اصفهان شرق

فراموشی مناره زیار با خشکی زنده‌رود

کدخبر: 38654
1393/08/05 در ساعت 10:14

به گزارش اصفهان شرق: رسول فاتحی، اظهار کرد: زیار تا قبل از شهر شدن در بهمن سال 1391 به عنوان مرکزیت دهستانی با 16 روستا تلقی می‌شد. زیار در شرق در ابتدای جاده اصفهان به ورزنه قرار گرفته و از یک طرف با بخش جلگه و از سوی دیگر با جرقویه سفلی همسایگی سرزمینی دارد.

این عضو شورای شهر زیار درباره ظرفیت‌های گردشگری این منطقه، افزود: وجود زاینده رود و هم‌چنین زمین‌های آباد دشت‌های زیار و روستاهای مجاور آن در خور توجه همگان بود، اما متاسفانه به دلیل خشکسالی آن محیط سابق به زمین بایر تبدیل شده است.

Vater-Mark54754545

فاتحی با بیان اینکه این سرزمین در طول تاریخ یکی از مناطق دارای تمدن در حایشه زنده‌رود بوده است، تصریح کرد: آثار تاریخی زیادی همانند مسجد جار، مناره زیار و بندهای تاریخی بر روی رودخانه نشانگر این امر است.

وی، مناره زیبای زیار را یکی از آثار زیبای گردشگری این شهر دانست و گفت: این اثر که در چهار سال اخیر مورد مرمت میراث فرهنگی قرار گرفته است بین سال‌های 550 تا 668 هجری قمری یعنی در عصر سلجوقی و با توجه به معماری همان عصر ساخته شده است.

 

Vater-Mark7878

این عضو شورای شهر زیار ادامه داد: ارتفاع این مناره بیش از 47 متر و بر روی پایه‌های هشت ضلعی ساخته شده که این پایه‌ها دو متر بلندتر از محیط اطراف است و بر کتیبه‌های این مناره آیاتی از قرآن به خط کوفی نگاشته شده است.

فاتحی خاطرنشان کرد: مناره زیار در فاصله‌ای نزدیک به حریم زنده‌رود و در بین مزارع کشاورزی قرار دارد، اما به دلیل وقوع خشکسالی و خشکی رودخانه، میزان بازدید از آن نیز کاسته شده است، چرا که زیبایی‌های طبیعی اطرف عامل مهم جذب مردم برای مشاهده از این مناره بود.

وی تاکید کرد: مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان باید اقدامات اساسی برای جذب گردشگر از طریق ایجاد امکانات رفاهی در اطراف این مناره تاریخی انجام دهند.

Vater-Markن47574

این عضو شورای شهر زیار اظهار کرد: بند معروف مروان سازه‌ای سنگی و زیبا بر روی زاینده رود است که در راستای جمع آوری آب و انتقال آن به مادی‌های معروف “مروان” و ” ده کرم” برای بخش جلگه در قرن‌های قبل ساخته شده بود و جریان آب بر روی آن زیبایی خاصی داشت.

فاتحی با بیان اینکه این بند سنگی در حدود نقطه‌ای بین براآن جنوبی و منطقه رودشتین قرار دارد، افزود: البته در سال‌های اخیر با تغییر مسیر رودخانه، سازه‌ای سد مانند به طول 1.5 متر و از بتن جایگزین این بنا شده است.

وی گفت: سنگ‌های قسمت‌هایی از بند مروان ریخته شده است که باید مرمت و به عنوان یکی از جاذبه‌های توریستی در شرق اصفهان معرفی شود چرا که این بند جزیی از هویت تاریخی تمدن وابسته به این رودخانه در طول تاریخ است.

منبع