سرویس: غیر تولیدی » نقلی 11:00 - شنبه 03 آبان 1393

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور:

46 درصد بودجه جاری کشور از مالیات تأمین می‌شود

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت:‌ در حال حاضر 46 درصد بودجه جاری کشور از طریق مالیات تأمین می‌شود این عدد در پایان برنامه پنجم توسعه کشور باید به 100 درصد برسد که با توجه به این نرخ رسیدن به این هدف بعید می‌باشد.

به گزارش اصفهان شرق؛ علی عسگری ظهر امروز در نشست فعالان اقتصادی استان اصفهان پیرامون مباحث مالیاتی با اشاره به مزایای برگزاری چنین جلساتی اظهار کرد: در اقتصاد برای پیش‌بینی درآمدهای مالیاتی از 5 الگو استفاده می‌کنیم و درآمدهای مالیاتی را پیش‌بینی می‌کنیم. براساس این پیش‌بینی‌‌‌ها مذاکرات زیادی در سطح معاونت‌‌های ریاست جمهور انجام می‌شود تا بودجه یک سال کشور تأمین شود.

وی گفت: پیش‌بینی بودجه فرایند خاصی دارد در همین ارتباط میزان درآمدهای مالیاتی هر استان نیز پیش‌بینی می‌شود و ما به عنوان مجریان دولت باید به تحقق بودجه کمک کنیم، در 5 سال گذشته که بنده رئیس سازمان امور مالیاتی کشور بودم هیچ‌وقت تمامی درآمدهای مالیاتی به طور کامل محقق نشده است.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: 55 درصد مالیات‌ها از شرکت‌های دولتی و خصوصی اخذ می‌‌شود اعداد شرکت‌های دولتی کم و بیش تغییراتی دارد که باعث تغییر در پیش‌بینی‌های ما برای هر استان شده و در مالیات‌های محقق شده تأثیر مستقیم دارد. استان اصفهان براساس رتبه‌بندی که در قالب بودجه کشور داریم در میانگین رشد درآمدهای پیش‌بینی‌ شده مالیاتی رتبه 23 کشور را به خود اختصاص داده پس جایگاه اصفهان آن چنان مناسب نیست. از لحاظ نسبت محقق‌ها هم 92 درصد مالیات‌‌ها در سال 92 در استان اصفهان تحقق یافته و در 6 ماه نخست سال جاری نیز 38 درصد درآمدهای مالیاتی مربوط به ارزش افزوده در استان محقق شده که نسبت به استان‌های دیگر کشور کمی پایین است.

عسگری گفت:‌ روی مکانیزه کردن امور تمرکز کرده‌ایم و با مکانیزه کردن می‌توانیم بسیاری از فعالیت‌ها را مدیریت کنیم رکود و تورم در تمام کشور وجود دارد و تنها مختص به اصفهان نیست. کشور را باید با مالیات اداره کرد. قرار بود در پایان برنامه پنجم توسعه 100 درصد بودجه جاری کشور از مالیات تأمین شود. در حال حاضر که در سال چهارم برنامه‌ هستیم تنها 46 درصد بودجه جاری کشور از مالیات تأمین می‌شود و بعید می‌دانم سال آینده که سال پنجم برنامه است این عدد به 100 درصد برسد.

وی یادآور شد: زیرساخت‌های مالیاتی در حال شکل‌گیری می‌باشد مرکز دیتای ما در تهران ایجاد شده و مرکز دیتای اصفهان هم امروز توسط بنده کلنگ زده می‌شود. مرکز دیتای اصفهان بک‌آپ و مرکز اصلی تهران خواهد بود و امیدواریم تا یکسال آینده آماده بهره‌برداری شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور تأکید کرد: اگر اختلاف‌نظرهایی میان سازمان امور مالیاتی و اصناف و صنعتگران وجود دارد به نارسایی‌هایی برمی‌گردد که در حال برطرف شدن می‌باشد بنده به عنوان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور باید پاسخگوی تمام مردم کشور باشم نه اینکه تنها 5 میلیون و 200 هزار نفر مؤدی مالیاتی را ارزیاب کارهای خود قرار دهم.

