سرویس: غیر تولیدی » نقلی 01:00 - پنجشنبه 01 آبان 1393

گزارش/

اسیدپاش‌ها محصول مشترک تربیت ناموفق و بی‌ایمانی

در پی پیدایش اسیدپاش‌ها خانواده ناموفق، نظام آموزشی،دوستان ناباب، الگو گرفتن از غرب و بی‌ایمانی موثر است.

به گزارش اصفهان شرق؛ بر مرکب جنایت سوار می‌شود و به بهانه‌ای دو لیتر اسید می‌خرد، ابلیس خشم سراسر وجودش را تسخیر کرده و شیطان او را و او قربانی‌اش را تعقیب می‌کند.

لباس‌هایش پاره شده و به بدنش آویزان است، خانم‌های رهگذر برایش مادر می‌شوند و آقایان برادر، کسبه زنگ می‌زنند و تعدادی از جوانان محل در تعقیب اسیدپاش هستند، اینجا سرزمین اتحاد و نوع‌دوستی است، همه دارند تلاش می‌کنند تا سارا نجات پیدا کند، حتی برخی گریه می‌کنند…

نمی‌دانند با فریادها و زجر سوزناک او چه کنند، یکی می‌گوید آب به او بپاشید، دیگری می‌گوید ضرر دارد، بالاخره آمبولانس می‌رسد و پرستاران حتی با دیدن تصاویر سوختگی‌های سارا که حالا از درد بی‌هوش به خود می‌لرزد، مضطرب شدند…

آژیر ممتد ترافیک خیابان‌های مرکزی اصفهان را به سمت شمال شهر می‌شکافد تا به تخصصی‌ترین بیمارستان سوختگی کشور در انتهای خیابان کاوه برسد…

سارا در میان مرگ و زندگی، تصاویر آینده‌ای که باید صورتش را زیر نقاب مخفی کند و از آینه گریزان باشد را در ذهن مرور می‌کند.

گناه سارا چیست؟ چه چیزی آن جنایتکار را به این مرحله رسانده؟ جامعه چه نقشی در پیدایش اسیدپاش‌ها دارد و رسانه‌ها چه وظیفه‌ای قبل و بعدازاین جریان می‌توانند داشته باشند؟

در گفت‌وگو با یک کارشناس مباحث فرهنگی و تربیتی به بررسی ابعاد مختلف اجتماعی حوادث اسیدپاشی اصفهان و یافتن پاسخ سؤالات خود پرداختیم:

محمود یقینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در اصفهان اظهار کرد: در کشور اسلامی یک مورد اسیدپاشی هم زیاد و نگران‌کننده و غیرقابل‌قبول است ولی باید بپذیریم که ظلم و جهل پایان ندارد و در دهکده جهانی نمی‌شود جلوی این اتفاقات را گرفت و برخی اوقات این حوادث اجتناب‌ناپذیر و غیرقابل‌کنترل هستند.

این استاد مدیریت راهبردی فرهنگ تصریح کرد: حضرت امیر (ع) زمانی که تنه خوردن یک زن ترسا در بازار مسلمانان را به ایشان خبر دادند، فرمود: «جا دارد هر مسلمانی گریه کند و قابل‌قبول نیست این ظلم در بازار مسلمانان و جامعه اسلامی» ازاین‌رو نباید بگذاریم این موارد و ظلم و بزهکاری در جامعه اسلامی رواج پیدا کند.

وی افزود: قطعاً تکلیف دستگاه قضایی برخورد قاطع و قانونی است اما باید با تحمل و تدبیر تمام جوانب بروز این رخدادها به‌صورت علمی و تخصصی بررسی و تحلیل شود تا عمقی ریشه‌یابی کنیم و از تکرار جلوگیری نماییم.

