سرویس: غیر تولیدی » نقلی 16:00 - شنبه 03 آبان 1393

در همايش آشنايي با چالش ها و الزامات شهري مخابرات بي سيم مطرح شد؛

ارائه راهکارهای علمی برای استفاده از دکل های مخابراتی بدون تبعات زیست محیطی در شهر

صبح امروز همايش آشنايي با چالش ها و الزامات شهري مخابرات بي سيم با حضور متخصصان اين حوزه و مسئولان شهري اصفهان در کتابخانه مرکزی شهرداری برگزار شد.

به گزارش اصفهان شرق؛ محسن رنجبر در حاشيه همايش آشنايي با چالش ها و الزامات شهري مخابرات بي سيم  اظهار داشت: استفاده از تكنولوژي جديد براي مديريت شهري و مردم يكي از الزامات مي باشد كه يكي از اين تكنولوژي ها، تكنولوژي مخابرات ديجيتال و انتقال اطلاعات به صورت ديجيتال(IT) مي باشد.
وي اذعان داشت: چندين سال است مردم از تلفن هاي همراه و بحث هاي مخابرات بي سيم براي ساير امور خود استفاده مي كنند به طور مثال در شهرداري نيز براي حفظ و ايمني شهر، مديريت ترافيك شهر و … از مخابرات بي سيم استفاده مي شود.
معاون خدمات شهري شهرداري اصفهان

 
چندين سال است مردم از تلفن هاي همراه و بحث هاي مخابرات بي سيم براي ساير امور خود استفاده مي كنند به طور مثال در شهرداري نيز براي حفظ و ايمني شهر، مديريت ترافيك شهر و … از مخابرات بي سيم استفاده مي شود
 

ادامه داد: دغدغه هايي در رابطه با تشعشعات امواج الكترومغناطيس در شهر وجود دارد كه آيا اين امواج مضر است يا خير. از طرفي زمانيكه از تكنولوژي مخابرات ديجيتال استفاده مي شود لازم است به هر دليل از مخابرات بي سيم استفاده شود لذا وقتي از مخابرات بي سيم و انتشار امواج الكترومغناطيس استفاده مي شود بايستي آنتن هايي داشته باشيم كه براي نگهداري آن ها به دكل هايي نياز است.
رنجبر اذعان داشت: وجود آنتن هاي مخابراتي براي برخي مردم شبهاتي دارد كه آيا اين آنتن ها آسيب زا هستند و يا براي سلامت خود و محيط زيست مشكل زا هستند يا نه. همچنين ايمني خود دكل ها نيز دغدغه مردم و به خصوص مديريت شهري مي باشد و اينكه آيا درست است اجازه داده شود كه اين دكل ها هرجايي و در هر ارتفاع و هر حجمي نصب شوند يا نه، كه اين ها مباحثي است كه براي مردم و مسئولان و متخصصين مطرح مي باشد و ممكن است باعث ايجاد چالش بين شركت هاي ارائه دهنده سرويس هاي مخابرات بي سيم و مديريت شهري شود.
وي تاكيد كرد: براي اينكه اين مسئله به صورت علمي و منطقي بررسي شود، حدود دو سال و نيم پيش قراردادي بين شهرداري اصفهان و دانشگاه صنعتي اصفهان منعقد شد تا آن دانشگاه بررسي مسائل علمي مرتبط با مخابرات بي سيم و سوالاتي كه براي ما مطرح بود را انجام دهد.
معاون خدمات شهري شهرداري اصفهان عنوان كرد: مضرات انتشار اين امواج، ايمني دكل هاي مخابراتي، نحوه استفاده از اين تكنولوژي به صورتي كه مشكلي ايجاد نكند و از مباحثي بود كه توسط متخصصان دانشگاه صنعتي اصفهان

 
براي اينكه اين مسئله به صورت علمي و منطقي بررسي شود، حدود دو سال و نيم پيش قراردادي بين شهرداري اصفهان و دانشگاه صنعتي اصفهان منعقد شد تا آن دانشگاه بررسي مسائل علمي مرتبط با مخابرات بي سيم و سوالاتي كه براي ما مطرح بود را انجام دهد
 

