سرویس: سیاسی » دولت و مجلس 02:51 - دوشنبه 05 آبان 1393

سخنگوی قوه قضائیه:

سرنخ‌هایی از اسیدپاشی در اصفهان داریم اما کافی نیست/اجازه سوءاستفاده به ضدانقلاب‌ را نمی‌دهیم

سخنگوی قوه قضائیه گفت: سرنخ‌هایی از اسیدپاشی در اصفهان داریم اما کافی نیست.

به گزارش اصفهان شرق، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای دقایقی پیش در نشست خبری خود که به منظور رسیدگی به پرونده حادثه اسیدپاشی در اصفهان و در محل دادگستری اصفهان تشکیل شد، اظهار داشت: طی جلسه‌ای که بعدازظهر امروز در جلسه شورای تأمین این استان به ریاست استانداری اصفهان داشتیم و تمامی اعضای جلسه شورای تأمین در آن حضور داشته و گزارش‌های خود را اعلام کردند، تاکنون فرد عامل یا عاملان قضیه اسیدپاشی در استان اصفهان شناسایی نشده‌اند.

وی ادامه داد: آخرین مورد اسیدپاشی در اصفهان مربوط به 23 مهرماه بوده است و بقیه موارد به صورت شایعات بوده و هیچ‌کدام صحت نداشته است.

* اسیدپاشی اخیر در اصفهان غیرانسانی، خشن و زشت بود

سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: اطلاع دارید که در روزهای گذشته یک جرم خشن و یک اقدام غیر انسانی، زشت و وحشتناک در اصفهان به نام اسیدپاشی به صورت و اعضای بدن بعضی افراد اتفاق افتاد که ابتدا باید این مسئله را عرض کنم که اسیدپاشی در دنیا سابقه دارد و این قضیه چیزی نیست که امروز در ایران و در استان اصفهان اتفاق افتاده باشد و در کشورهای دیگر و همچنین قبل از انقلاب نیز رخ داده است و این اقدام کاملاً غیرانسانی، غیر شرع و غیرقانونی است.

معاون اول قوه قضائیه با تأکید بر اینکه باید کاری کرد که این قضیه دیگر تکرار نشود، اضافه کرد: عامل و یا عاملان اسیدپاشی باید به زودی شناسایی و به اشد مجازات بازدارنده برسند؛ چنانچه این مجازات بازدارنده موجب عدم تکرار آن شود.

محسنی اژه‌ای عنوان کرد: این زشت بودن و خشن و غیر انسانی بودن به محض اینکه به گوش مسئولان رسید هم در قوه قضائیه و هم در قوه مجریه بلافاصله مورد پیگیری قرار گرفت و این مسئله با جدیت پیگیری شد و حقیقتاً تمامی مسئولان استان اصفهان از همان لحظه به تناسب و بعد از ارجاع پرونده به دادگستری اقدامات جدی را حتی بیش از حد متعارف و معمول در تمام اوقات شبانه‌روز در حال پیگیری و تاکنون مشغول هستند.

وی تأکید کرد: دادستان، مدیرکل دادگستری، کارگروه قضایی و تمامی مسئولان دستگاه قضا و نیز همه با دستورات ضابطین، سیستم انتظامی و قضایی به جد در حال پیگیری این قضیه هستند.

* مسئولان اصفهان پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: به لحاظ اهمیت موضوع ریاست قوه قضائیه شب گذشته دستوری صادر کرد که بنده به عنوان پیگیری‌ کننده این قضیه یک گزارش کامل از استان اصفهان بگیرم، به همین دلیل بنا شد جهت پیگیری سریع‌تر این قضیه سفری به اصفهان داشته باشم که این موضوع نیز از طریق رسانه‌ها اعلام شد و امروز بنده شاهد همه پیگیری‌ها و گزارش‌های کمی و کیفی مسئولان استان اصفهان بودم.