وی در ارتباط با افزایش مالیات برخی فعالان اقتصادی اظهار کرد: افزایش مالیات در تمامی کشور انجام شده و مربوط به یک استان خاص نیست در سال‌های گذشته درآمدها به خوبی شناسایی نمی‌شد اما در اینجا این قول را به فعالان اقتصادی می‌دهم که اگر از شخصی به ناحق مالیات گرفته شده باشد موضوع را پیگیری کرده و حق را به حق‌دار برسانم.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در ارتباط با مالیات اصناف طلا‌فروشان، آهن‌فروشان و سنگ‌بری‌ها نیز، گفت: در ارتباط با مالیات بر ارزش افزوده این صنوف مشکلاتی وجود دارد البته سازمان امور مالیاتی انعطاف بسیار زیادی در برابر این صنوف نشان داده است و امیدواریم اختلاف‌نظرها نیز به زودی برطرف شود.

وی در ارتباط با نظر یکی از شرکت‌‌کنندگان در این جلسه در ارتباط با فعالیت‌های اقتصادی زیرزمینی بیان کرد: اگر اقتصاد شفاف شود فعالیت‌های زیرزمینی از بین می‌رود متأسفانه 25 درصد تولید ناخالص کشور مربوط به فعالیت‌های زیرزمینی می‌باشد اما در چند سال اخیر شناسایی فعالیت‌های زیرزمینی گسترش زیادی داشته البته اتحادیه‌ها نیز باید با این گونه جرایم برخورد قاطع داشته باشند.

عسگری در ارتباط با قانون مالیات تعاونی‌ها نیز اضافه کرد:‌ در قانون مالیات‌ها تعاونی‌ها 25 درصد معافیت مالیاتی دارند اما تعاونی‌هایی که در بخش کشاورزی فعالیت دارند طبق ماده 81 قانون بخش کشاورزی از پرداخت مالیات معاف هستند. اخیراً یک طرح به مجلس شورای اسلامی رفت تا تمامی تعاونی‌ها از پرداخت مالیات معاف شوند یا از تخفیف استفاده کنند اما این طرح رأی نیاورد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با قانون مالیات بر ارزش افزوده بیان کرد: به طور قطع این قانون از تولید حمایت می‌کند اگر شخصی اطلاعات کافی در ارتباط با قانون ارزش افزوده داشته باشد هیچ‌گاه این قانون را مخالف تولید نمی‌داند. در ارتباط با معوقات و جریمه‌های مؤدیان نیز باید بگوییم سازمان امور مالیاتی تا جایی که می‌تواند با مؤدیان و صنوف مختلف همکاری می‌کند تا جریمه‌ها را به حداقل برساند.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور افزود: بدنه دولت بسیار گسترده است و در حال حاضر 4 تا 5 میلیون شاغل دولتی داریم در حالی که این عدد باید بین 600 تا 700 هزار نفر باشد.

وی گفت:‌ در چند استان کشور درآمدی که از مالیات آن استان‌ها وصول می‌کنیم از هزینه‌های آن استان‌ها بیشتر می‌باشد برای نمونه می‌توان به استان‌های تهران و اصفهان اشاره کرد.

عسگری افزود: به طور مثال حدود 16 تا 17 هزار میلیارد تومان از درآمدهای مالیاتی استان تهران را به دیگر استان‌ها تخصیص داده‌ایم.

وی ادامه داد:‌ فعلاً قصد افزایش ارزش افزوده را نداریم و نظر ما نیز بر این موضوع است اما باید دید سیاست‌های کلان کشور چه موضوعی را تأیید می‌کند.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در ارتباط با مشکلات مسکن مهر نیز گفت:‌ در ارتباط با مسکن مهر استان اصفهان سه هیئت سه نفره با تأیید وزیر اقتصاد کار خود را در استان آغاز کرده‌‌اند. این هیئت‌ها پرونده‌ها را بررسی و برای تعدادی از آنها رأی صادر کرده‌اند و با قوت به کار خود ادامه خواهند داد در مورد پروند‌ه‌هایی که رأی قطعی آنها صادر شده باید به هیئت 251 مراجعه شود تا تکلیف آنها مشخص شود. در ارتباط با رد دفاتر نیز اگر ابهامی وجود داشته سعی شده با استفاده از نظر حسابرسان مشکلات برطرف شود و اگر جواب حسابرسان قانع‌کننده نبود پرونده‌ها در هیئت ماده 97 بررسی شده و نظر نهایی اعلام می‌شود.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.