بررسي شد.
رنجبر ادامه داد: نتايج اوليه اين بررسي ها با هماهنگي با اپراتورهاي تلفن همراه در ميان گذاشته شد و در نهايت به صورت يك لايحه به منظور ساماندهي دكل هاي مخابراتي در شهر اصفهان حدود يك سال و نيم پيش به تصويب شوراي اسلامي شهر اصفهان رسيده و در شهر اجرايي شد.
وي تصريح كرد: بعد از آن همچنان باتوجه به الزاماتي كه در اين لايحه وجود داشت و الزامات علمي مدنظر، اين موضوع گسترش يافت همچنين ارتباطات گسترده شد كه موضوع هم مكاني آنتن هاي مخابراتي براي اپراتورهاي مختلف مي توانست يك راه حل باشد كه دانشگاه صنعتي بر روي فرايندهاي اين اقدام كار كرد و اپراتورها نيز در اين زمينه وارد شده و مديريت بهينه سازي درگير اين موضوع بود كه نتيجه آن به صورت يك فرآيند ابلاغ شد و در حال حاضر نيز در حال جاري شدن است.
معاون خدمات شهري شهرداري اصفهان اظهار داشت: باتوجه به اينكه ذي نفعان و ذي نفوذان بحث استفاده از مخابرات بي سيم در شهر متعدد هستند لازم بود نتايجي كه از اين مطالعات به دست آمده در يك همايش علمي به اطلاع همه ذي نفعان و ذي نفوذان و عوامل اجرايي برسد.
رنجبر افزود: امروز اين همايش با عنوان آشنايي با چالش ها و الزامات شهري مخابرات بي سيم برگزار شد كه در قسمت اول مباني علمي اين كار توضيح داده شد و در قسمت دوم فرايندها و قوانيني كه مصوب شده و ملزم به رعايت آن هستيم مطرح شد.
وي خاطرنشان ساخت: اميدواريم همه كساني كه در اين همايش شركت كرده اند و كساني كه در اين مقوله ذي نفع هستند با بهره گيري از نتايج اين همايش و مشاركت راه را براي استفاده ايمن و بدون تبعات زيست محيطي از مخابرات بي سيم هموار نمايند و به عنوان يك نمونه موفق مديريت هماهنگ

 
نتايج اوليه اين بررسي ها با هماهنگي با اپراتورهاي تلفن همراه در ميان گذاشته شد و در نهايت به صورت يك لايحه به منظور ساماندهي دكل هاي مخابراتي در شهر اصفهان حدود يك سال و نيم پيش به تصويب شوراي اسلامي شهر اصفهان رسيده و در شهر اجرايي شد
 

و مديريت واحد در بحث مخابرات بي سيم شهري، بتوانيم رويه اي را در اصفهان جاري كنيم تا بدون دغدغه از اين تكنولوژي استفاده كرده و مضرات، تشعشعات، ايستايي و ايمني و زيبايي آن ها نگراني ايجاد نكرده و در كنار آن بستر توسعه روزافزون مخابرات ديجيتال و بي سيم در شهر فراهم شود. 

ضرر تشعشعات امواج دكل هاي مخابراتي هنوز اثبات نشده ولي جاي احتياط وجود دارد
در ادامه دكتر محمد جواد اميدي عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي اصفهان با بيان اينكه نگاه شهرداري به مسائل توسعه پايدار شهري يك نگاه علمي است اظهار داشت: مسئله نصب آنتن ها و نگراني مردم از ضررهاي آن نه تنها در كشورما بلكه در كشورهاي ديگر نيز مطرح است كه اين مهم استانداردهايي دارد كه بايد اين استانداردها رعايت شود.
وي گفت: ساماندهي دكل هاي مخابراتي بايد با تعامل و مشاركت صورت گيرد كه بايد در اين رابطه قوانين و مقرراتي وضع شود.
اميدي عنوان كرد: زمانيكه امواج الكترومغناطيس منتشر مي شوند با فاصله به شدت توان آن ها كم مي شود لذا اگر اين امواج با توان بسيار بالا به بدن برسند شواهدي وجود دارد كه جاي نگراني دارد ولي ضررهاي آن ها هنوز اثبات نشده است ولي جاي احتياط وجود دارد.
وي تاكيد كرد: زمان طولاني نياز است تا مضر بودن يا نبودن اين امواج اثبات شود اما مردم بايد بيشتر از آنكه نگران آنتن هاي مخابراتي باشند بايد نگران گوشي هاي موبايل خود باشند و بايد زمان مكالمه هاي خود با گوشي موبايل را كم كرده، از تلفن هاي ثابت و هندزفري استفاده نمايند كه ضرر آن ها خيلي كم است چون توان آن ها بسيار كم است.
اين عضو هيات علمي دانشگاه تاكيد كرد: كودكان نبايد از گوشي هاي موبايل استفاده كنند و يا زمان استفاده

 
زمانيكه امواج الكترومغناطيس منتشر مي شوند با فاصله به شدت توان آن ها كم مي شود لذا اگر اين امواج با توان بسيار بالا به بدن برسند شواهدي وجود دارد كه جاي نگراني دارد ولي ضررهاي آن ها هنوز اثبات نشده است ولي جاي احتياط وجود دارد
 