محسنی اژه‌ای تشریح کرد: پیرو دستوری که آیت‌الله آملی لاریجانی جهت پیگیری این پرونده صادر کردند ظهر امروز در جلسه شورای تأمین استان اصفهان تمامی مسائل مربوط به این پرونده را شنیدند و در جریان بررسی‌ها و اقدامات دادستان، بازپرس و دستورات ضابطین قرار گرفتند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: این جلسه که با ریاست استاندار اصفهان تشکیل شد همه اعضای بدنه این شورا گزارش‌های خود را به صورت مبسوط ارائه دادند و بنده آنچه به ذهنم می‌رسید در خصوص همه اقدامات تشدید کننده قضایی و نیز اقدامات انتظامی و امنیتی را متذکر شدم و تمامی اعضای این شورا در حال پیگیری هستند.

* تاکنون فرد عامل یا عاملان قضیه اسیدپاشی شناسایی نشده‌اند

معاون اول قوه قضائیه توضیح داد: تاکنون فرد عامل یا عاملان اسیدپاشی و یا مباشر مربوط به قضیه اسیدپاشی دستگیر نشده‌اند.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: برخی جریانات غیر خودی، ضد انقلاب و یا افراد غافل شایعات زیادی را در این استان یا سایر استان‌ها ایجاد کردند، در حالی که در سال 93 فقط دو مورد اخیر با اسیدپاشی جراحات زیادی به وجود آورده است و دو مورد دیگر اسیدپاشی با جوهر نمک بوده که صدمات کمتری داشته و برای همین حساسیت ویژه‌ای ایجاد نکرده است.

* اجازه نمی‌دهیم از قضیه اسیدپاشی سوءاستفاده شود

محسنی اژه‌ای تأکید کرد: نکته مهم که یادآوری آن را ضروری می‌دانم این است که متأسفانه به بهانه‌ای از این قضیه اسیدپاشی سوءاستفاده شده و می‌شود.

وی ادامه داد: نیروهای امنیتی و انتظامی ما تمام وقت خود را به همین موضوع اختصاص داده‌اند تا زودتر به نتیجه برسند، اما برخی از افراد و مسائل ضد امنیتی و غیرقانونی که ایجاد می‌شود سبب می‌شود که وقت زیادی صرف آن شود، چراکه با برخی فضاسازی‌های ایجاد شده نمی‌شود عامل یا عاملان دستگیر شوند و این امر سبب مخفی‌کاری‌ها می‌شود که البته این فضاسازی‌های مغرضانه سبب نتیجه‌گیری زود نمی‌شود، بلکه سبب پیچیدگی کار می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: همین عوامل سبب شده است دسترسی‌ها سخت‌تر شود و تمامی مسئولان نیز سخت مشغول پیگیری هستند و هر کمکی که می‌شود مسئولان قضایی استان اصفهان پیگیر مجدانه آن بوده و ضابطین را راهنمایی و اختیارات قضایی را برای آنها تفویض می‌کنند تا زودتر به نتیجه برسند.

* به سرنخ‌هایی در خصوص اسیدپاشی در اصفهان رسیده‌ایم

محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: با این اقدامات مجدانه امیدواریم به سرنخ‌هایی که به آن رسیده‌ایم به نتیجه برسیم، اما اکنون نمی‌توانم شیوه‌های کار انتظامی و امنیت را بیان کنم.

این مسئول عنوان داشت: باید عامل یا عاملان اسیدپاشی به مجازات خود برسند، اما نباید اجازه داد کسانی از این امر سوءاستفاده کنند و امنیت استان اصفهان و کشور ما را برهم بریزنند.

