم تعادل در سیستم عرضه و تقاضا و اتخاذ سیاست‌های نادرست صنعت مرغداری را در سال‌های گذشته با چالش‌های متعدد روبه‌رو کرده که به تبع آن نیز مصرف‌کننده متضرر شده ‌است.

صنعت مرغداری کشور این روزها با بحرانی به نام مازاد تولید مرغ مواجه است که تداوم وضع موجود به طور جدی به تولید مرغ گوشتی در کشور آسیب خواهد زد.

رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی استان اصفهان در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان در این باره اظهار کرد: در سال جاری شرکت پشتیبانی امور دام قیمت‌های جدید برای خرید مرغ اعلام کرد که بر این اساس مرغ‌های یک تا یک و نیم کیلوگرمی آماده طبخ را 7 هزار تومان و مرغ‌های بین 1.5 تا یک کیلو و 800 گرم آماده طبخ را 6 هزار و 850 از مرغداران خریداری کند.

بهرام پاکزاد با اشاره به اینکه سردخانه‌های کل کشور در حال حاضر پر هستند، گفت: دولت باید تدابیری اتخاذ کند تا هرچه زودتر این سردخانه‌ها خالی و جا برای خرید مرغ‌های تولیدشده باز شود.

وی گفت: درخواست‌های مکرری از رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای پیدا کردن راه حل فوری برای حل این مشکل داشته‌ایم.

رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی استان اصفهان یکی از این راه‌کارها را ارائه سبد کالا به مردم برای خالی کردن ظرفیت سردخانه‌ها عنوان کرد و افزود: دولت می‌تواند بخشی از کمک‌های خود را در قالب ارسال مرغ به آنان انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه مرغداران در حال حاضر متحمل خسارات سنگین شده‌اند، اظهار کرد: در حال حاضر مرغ زنده درب مرغداری‌های استان اصفهان حدود چهار هزار تومان به فروش می‌رسد در حالی که قیمت تمام ‌شده آن برای مرغداران 4هزار و 800 تومان است.

پاکزاد گفت: در حال حاضر و بر اساس آخرین آمارها 130 هزار تُن مرغ در کل کشور جمع‌آوری شده که برای مصرف و ارائه آنان به بازار باید راهکاری اندیشیده شود.

وی اضافه کرد: یکی از راهکا‌رهای دیگر برای خروج از این وضعیت معدوم‌سازی مرغ‌های مازاد موجود در سردخانه‌های کشور است.

رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی استان اصفهان از دولت و مجلس خواست تا در این باره تصمیم‌گیری عاقلانه‌ای داشته باشند.

*‌ مرغداران جوجه‌ریزی‌های خود را کاهش دهند

وی با اشاره به وضعیت موجود و برای جلوگیری از وارد شدن خسارت بیشتر به مرغداران از همکاران خود در سراسر کشور خواست تا فاصله زمانی میان جوجه‌ریزی‌ها را افزایش و تولید را کاهش دهند.

پاکزاد با اشاره به اشتباه مسئولان دولت قبل در ارائه مجوزهای احداث مرغداری بدون توجه به آینده آنان گفت: شرایط امروز نتیجه تصمیمات غلطی است که درباره تولید گرفته‌ شده است.

وی توان جوجه‌ریزی استان اصفهان در هر ماه را 12 میلیون قطعه جوجه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر 60 درصد از مرغداری‌های استان فعال هستند که با فاصله زمانی طولانی اقدام به جوجه‌ریزی می‌کنند.

رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی استان اصفهان تصریح کرد: در اصفهان مرغداران در دوره 100 روزه اقدام به جوجه‌ریزی می‌کنند در حالی که در برخی از استان‌ها فاصله جوجه‌ریزی بسیار کم است.

پاکزاد تأکید کرد: این اقدام اشتباه سبب شده که مرغ‌های تولیدی استان‌های دیگر در سردخانه‌های استان اصفهان ذخیره شود.

وی نسبت به آینده صنعت مرغداری هشدار داد و افزود: تداوم روند موجود سبب ورشکستگی تولید‌کننده، کاهش تولید و در نهایت افزایش قیمت مرغ در ایران خواهد شد.

رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی استان اصفهان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تصمیم نهاد تنظیم بازار دولت برای تزریق مرغ 5هزار و 500 تومانی به بازار اشاره کرد و گفت: این سیاست، سیاست صحیحی نبوده و به تولیدکننده آسیب می‌رساند.

وی هشدار داد: در صورت تداوم وضع موجود تولید مرغ در ایام پس از عید نوروز با مشکل مواجه خواهد شد.

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.