سرویس: غیر تولیدی » نقلی 09:30 - دوشنبه 28 مهر 1393

رئیس قوه‌قضاییه:

یکی از آسیب‌های مطرح در دستگاه قضایی به نحوه برخی برخورد‌ها با مراجعان برمی‌گردد

رئیس قوه‌قضاییه یکی از آسیب‌های مطرح در دستگاه قضایی را نحوه برخی برخورد‌ها با مراجعان دانست و افزود: در دستگاه قضایی با همه مراجعان باید محترمانه و بی‌طرفانه رفتار شود که بخشی از نهادینه شدن این رویکرد به اخلاق حرفه‌ای باز می‌گردد.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در دیدار با اعضای شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی سلامت قوه قضاییه و نمایندگان استانی مرکز سیاستگذاری و برنامه‌ریزی سلامت دستگاه قضایی، اظهار داشت: پیش از تصدی ریاست قوه قضاییه در بررسی‌هایی که به منظور ارزیابی مشکلات دستگاه قضایی و یافتن کاستی‌ها آغاز کردم، متوجه شدم که بخش بزرگی از مشکلات قوه قضاییه از جمله اطاله دادرسی و اتقان آرا ناشی از کمبود نیروی انسانی کارآمد و مجرب است و در این میان آنچه بیش از همه مغفول مانده نقش و جایگاه اخلاق حرفه‌‌ای و بهداشت روان در کارآمد سازی نیروی انسانی است.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه دستور تشکیل مرکز سیاستگذاری و برنامه‌ریزی سلامت قوه قضاییه بر اساس چنین نگاهی صادر شده است اظهار کرد: توجه به سلامت جسم و روان کارکنان و قضات و همچنین خانواده‌های آنان از دو جهت بر عملکرد دستگاه قضایی تأثیرگذار است.

وی در تبیین منظر نخست تأکید کرد: قضات و کارکنان دستگاه قضا باید با آرامش خاطر و استقرار روان به فعالیت بپردازند زیرا دردهای جسمی، دغدغه‌های روحی و حتی نگرانی‌های آن درباره سلامت اعضای خانواده، می‌تواند در عملکرد شاغلان در دستگاه قضایی و به ویژه قضات تأثیر منفی برجا بگذارد که این موضوع در روایات نیز مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس قوه قضاییه در تشریح دومین تأثیر توجه به سلامت کارکنان و قضات گفت: کسانی که در دستگاه قضا فعالیت می‌کنند اگر بدانند که مسئولان قوه قضاییه به دشواری محیط کاری آنان توجه دارند و برای سلامت خود و خانواده‌هایشان ارزش قائلند، بدون تردید به کارشان دلگرم‌تر می‌شوند و با انگیزه و نشاط بیشتری به مردم خدمت می‌کنند.

آیت‌الله آملی لاریجانی یکی از آسیب‌های مطرح در دستگاه قضایی را در نحوه برخی برخورد‌ها با مراجعان دانست و افزود: در دستگاه قضایی با همه مراجعان باید محترمانه و بی‌طرفانه رفتار شود که بخشی از نهادینه شدن این رویکرد به اخلاق حرفه‌ای باز می‌گردد اما بخش دیگری از تکریم ارباب رجوع از طریق کاهش فشار روانی و ایجاد آرامش خاطر برای کارکنان و قضات محقق می‌شود.

رئیس دستگاه قضا خطاب به اعضای شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی سلامت، همچنین نمایندگان استانی مرکز سلامت قوه قضاییه تأکید کرد که در مسیرفعالیت‌های خود و پیشبرد امورتردید نکنند و با تأکید بر اینکه مشکلات مربوط به ساختار و تشکیلات این مرکز در آینده‌ای نزدیک حل خواهد شد، گفت: رؤسای کل دادگستری استانها لازم است با سرکار خانم دکتر وحید دستجردی، رئیس مرکز شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی سلامت قوه قضاییه همکاریهای گسترده‌تری داشته باشند.

آیت الله آملی لاریجانی از دست‌اندرکاران مرکز سلامت قوه قضاییه در شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی و همچنین نمایندگی‌های استانی خواست تا کار خود را، کاری «الهی و عبادی» بدانند و اظهار کرد: کار عبادی در نماز و روزه منحصر نمی‌شود بلکه هر خدمتی به مردم که با انگیزه الهی صورت گیرد، از مصادیق عبادت به شمار می‌رود.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با قرائت آیه 9 سوره منافقون که می‌فرماید: «یا ایهاءالذین آمنوا لا تلهکم اموالکم ولا اولادکم عن ذکر الله و من یفعل ذلک فاولئک هم الخاسرون»، مضمون این آیه را «تکان دهنده» توصیف کرد و گفت: البته اگر به خطابات قرآنی توجه شود، بیشتر آیه‌های قرآن تکان دهنده هستند و از جمله این آیه که می‌فرماید اموال و اولادتان شما را از یاد خدا باز ندارد که در این صورت زیانکار خواهید شد.

