سرویس: غیر تولیدی » نقلی 14:00 - جمعه 02 آبان 1393

دلایل احساس کمردرد پس از صرف غذا

برخی افراد هستند که پس از صرف غذا از ناحیه کمر احساس درد می‌کنند.

به گزارش اصفهان شرق؛بعضي از افراد بعد از غذاخوردن دچار کمردرد مي شوند که اين امر طبيعي نيست و بيانگر وجود مشکلي است.اين احساس درد مي توانــــد علت هاي متعددي داشته باشد از جمله حالت نادرست نشستن يا ايستادن، زخم معده و … اگر کمردرد شما با غذاخوردن افزايش مي يابد و چندين روز ادامه دارد، به پزشک مراجعه کنيد.

التهاب کيسه صفرا

کيسه صفرا زيرکبد در قسمت راست و بالاي معده قرار دارد. توليد سنگ صفرا مي تواند از خروج زرداب جلوگيري کند. زرداب براي هضم چربي در روده کوچک لازم است. در صورت وجود سنگ صفرا يا التهاب کيسه صفرا، فرد پس از مصرف غذاي چرب، دچار درد مي شود. از علايم اين مشکل حالت تهوع و درد شديد در قسمت بالاي معده است. اين درد مي تواند به قسمت بالاي کمر يا وسط کمر نيز سرايت کند.

سوزش سردل

سوزش سردل که بازگشت اسيد نام دارد از شايع ترين شکايت هاي افراد مبتلا به سوء هاضمه است که علت آن عجله در غذاخوردن يا خوردن غذاهاي اسيدي يا پرادويه است. سوزش سردل مزمن اغلب به علت شل شدن اسفنکتر (عضله تنگ کننده) و بازگشت مواد از معده به مري اتفاق مي افتد. سوزش سردل، باعث احساس سوزش در ناحيه سينه مي شود که به دست چپ و کمر نيز کشيده مي شود و همانند علايم حمله قلبي خود را نشان مي دهد.

حالت نادرست نشستن يا ايستادن

بيشتر ما غذاخوردن دور سفره را فراموش کرده ايم که علت آن برنامه کاري متفاوت و مشغله و گرفتاري اعضاي خانواده است. بيشتر وقت ها در خودرو هنگامي که در راه هستيم ساندويچ کوچکي مي خوريم يا مثلا شام را جلوي تلويزيون ميل مي کنيم.

نشستن روي صندلي که راحت نيست يا حالت نادرست نشستن، فشار زيادي روي کمر به ويژه قسمت پايين، وارد مي کند.بنابراين، هنگام غذاخوردن قوز نکنيد و پاها را روي هم قرار ندهيد.

زخم (السر)

زخم مي تواند در هر قسمت از لوله گوارش ايجاد شود به ويژه در معده و مري که بسيار شايع است. زخم هاي ملتهب معده، عمدتا باعث درد شديد معده مي شود که در قسمت فوقاني حس مي شود.

اغلب زخم هاي معده به علت عفونت هاي باکتريايي است هرچند که مصرف زياد غذاهاي تند آماده و مشروبات الکلي نيز مي تواند در اين امر نقش داشته باشد.

پانکراس

التهاب غدد پانکراس در افراد الکلي و معتادان و به علت عفونت هاي ويروسي شايع است. مصرف غذا مي تواند پانکراس را تحريک کند زيرا آنزيم هايي را آزاد مي کند که پروتئين و کربوهيدرات ها را جذب مي کند. علايم حاد بيماري پانکراس شامل درد شديد قسمت مياني معده و زيرشکم است و در برخي موارد همراه با حالت تهوع و استفراغ است.

بيماري پانکراس، يکي از اصلي ترين علت هاي عمده کمردرد هنگام صرف غذاست. به همين دليل مشورت با پزشک ضروري است.

منبع:مشرق

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.