سرویس: غیر تولیدی » نقلی 15:10 - جمعه 02 آبان 1393

معتضد:

استقلال BBC و “من و تو” شبیه افسانه است / سیاست BBC ضد ملت‌های دیگر است

استاد برجسته تاریخ معاصر به تحلیل و بررسی مستند انقلاب 57 که از شبکه “من و تو” پخش‌ شده و اهداف شبکه‌های ماهواره‌ای پرداخت.

به گزارش اصفهان شرق؛ خسرو معتضد در نشست “ماهواره و بیان تاریخ” با موضوع نقدی بر مستند انقلاب 57 که با حضور اقشار مختلف مردم اصفهان به همت و همکاری مشترک فرهنگسرای رسانه شهرداری اصفهان و خانه انقلاب و ولایت برگزار شده بود، به تحلیل و بررسی و بیان اهداف شبکه‌های ماهواره‌ای پرداخت.

گفتنی است مستند انقلاب 57 عنوان برنامه‌ای است که پیش از این در شبکه ماهواره‌ای “من و تو” پخش‌ شده بود و بار دیگر پیش از آغاز این جلسه به نمایش درآمد.

این جلسه که تحت عنوان «ماهواره و نمایش تاریخ» برگزار شده بود از استاد برجسته تاریخ معاصر خسرو معتضد دعوت شده بود تا به تحلیل و بررسی ابعاد تاریخی این فیلم بپردازد.

*‌ هدف شبکه‌های ماهواره‌ای از تولید فیلم‌های ضدانقلابی تحقیر ملت ایران است

این استاد تاریخ اظهار کرد: بر اساس تحقیقات من برای تهیه این مستند بیش از یک سال کار شده و از نویسندگان این مستند سام غفارزاده است که بیش از این در روزنامه اعتماد فعالیت می‌کرده است.

وی تصریح کرد: تهیه این فیلم با همکاری مشترک شبکه‌های رسانه‌ای مثل NBC و آرشیو روزنامه‌های اطلاعات و تلویزیون ملی ایرانیان که به نظر می‌رسد در اروپاست، تولید شده است. هدف از تهیه و تولید چنین مستندات و فیلم‌هایی تحقیر ملت ایران است و هرگز با هدف روشنگری افکار ملت ایران تهیه و پخش نمی‌شود.

*‌ خیانت‌های پهلوی در حق ملت ایران با دیگر شاهان قابل ‌مقایسه نیست

این استاد تاریخ معاصر بیان کرد: از خصوصیات لاینفک استعمارگر پیر (انگلیس) این است که تا زمانی که منافعش ایجاب کند از دست‌نشانده‌هایش تعریف و تمجید می‌کند و پس از اتمام تاریخ مصرف آنها، در راه مذمت و توهین به آنها گام برمی‌دارد.

وی اضافه کرد: جنایات و خیانت‌هایی که رژیم پهلوی و محمدرضا شاه در حق ملت ایران در مواجهه با انگلیسی‌ها و آمریکاییان کرد با هیچ یک از شاهان گذشته حتی ناصرالدین‌شاه بی‌لیاقت و مظفرالدین شاه بی‌کفایت قابل قیاس نیست.

معتضد گفت: نشان دادن چراغ سبز پهلوی در جداسازی بحرین از ایران، دادن اختیار اشغال سه جزایر ایران به غربیان و کوتاه آمدن در گرفتن شط‌العرب (اروندکنار) در آن زمان از جمله مصداق‌های بارز این ادعاست.

وی تصریح کرد: اگر در فیلم‌های مستندی چون انقلاب 57 به تهیه‌کنندگی بریتانیا شاهد تعریف و تمجید از پهلوی یا حتی بیان خدمات محمدرضا شاه پهلوی برای مردم ایران هستیم باید بدانیم که پشت پرده این مسائل، کتمان حقیقت، تحقیر ملت ایران و به نوعی باج‌خواهی است.

‌ *استقلال BBC و شبکه‌های ماهواره‌ای شبیه به افسانه است

کارشناس تاریخ معاصر افزود: غربیان و در رأس آنها شبکه‌های ماهواره‌ای چون BBC و “من و تو” تحت تکلف بریتانیا یک نوعی بازی با افکار عمومی ملت ایران نهفته است.

وی در پاسخ به سؤال یکی از حضار مبنی بر اینکه رفتار دوگانه شبکه BBC پیش و بعد از انقلاب چگونه توجیه‌پذیر است، گفت: حرکت سیاست شبکه رسانه‌ای BBC که مستقیماً زیر نظر وزارت خارجه انگلیس است، بر اساس مقتضیات زمان و مکان و منافع بریتانیا است و هر از چند گاهی گردش سیاست دارد.

معتضد در پاسخ به سؤال یکی دیگر از حضار نسبت به اینکه دلیل توهین و تهمت‌ها به شما در سایت‌ها چیست، بیان کرد: کسی به سگ مرده لگد نمی‌زند؛ به آدمی که زنده، پویا و فعال است و منافع خیلی از خائنان را در رسانه ملی زیر سؤال برده و حقایق را بیان کرده است، توهین کردن خارج از تصور نیست.

وی گفت: توهین‌ها، مذمت‌ها و تهمت‌ها به من گواه بر صدق گفتار ما با مردم در زمینه تاریخ معاصر است.

لازم به ذکر است که در پایان این جلسه تحلیل و بررسی به حضار توصیه شد که پنج نظریه رخ دادن انقلاب اسلامی ایران را حداقل برای یک بار مطالعه کنند و ابعاد آن را برای خود حلاجی کنند.

گفتنی است نظریه نخست نظریه توطئه است که مورد حمایت شاه پهلوی است که اعتقاد دارد رخ دادن انقلاب به واسطه ترس غرب از رشد ایران بوده، نظریه دوم اقتصادی است که یک نوع نظریه مارکسیستی است که انقلاب اسلامی را حاصل تضاد طبقاتی می‌داند.

همچنین نظریه سوم، نظریه کِدی است که یک نوع نظریه مدرنیزاسیون است و معتقد است رخ دادن انقلاب اسلامی در پی تضاد مدرنیته با جامعه مذهبی رخ داده، نظریه چهارم نظریه مذهب است که معتقد است عدم توجه و توانایی پهلوی در زمینه فرهنگ و دیانت باعث شکل گرفتن انقلاب اسلامی شد و نظریه آخر نیز نظریه استبداد است.

انتهای پیام

منبع:فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.