از گوشي هاي موبايل را بسيار كم كنند و شب ها گوشي هاي خود را كنار سر خود قرار ندهند.
اميدي با اشاره به ساماندهي دكل هاي مخابراتي بيان داشت: در اين راستا مطالعاتي با همكاري شهرداري اصفهان شروع شد كه بناي اين مطالعه كه شروع شده بر اين است كه زمانيكه يك اپراتور قصد دارد دكلي را در مكاني راه اندازي كند شهرداري بايستي بر اساس ضوابط و معيارهايي اين مهم ر ا ارزيابي كرده و خوب يا بد آن را تاييد كرده و بر اين اساس مجوزهاي لازم را صادر نمايد.
وي گفت: در اين راستا لازم است روال هايي در شهرداري تعريف شود كه بر اساس اين روال ها اپراتورها درخواست خود را ارائه داده همچنين اطلاعات لازم در اين رابطه را به شهرداري گزارش دهند و شهرداري يك مكانيزم براي ارزيابي آن ها داشته باشد و در نهايت مجوز لازم صدور شود.
عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي اصفهان ادامه داد: لازم است اين مهم قاعده مند انجام شود و همچنين سلامت مردم و زيبايي شهر اصفهان مدنظر قرار گيرد اين در حالي است كه شوراي شهر اصفهان لايحه اي در اين رابطه تصويب نموده و در حال حاضر روال ها و روندهايي در اين راستا طراحي شده است كه براين اساس زمانيكه اپراتور درخواست راه اندازي دكل دارد بايد فرم هاي لازم را پركرده و اطلاعات لازم را ارائه نمايد و شهرداري بر اساس اين اطلاعات تصميم بگيرد.
اميدي عنوان كرد: در رابطه با دكل هاي مخابراتي در شهر اصفهان هنوز به جايي نرسيده ايم كه نگراني وجود داشته باشد ولي به هرحال با پيشرفت هايي كه سيستم مخابرات بي سيم دارد اگر اين مهم قاعده مند نشود تا مدتي ديگر تعداد زيادي از اين آنتن ها را در شهر خواهيم داشت كه به زيبايي شهري لطمه وارد

 
در رابطه با دكل هاي مخابراتي در شهر اصفهان هنوز به جايي نرسيده ايم كه نگراني وجود داشته باشد ولي به هرحال با پيشرفت هايي كه سيستم مخابرات بي سيم دارد اگر اين مهم قاعده مند نشود تا مدتي ديگر تعداد زيادي از اين آنتن ها را در شهر خواهيم داشت كه به زيبايي شهري لطمه وارد كرده و به نگراني هاي مردم در رابطه با سلامتشان دامن مي زند لذا بايد هرچه زودتر قواعد لازم در اين رابطه در نظر گرفته شود
 

كرده و به نگراني هاي مردم در رابطه با سلامتشان دامن مي زند لذا بايد هرچه زودتر قواعد لازم در اين رابطه در نظر گرفته شود.
وي در رابطه با استانداردسازي دكل هاي مخابراتي بيان داشت: مطالعاتي كه شروع شده پيش بيني شد تعداد زيادي از ساختمان ها و مكان هاي در اختيار شهرداري توسط شهرداري در اختيار اپراتورها قرار گيرد و اپراتورها اين فضاها را به جاي استفاده از منازل مسكوني اجاره نمايند.
عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي اصفهان گفت: پيش بيني ديگر ما در اين مطالعات اين است كه هرجا كه دكل نصب مي شود اپراتورهاي مختلف آنتن هاي خود را بر روي اين دكل نصب كنند كه به اين مهم هم مكاني مي گويند و بايد اپراتورها به اين مهم تشويق شوند تا به جاي راه اندازي چند دكل، اپراتورهاي مختلف از يك دكل استفاده نمايند.
اميدي افزود: انواع اين راهكارها پيش بيني شده البته در اين راستا نظر اپراتورها بسيار مهم است براي اينكه بايدها و نبايدهايي در ارائه خدمات خود دارند كه بايد اين موارد ديده شود بنابراين اگر اپراتورها همكاري كنند تا اين قاعد تدوين شود و مشكلات و نظرات خود را اعلام نمايند قطعا اين مهم عملياتي خواهد شد اما اگر يك سويه از طرف شهرداري فقط اين روندها تدوين شود ممكن است بعدها در عمل با مخالفت اپراتورها روبرو شويم و اين مهم اجرايي نشود. 

ساماندهي دكل هاي مخابراتي با همكاري و تعامل شهرداري و اپراتورها
در پايان دكتر حميد سعيدي عضو هيات علمي دانشگاه يزد ادامه داد: مطالعاتي كه انجام شده صرفا يك كار علمي است و در اين مطالعات ميزان تشعشعات آنتن ها از نظر علمي بررسي شد.
وي افزود: تشخيص مضرات تشعشعات برعهده متخصصان بهداشت محيط است زيرا استانداردهايي در اين رابطه وجود دارد كه بايد بررسي شود.
سعيدي در رابطه با ساماندهي دكل هاي مخابراتي در سطح شهر عنوان كرد: در اين مطالعات تعداد دكل هاي سطح شهر اصفهان بررسي شد و همانطور كه مردم هم احساس مي كنند تعداد دكل هاي موجود در شهر بسيار زياد است و با رشد تكنولوژي تعداد دكل ها افزايش مي يابد و چهره شهر با افزايش اين دكل ها خيبي جالب نيست و بايد براي حل اين مسئله تدابير اساسي اتخاذ شود.
عضو هيات علمي دانشگاه يزد تصريح كرد: بحث هم مكاني از مواردي است كه مي تواند موثر باشد لذا بايد اپراتورها به سمتي بروند كه از يك دكل استفاده نمايند و شهرداري و اپراتورها با يكديگر همكاري داشته باشند زيرا اگر مقابل هم قرار گيرند اين مسئله حل نخواهد شد و بايستي شهرداري و اپراتورها با يكديگر همكاري داشته باشند. 

منبع: ايمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.