سرویس: غیر تولیدی » نقلی 09:30 - سه شنبه 29 مهر 1393

زرگرپور:

كاهش 25 درصدي آلودگي هواي اصفهان با پلمب سيستم مازوت سوز نيروگاه ها

استاندار اصفهان گفت: با اجرايي شدن حكم پلمب سيستم مازوت سوز نيروگاه ها از ابتداي سال جاري، ميزان آلودگي هواي شهر اصفهان 25 درصدي نسبت به مدت مشابه كاهش يافته است.

به گزارش اصفهان شرق؛ رسول زرگرپور اظهار داشت: مسئله زيست محيطي در استان اصفهان و خصوصا شهر اصفهان يكي از مشكلات و مسائل اساسي و حياتي است كه از مطالبات اصلي مردم است و با توجه به اثرات مخربي كه بر روي بهداشت و سلامت و روان مردم دارد از اهميت و اولويت خاصي برخوردار است.

وي با اشاره به  آلودگي هوا در سال گذشته ادامه داد: در سال گذشته شاهد روزهاي متمادي بوديم كه شهر اصفهان و شهرستان هاي اطراف با هواي ناسالم، در مرحله هشدار يا حتي بحران مواجه بودند كه اين امر باعث تعطيلي و اختلال در زندگي مردم مي شد.

استاندار اصفهان با بيان اينكه با تلاش مستمر و پيگيري هاي فراوان در سال گذشته طرح پايش كنترل آلودگي هواي منطقه اصفهان به تصويب رسيد، اظهار داشت: در اين طرح 38 اقدام اساسي و 60 پروژه بايد انجام شود و به دليل اينكه  حدود 70 درصد از آلودگي ها مربوط به حمل و نقل و تردد اتومبيل ها است ، بار اصلي اقدامات بر دوش مديريت شهري است.

وی افزود: از ابتداي سال جاري اين طرح و كنترل آلودگي در اصفهان به مرحله اجرا در آمده است و در حدود 30 دستگاه اجراي استان ملزم به اجراي برنامه ها هستند و فاز اول اين طرح تا پايان سال 94 به اتمام خواهد رسيد.

زرگرپور به آلودگي هاي ناشي از فعاليت نيروگاه ها اشاره كرد و افزود: متاسفانه علي رغم ضرورت فعاليت نيروگاه ها براي تامين برق و آسايش جامعه در هر 24 ساعت ، 500 تن گوگرد به اضافه ده ها تن مواد مضرتر از گوگرد در هواي اصفهان تخليه مي شود.

وی به كمبود گاز براي مصرف نيروگاه اشاره كرد و تصريح نمود: با پيگيري هاي صورت گرفته و جسارت دستگاه قضايي استان حكم پلمپ سيستم مازوت سوز نيروگاه صادر شد و از ابتداي امسال اين حكم اجرا شد و در 7 ماه گذشته سال جاري اين نيروگاه ها تنها از سوخت گاز براي توليد برق استفاده مي شود.

استاندار اصفهان به نتايج اين طرح اشاره كرد و اظهار داشت: در 6 ماه گذشته ميزان آلودگي ها 25 درصد نسبت به مدت مشابه كاهش يافته و خوشبختانه هواي قابل تنفسي در منطقه داشتيم.

مدير ارشد استان با اشاره به سرد شدن هوا و كمبود گاز گفت: اگر در كشور كمبودي وجود داشته باشد بايد براي همه شهر ها به صورت عادلانه وجود داشته باشد و اگر شرايط به گونه اي پيش رفت كه واقعا وضعيت برق  در استان اصفهان با محدوديت مواجه شد تصميم خواهيم گرفت كه موقتا پلمپ بازشود و يا نه كه اين موضوع نيز به نظر مردم و دادستان باز مي گردد.

وي به توزيع بنزين و گازوئيل يورو 4 اشاره كرد و تصريح نمود: با پيگيري هاي صورت گرفته و يك كار نرم افزاري خلاقانه توليد و توزيع بنزين پاك يعني بنزيني با كيفيت بين يورو 3 و يورو 4 در اصفهان آغاز شد.

استاندار اصفهان اضافه كرد: 3 واحد از بنزين پاك پالايشگاه و يك واحد از بنزين سوپر وارداتي يورو 4 مخلوط مي شود و طبق آزمايش هاي صورت گرفته اين بنزين توليدي تمام مشخصات بنزين يورو 4 را دارد.

وي در ادامه خاطر نشان كرد: اين توليد تا پايان سال جاري اتفاق خواهد افتاد تا با حل شدن مشكلات پالايشگاه ، پالايشگاه اصفهان بتواند به صورت كامل بنزين يورو 4 توليد نمايد.

زرگرپور با بيان اينكه مشكلي در حجم توليد وجود ندارد، اظهار داشت: از ابتداي توزيع بنزين يورو 4 در هر روز 5-6 پمپ از اين بنزين براي سوختگيري جديد خود استفاده مي كنند.

استادار اصفهان افزود: خوشبختانه بر اساس اعلام معاون پخش و پالايش وزارت نفت در ارتباط با تحويل سوپر يورو4 مشكلي وجود ندارد و ذخيره هاي كافي به اندازه نياز موجود است و مي توانيم كل محدوده ي استان را تحت پوشش قرار دهيم.

رسول زرگرپور در پايان اضافه كرد: با توزيع بنزين و گازوئيل يورو 4 در استان ميزان گوگرد و مواد سرطان زا موجود در هواي اصفهان به صورت چشمگيري كاهش يافته است.

منبع:مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.