سرویس: غیر تولیدی » نقلی 16:30 - سه شنبه 29 مهر 1393

مصرف آب در کشور صعودی شد

مشاور ارشد رئیس جمهور با اشاره به بازده پایین آب مصرفی در بخش کشاورزی گفت: در شرایط فعلی نمی توان از مصرف کننده انتظار کاهش مصرف آب را داشت.

به گزارش اصفهان شرق؛ اکبر ترکان با تاکید بر اینکه باید قیمت اقتصادی آب مورد توجه ویژه‌ قرار بگیرد گفت: باید تدابیر دیگری از جمله تغییر ساز و کار قیمت آب را مورد بررسی قرار داده و راهکاری مناسب را برای حفظ منابع آب کشور تدوین کنیم.

مشاور ارشد رئیس جمهور اظهارداشت: با تعرفه‌های موجود بخش آب نمی‌توان از مصرف‌ کننده انتظار صرفه‌ جویی داشت و باید قیمت اقتصادی آب مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد.

ترکان با بیان اینکه ارشاد و نصیحت برای کاهش مصرف آب در کشور به‌ تنهایی کارساز نیست به مصرف بی‌رویه و بی‌حساب آب در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: با توجه به پایین بودن بهره‌وری در بخش کشاورزی، هم‌ اکنون در ایران به‌ ازای یک مترمکعب آب، فقط یک کیلوگرم محصول برداشت می‌شود در حالی که این رقم در کشورهای دیگر ۲.۵ کیلوگرم است.

وی ادامه داد: همین موضوع در سال‌های گذشته در بحث سوخت مطرح بود و دولت گاز و بنزین را با بهای اندک به مردم می‌داد و از آنان توقع صرفه‌ جویی داشت، اما در بحث آب متاسفانه روند مصرف مسیری صعودی را در سال‌های گذشته تجربه کرده است.

مشاور رئیس‌ جمهور با بیان اینکه در حوزه شبکه‌های توزیع ‌آب دچار عقب ماندگی هستیم بیان داشت: وزارت نیرو تامین و انتقال را انجام می‌دهد و توزیع برعهده کشاورزی است که با وجود بازده آبیاری بسیار پایین و قیمت کم، بدیهی است که آب بدون دغدغه و هراس مصرف شود.

ترکان با بیان اینکه به‌ سازی شبکه‌های آبیاری آغاز شده و ۵۵۰ هزار هکتار در خوزستان در دستور کار قرار گرفته است افزود: در سطح کشور نیز طرح به‌ سازی در ۸۰۰ هزار هکتار از شبکه‌های آبیاری و زهکشی آغاز شده است.

منبع:جهان نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.