سرویس: غیر تولیدی » نقلی 20:00 - سه شنبه 29 مهر 1393

این گیاه شیرین بازار شکر را کساد خواهد کرد؟

یک کمپانی مطرح تولیدکننده شکر در آمریکا نخستین شیرین‌کننده طبیعی بدون کالری خود را که از یک گیاه در پاراگوئه استخراج می‌شود، معرفی کرد.

به گزارش اصفهان شرق؛ کمپانی «دومینو شوگر» نخستین شیرین‌کننده طبیعی و بدون کالری خود را که از گیاه «استویا» در پاراگوئه استخراج شده معرفی کرد. این محصول تقاضا برای خرید شکر خام را در جهان تهدید خواهد کرد. پودر تهیه شده از گیاه استویا در کمتر از یک دهه توانست با یک میلیارد و 300 میلیون دلار سهم زیادی را از بازار شیرین‌کننده‌های مصنوعی برباید به طوری که بسیاری از افرادی که نگران سلامتی خود هستند از این شیرین‌کننده طبیعی در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند.

کمپانی‌های قدرتمندی که حاکم بازار جهانی شکر هستند به ویژه در آمریکا با کاهش تقاضا برای شکر تصفیه شده مواجه شده‌اند. شکر تصفیه شده تقریبا در همه چیز از قهوه گرفته تا کیک استفاده می‌شود. این کاهش تقاضا به ویژه در آمریکا به دلیل نگرانی از شیوع چاقی مفرط و دیابت صورت گرفته است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، گروه ASR که فروشنده شکر کمپانی دومینو شوگر و بزرگترین تولیدکننده شکر نیشکر در جهان است، محصول جدید خود را تا پایان سال روانه بازار خواهد کرد. این محصول نخستین شیرین‌کننده طبیعی است که برخلاف سایر محصولات که ترکیبی از گیاه استویا و شکر هستند به طور کامل از گیاه استویا استحصال شده است. هزینه پایین پرورش گیاه استویا و در مقابل قیمت بالای فروش آن، این محصول را به یک تجارت بسیار شیرین و دلچسب برای کمپانی‌های موادغذایی تبدیل کرده است.

با این حال برخی از متخصصان سلامت هشدار می‌دهند شیرین‌کننده‌ها، حتی شیرین‌کننده‌های گیاهی محتوی ترکیبات اعتیادآور هستند. از سوی دیگر هنوز این سوال بی‌پاسخ مانده که آیا طعم این شیرینی طبیعی جدید نیز با طعم شکر صنعتی برابری می‌کند؟ گیاه استویا بومی آمریکا جنوبی به ویژه پاراگوئه و برزیل است. مردم این منطقه قرن‌ها از برگ این گیاه برای شیرین کردن غذاهای خود استفاده می‌کرده‌اند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.