اسیدپاش‌ها محصول مشترک تربیت غلط خانواده، دوست ناباب و بی‌ایمانی

یقینی بابیان اینکه، اسیدپاش‌ها قطعاً اختلال عمیق روانی دارند و در خانواده‌های مشکل‌دار بزرگ شدند و این والدین در تربیت ایمانی آن‌ها غفلت کردند، تأکید کرد: اسیدپاش‌ها محصول تربیت در خانواده ناموفق هستند و دوستان ناباب و اعتیاد و بیماری روانی، در کنار فاصله گرفتن از خدا و انسانیت نیز در این رابطه مؤثر است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: باید قبول کنیم که این اولین و آخرین اسیدپاشی نیست و باید جامعه و نظام تربیتی فعال شود تا از زحمت دستگاه قضایی و انتظامی در مواجهه با بزهکاری کم کند و نظام فرهنگی و آموزشی کشور در قبال ظهور اسیدپاش‌ها مسئول است.

یقینی اضافه کرد: مردم وظیفه ‌دارند از نشر شایعه که در دین ما بسیار تقبیح شده بپرهیزند و نباید همه شنیده‌ها را منتقل کنند که در روایات فاصله حق و باطل 4 انگشت، یعنی فاصله بین گوش و چشم با زبان، ذکر شده است.

وی تأکید کرد: افرادی هم که مورد هدف قرار گرفتند باید توسط حکومت حمایت شوند و از دردهای جانبی آن‌ها کاسته شود تا از آلام بیکاری و ازدواج و … در آینده رنج نبرند، زیرا قربانیان اسیدپاشی که جنایتی همپای قتل و به‌مراتب شاید هم بدتر است، در ادامه زندگی با مشکلات فراوانی در جامعه روبه‌رو هستند.

وی خاطر نشان کرد: انگیزه جنایتکاران نیز باید بررسی و برای انسداد مسیر ایجاد این انگیزه‌های شخصی یا اجتماعی چاره‌جویی شود و مسائلی مثل رفاقت نامشروع دختر و پسرها، طلاق، حسادت‌ها، غیرت کاذب و مشکلات ناموسی از بطن جامعه رخت ببندد.

به گزارش خبرگزاری فارس، از دیدگاهی دیگر گاهی رسانه‌ها و برخی از گروه‌ها نیز ناخواسته ابزار و آلت دست اعمال ناصواب برخی دشمنان و شبکه‌ها می‌شوند و ناخواسته دست‌به‌کارهایی می‌زنند که جامعه را با مخاطره روبه‌رو می‌کند.

محمود یقینی افزود: دست‌هایی به دنبال سیاه نمایی در جامعه است.

وی ادامه داد: اگرچه چند مورد اسیدپاشی هم زیاد و زننده است ولی نباید برخی رسانه‌ها با سیاه نمایی سبب ایجاد ناامنی و ضعیف جلوه دادن امنیت و ثبات جامعه ما که کشتی امن خاورمیانه است، شوند.

این استاد مهندسی فرهنگی خاطرنشان کرد: برخی از رسانه‌ها با غفلت مورد مدیریت دشمن قرارگرفته و ناخودآگاه ابزار دست اهداف او می‌شوند و مدیریتی پنهان توسط بنگاه‌های رسانه‌ای غرب بر این رسانه‌های ساده‌دل اعمال می‌شود.

وی در پایان گفت: تکلیف رسانه ایجاد آرامش و تقویت امنیت در جامعه است ولی برخی رسانه‌های داخلی و شبکه‌های اجتماعی بازیچه دست اهداف شوم گروه‌های سیاسی شدند.

وظیفه رسانه‌ها ایجاد تعادل اجتماعی و افزایش امنیت است که متأسفانه برخی رسانه‌های داخلی در این جریانات اسیدپاشی با دشمنان هم‌سنگر شدند و اسباب دست آن‌ها قرار گرفتند و بر حرفه‌ای گری و مصلحت‌های جامعه و مردم چشم بستند.

البته به دلیل خصوصی بودن و شخصی بودن برخی دلایل حوادث جنایی زیاد نمی‌توان رسانه‌ها را وارد مسائل جزئی کرد ولی شایسته است، قربانیان این جرائم که قطعاً ادامه زندگی برایشان دشوار و عذاب‌آور است با تمهیدات ویژه‌ای از سوی دولت حمایت شوند و هرگز امید خود را از دست ندهند.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.