سرویس: چند رسانه ای » گالری عکس 15:42 - دوشنبه 28 مهر 1393

استقبال هرندی ها به روایت عکس:

ده شب با هرند در مراسم استقبال از محرم

مراسم این ده شب یادآور غریبی امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و خبر از فرا رسیدن ایام محرم که در واقع نوعی استقبال برای عزاداری و سوگواری امام حسین(ع) می باشد.

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق از هرند: از دهه سوم ذی الحجه هر سال یعنی ده روز قبل از فرا رسیدن ماه محرم مردم ولایتی و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت هرند به استقبال ماه محرم ماه خون و قیام امام حسین(ع) می روند و تکایا و حسینیه های این شهر از جمله: بیت الحسین(ع), قدس الحسین(ع), حسینیه چهارده معصوم(ع), معابر و خیابانهای شهر, چهره خاصی به خود می گیرند و سیاه پوش شده و آماده برپایی عزاداری برای امام حسین(ع) می شوند.

DSC_0079
در این ده شب تا اول محرم بعد از نماز مغرب و عشاء هر یک از تکایا با دسته جات مراسم ویژه ای با ذکر یا حسن, یا حسین راه اندازی می کنند و به این ترتیب است که: دسته جلو « هو یا حسن » و دسته عقب « هو یا حسین » می گویند و با حرکت در کوچه ها معابر در حسینیه محل جمع و به صورت یک دایره در می آیند و با حالت غم و عزا یک نفر چاوشی و قسمتی از مصائب امام حسین (ع) را بازگو می کند. یک دسته از مسجد سادات شروع و پس از گذر از چند کوچه وارد خیابان امام حسین(ع) و سپس خیابان مسجد جامع شده و در قدس الحسین(ع) تجمع و به عزاداری مشغول می شوند, دسته دیگر از مسجد آیت اله فاضل هرندی شروع و پس از عبور از خیابان امامزاده اسحاق(ع) وارد کوچه های شهر شده و در بیت الحسین(ع) به عزاداری مشغول می شوند و دسته بعدی از مسجد امیرالمومنین(ع) شروع و پس از گذر از کوچه ها به بلوار بین الحرمین رسیده و در حسینیه چهارده معصوم به ذکر مصائب امام حسین(ع) مشغول می شوند.

DSC_0121
مراسم این ده شب یادآور غریبی امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و خبر از فرا رسیدن ایام محرم که در واقع نوعی استقبال برای عزاداری و سوگواری امام حسین(ع) می باشد.
پیشینه این مراسم از دوره صفویه به بعد در هرند مرسوم گشته است. در قدیم نوجوانان هم به شکل دیگری به استقبال ماه محرم می رفتند, به این صورت که هر محلی یک گروه چند نفری تشکیل می دادند و با نواختن طبل و سنج در کوچه ها به راه می افتادند.
قسمتی از نوشته ها از کتاب مراسم عزاداری امام حسین در هرند و فلسفه آن نوشته اقای علی امینی هرندی می باشد.

DSC_0141 DSC_0082 DSC_0103 DSC_0121 DSC_0127 DSC_0137 DSC_0093 DSC_0085 DSC_0079 DSC_0159 DSC_0171 DSC_0168 DSC_0146 DSC_0151

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.