اصفهان شرق

بیماری سالک را بیشتر بشناسیم

کدخبر: 377
1392/06/02 در ساعت 12:20

saaalak_copy

به گزارش اصفهان شرق:

چند نكته در مورد بيماري سالك
سالانه حدود دو ميليون مورد بيماري در سراسر دنيا و از جمله ايران اتفاق مي‌افتد. سالك در كشور ما در بسياري از نقاط وجود داشته است بطوري كه در استان‌هاي گلستان، سمنان، اصفهان، يزد، كرمان، فارس، هرمزگان، بوشهر، اهواز، ايلام و سيستان و بلوچستان شيوع بالايي دارد .

چگونه سالك منتقل مي‌شود؟
سالك توسط گزش برخي گونه‌هاي پشه خاكي آلوده منتقل مي‌شود. پشه خاكي بسيار كوچك است و اندازه آن حدود يك سوم پشه‌هاي معمولي مي‌باشد و به سختي ديده مي‌شود. در ايران دو نوع سالك شهري (نوع خشك) و روستايي (نوع مرطوب) وجود دارد.

سالك نوع شهري خشك :  مخزن بيماري عمدتاً بيماران مبتلا و بطور تصادفي سگها مي‌باشند، و پشه خاكي ماده پس از خونخواري از اطراف زخم سالك، آلوده شده و در خونخواري مجدد در فرد سالم باعث انتقال بيماري مي‌شود.

سالك نوع روستايي مرطوب
موش‌هاي صحرايي مخزن بيماري مي‌باشند و پشه خاكي ماده پس از خونخواري از موش صحرايي مبتلا، آلوده شده و در خوانخواري مجدد در فرد سالم باعث انتقال بيماري به او مي‌شود.

علائم سالك چگونه است؟
پس از چند هفته تا چند ماه از گزش پشه خاكي آلوده، برجستگي كوچك قرمز رنگي ظاهر شده كه بتدريج بزرگ و بزرگتر شده و مركز آن زخم مي‌گردد. تعداد ضايعات معمولاً يكي است ولي ممكن است متعدد نيز باشد. در سالك نوع روستايي ترشحات چركي در روي زخم وجود دارد و اطراف آن قرمز و برجسته است كه به همين دليل به آن نوع مرطوب گفته مي‌شود.
در سالك نوع شهري ضايعه معمولاً بدون ترشح و چرك است لذا به آن نوع خشك نيز مي‌گويند