*سرنخ‌هایی از اسیدپاشی در اصفهان به دست آمده است اما کافی نیست

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سئوال که آیا قضیه اسیدپاشی در اصفهان سازمان یافته است یا نه و چنین شایعه شده که برخی از عوامل ضد انقلاب در این قضیه دست دارند و آیا قوه قضائیه شواهدی دال بر این قضیه به دست آورده است یا نه؟ گفت: برخی موضوعات تحقیقی و برخی اطلاعاتی است و برخی حدس و گمان که البته تناقضی هم باهم ندارند و در مورد این قضیه هم نیز سرنخ‌هایی به دست آمده است، اما کافی نیست.

وی بیان کرد: سرنخ اگر به مبدأ برسد ارزشمند است و ما گاهی سرنخ‌هایی به دست می‌آوریم، اما در میانه راه این سرنخ‌ها از بین می‌روند و ما زمانی می‌توانیم قاطعانه اظهارنظر کنیم که فرد یا افراد مورد نظر را دستگیر کنیم و دلایل محکمه‌پسند داشته باشیم.

محسنی‌اژه‌ای یادآور شد: همه موارد تاکنون شفاف‌سازی شده که غیر از شیوه‌های کار اطلاعاتی و انتظامی در مورد آنها نمی‌توان صحبت کرد و شواهد و قرائن موجود ما هنوز کامل نیست و مشخص هم نیست که چه زمانی نتیجه بدهد و البته در تناقض همدیگر هم نیستند.

وی اضافه کرد:‌ البته برخی می‌‌گویند که این قضیه سازمان‌ یافته و برخی هم می‌گویند سازمان یافته نیست، اما سرنخ‌ها باید به جایی برسد و ما پس از آن می‌توانیم شفاف‌تر صحبت کنیم.

* ضدانقلاب‌ها از قضیه اسیدپاشی سوءاستفاده می‌کنند

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: آخرین مورد اسیدپاشی همان 23 مهرماه بوده است و غیر از آن مورد دیگری اتفاق نیفتاده و آنچه شفاف است این است که در حال حاضر افرادی ضد انقلاب در داخل و خارج از کشور از این قضیه سوءاستفاده می‌کنند.

این مسئول تأکید کرد: هر انسان منصفی قضیه اسیدپاشی را محکوم می‌کند و آنچه مسلم است همه مسئولان امنیتی و قضایی، دولت و انتظامی این پرونده را دنبال و تا دستگیری عامل یا عاملان و رسیدن به اشد مجازات پیگیری می‌کنند.

* هیچ سندی برای خروج از کشور عاملان اسیدپاشی نداریم

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگاران در ادامه این نشست خبری مبنی بر اینکه شایعه شده است که عامل یا عاملان اسیدپاشی از کشور خارج شده‌اند، گفت: به هیچ‌وجه تأیید نمی‌کنم که عامل یا عاملان اسیدپاشی از کشور خارج شده‌اند، چراکه هیچ سندی در مورد این قضیه نداریم؛ عکسی هم در این زمینه وجود ندارد و هم‌اکنون قاطعانه در مورد این قضیه نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوال دیگر مبنی بر اینکه آیا به نظر شما اگر اطلاع‌رسانی به موقع در مورد این قضیه صورت می‌‌گرفت قضیه اسیدپاشی تا این اندازه حساسیت ایجاد نمی‌کرد؟ پاسخ داد: به محض اینکه در تاریخ 23 مهرماه اسیدپاشی در اصفهان اتفاق افتاد مسئولان شروع به پیگیری کردند و آنچه مسلم است این است که همه به دنبال روشن شدن این قضیه هستند، اما با توجه به اینکه نحوه و شیوه‌های پیگیری انتظامی را نمی‌توان گفت به این قضیه دامن زده شد.

وی در پایان تشریح کرد: افراد ضد انقلاب دنبال سوءاستفاده هستند و برخی از افراد از منافقین، سلطنت‌طلب‌ها، مقامات غربی به این قضیه دامن زده‌اند و این در حالی است که هیچکدام آنها دلشان به حال قربانیان نسوخته؛ بلکه این قضیه را بهانه‌ای برای ایجاد ناامنی در کشور کرده‌‌اند.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.