وی سپس آیه دهم این سوره کوتاه از قرآن را تلاوت کرد که خداوند در آن فرموده است: «وانفقوا من ما رزقناکم من قبل ان یأتی احدکم الموت فیقول رب لو لا اخرتنی الی اجل قریب فأصدق و اکن من الصالحین» و اظهار کرد: عبارت «انفقوا من ما رزقناکم» نشان می‌دهد که انفاق چقدر تأثیردارد و ما در هنگام موت چقدر حسرت می‌خوریم که چرا از آنچه در اختیار داشتیم، انفاق نکردیم. همچنین باید توجه کرد که گرچه عبارت «فأصدق و اکن من الصالحین» از زبان یک انسان بیان شده است، قرار گرفتن آن در این بخش از آیه نشان می‌دهد صدقه‌ای که از روی قصد قربت داده شود باعث ملحق شدن انسان به صالحین می‌شود.

رئیس دستگاه قضا در ادامه نکته‌ای تفسیری را درباره معنی کلمه «رزق» تبیین کرد و گفت: دایره معنایی رزق و مصادیق آن منحصر به امور مادی نیست و اگر به این نکته توجه شود باب جدیدی در فهم این دسته از آیات باز می‌شود. هر چه خدا می‌دهد رزق به شمار می‌رود و بر این اساس پزشکی که با دانش خود، بیماران را درمان می‌کند، اگر انگیزه الهی داشته باشد انفاق کرده است.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: یکی از مصادیق صدقه که در عبارت «فاصدق» مورد تأکید قرار گرفته، زکات است و از سوی دیگر روایات ما زکات را منحصر به امور مادی ندانسته است چنانکه فرموده‌اند «زکاه‌العلم نشره: زکات دانش، نشر آن است» بنابراین صدقه نیز در امور مادی خلاصه نمی‌شود.

رئیس دستگاه قضا آیه شریفه «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل‌الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون» را شاهدی دیگر بر اینکه منظور از رزق در کاربرد قرآنی منحصر به مادیات نیست دانست و گفت: در اینجا باید رزق را به گونه‌ای معنا کرد که با عبارت «عند ربهم» تناسب داشته باشد بنابراین بی‌شک منظور از آن رزق‌های مادی شامل خوردنی‌ها و غیره نیست.

وی با تأکید بر اینکه باید کارهایمان رنگ خدایی داشته باشد اظهار کرد: باید در همه مراحل کارمان به حق تعالی توجه داشته باشیم که در این صورت درون انسان متحول شده و حب خدا جایگزین آن می‌شود.

در ابتدای این دیدار دکتر مرضیه وحید دستجردی رئیس مرکز سیاستگذاری و برنامه‌ریزی سلامت قوه قضاییه گزارشی از فعالیتهای این مرکز تازه تأسیس را ارائه کرد. وی با اعلام انتصاب نماینده استانی این مرکز در 20 استان کشور، اظهار امیدواری کرد در آینده‌ای نه چندان دور برای همه کارکنان دستگاه قضایی پرونده‌های الکترونیک پزشکی تشکیل شود.
وحید دستجردی غربالگری بیماریها و معاینات ادواری و ارائه آموزش حین خدمت را از برنامه‌های در دست اقدام این مرکز اعلام کرد که با هدف بیماریابی و پیشگیری از بیماریها صورت می‌گیرد.

وی همچنین با توجه به قدیمی و فرسوده بودن بیمارستان دادگستری اظهار امیدواری کرد که عملیات ساخت بیمارستان فوق ‌تخصصی قوه قضاییه بزودی آغاز شود.

رئیس مرکز سیاستگذاری و برنامه‌ریزی سلامت قوه قضاییه گزارشی از عملکرد کلینیک فوق تخصصی دندانپزشکی قوه قضاییه که چندی پیش به بهره‌برداری رسید را نیز ارائه کرد و در ادامه همچنین تعدادی از اعضای شورای سیاستگذاری و نمایندگان استانی این مرکز مشکلات و پیشنهادهای خود را مطرح کردند.

انتهای پیام

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.