سرویس: غیر تولیدی » نقلی 09:10 - چهارشنبه 07 آبان 1393

مدیر خانه مطبوعات و خبرنگاران استان:

سواد رسانه ای؛ لازمه جلوگیری از گسترش شایعه/ برخی رسانه ها در جریان اسیدپاشی عملکرد خوبی نداشتند

منصور گلناری گفت: افراد باید سواد رسانه ای داشته باشند و هر حرف و مطلبی را به راحتی نپذیرفته و به راحتی منتشر نکنند تا فرد یا جریانی که قصد از بین بردن احساس امنیت را دارد در کارش موفق نباشد.

به گزارش اصفهان شرق: مدیر خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان درباره حواشی و شایعات اخیر در مورد جنایت اسیدپاشی در اصفهان با این توضیح که در این قضیه تا حدودی حس امنیت دچار خدشه شد و نه امنیت، در پاسخ به سوال خبرنگار صاحب نیوز در مورد تفاوت این دو مبحث و همچنین وظیفه ی رسانه ها در موقعیت فعلی گفت: دو مقوله ی امنیت و حس امنیت ارتباط زیادی دارند ولی در عین حال از لحاظ عمل و مفهوم خیلی از هم جدا هستند؛ امنیت بیشتر یک بحث فیزیکی است که با هزینه های سنگینی به دست می آید و با هزینه های سنگینی هم حفظ می شود.

منصور گلناری افزود: حفظ امنیت بیشتر به نیروهای انسانی و ابزار و ادوات نیاز دارد و شکستن آن بسیار سخت است و برقرار کردن آن نیز نسبتا آسان اما احساس امنیت یک بحث مفهومی و معنوی است؛ ابزار و ادوات فیزیکی نمی خواهد و عمدتا با یک برنامه ریزی برای پخش شایعات که در اصطلاح شانتاژ روانی یا جو روانی نامیده می شود به وجود می آید.

وی تصریح کرد: در حربه ی از بین بردن حس امنیت بر خلاف مقوله ی امنیت طرف مقابل مشخص نیست و کسی که احساس امنیت را از ما می گیرد نا پیداست بنابراین مقابله کردن با آن بسیار مشکل است و تنها راهش هوشیاری و هوشمندی و بصیرت است.

این فعال رسانه ای استان اصفهان ادامه داد: افراد باید سواد رسانه ای داشته باشند و هر حرف و مطلبی را به راحتی نپذیرفته و به راحتی منتشر نکنند تا فرد یا جریانی که قصد از بین بردن احساس امنیت را دارد در کارش موفق نباشد. مدیر خانه مطبوعات در ادامه گفت: بر همین اساس از بین بردن حس امنیت بسیار آسان و برگردان آن بسیار سخت است.

گلناری تصریح کرد: به عنوان نمونه اگر کسی از مسئله ای در محیط اجتماعی بترسد و قصد حضور در جامعه را داشته باشد به واسطه ی این ترس ولو اینکه هیچ مسئله ی خارجی هم وجود نداشته باشد دچار حس ناامنی خواهد شد و رفع این محسوس بودن حس ناامنی مدت زیادی طول می کشد و هزینه های خیلی سنگینی باید داد تا بعد از مدت طولانی شاید بخشی از آن احساس امنیت برگردد.

مدیر خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان  افزود: متاسفانه در جریان جنایت اسیدپاشی اخیر که نمونه ی بارز همین دو مقوله ی امنیت و احساس امنیت بود کسانی که تلاش کردند حس امنیت را از بین ببرند تا حدودی موفق شدند و موفقیت آن ها نیز بیشتر به ضعف اطلاعاتی ما، اندک بودن سواد رسانه ای مردم و به ویژه قشر خبرنگار بر می گردد که جای تاسف دارد.

پیشکسوت مطبوعات و رسانه های استان اصفهان تاکید کرد: متاسفانه کسانی که خود پرچم داران اطلاع رسانی هستند در دام این تور گرفتار شده و خود آنها عامل تبلیغ و تهییج مردم در این مسئله شدند. طبیعی است در چنین مواردی ابتدا باید یک ستاد بحران اطلاع رسانی وجود داشته باشد، جایی که تمام این شایعات و اخبار را رصد کرده و اطلاع رسانی دقیق و صحیح و فراگیری داشته باشد تا شایعات امکان رشد پیدا نکنند.

وی با اشاره به اینکه در این بخش به  شدت ضعف داریم و تک تک افراد نیز با داشتن وسایل ارتباطی خود یک رسانه محسوب می شوند ادامه داد: متاسفانه در این زمینه ناشی گری، سهل انگاری و بی سوادی رسانه ای رخ داد.

گناری خاطر نشان کرد: طبق اعلام منابع رسمی و حتی غیر رسمی سه یا چهار مورد اسیدپاشی در همان دو سه روز اول اتفاق افتاده اما هنوز ترس و نگرانی در مردم وجود دارد و شایعاتی که هر لحظه کجا چه اتفاقی افتاده است باور می شود.

مدیر خانه مطبوعات و خبرنگاران استان تصریح کرد: علاوه بر ستاد بحران که وظیفه ی اطلاع رسانی دقیق و به موقع را دارد تک تک ما نیز باید در این موارد با هوشیاری عمل کنیم، اخبار و اطلاعات را بدون سند نپذیریم که اگر این گونه شود می توان جلوی رشد شایعه را گرفت.

گلناری با تاکید بر اینکه نیروهای نظامی، انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی و همه ی آن هایی که در صدر امور هستند در جلوگیری از شایعات نقش بسزایی دارند گفت: “شما نگاه کنید وقتی معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور، سردار ذوالفقاری در تلویزیون اصفهان صحبت کرد حداقل ۵۰ درصد از آن جو ضد امنیتی شکسته شد و آرامش برای خیلی ها حاصل شد که این اتفاقات می توانست بیشتر و زودتر رخ دهد.

به گفته وی، البته ذکر این نکته نیز مهم است که مسوولان یک سری ملاحظات امنیتی هم دارند اما در نهایت باید به گونه ای عمل شود که جو روانی و عمومی را از دست ندهیم.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.