سرویس: غیر تولیدی » نقلی 11:44 - یکشنبه 27 مهر 1393

گاوخونی در باتلاق مرگ و زندگی دست و پا می‌زند

امروز گاوخونی در باتلاق مرگ و زندگی دست و پا می‌زند تا شاید جاری شدن حقابه‌اش نجاتش بدهد، اما دریغ از قطره آبی که به این تالاب برود.

 گاوخونی تالابی است که در گذشته زیستگاه جانوران و پرندگان بسیاری بوده، اما امروز بلایی بر سر گاوخونی آمده که عرصه تالاب خالی از وجود جانوران شده و پرندگان زیبا که روزی گاوخونی را زیستگاه خود می‌دانستند، امروز دیگر توان ماندن در این تالاب را ندارند و رفتن را به ماندن در تالابی خشک و بی‌روح ترجیح داده‌اند.

امروز گمان همه این است که تالاب گاوخونی به مرز نابودی رسیده است و شاید اگر ذره‌ای به این تالاب توجه می‌شد، امروز گاوخونی سرانجامی تلخ نداشت و مانند گذشته‌ها عرصه پرندگان، جانوران و گیاهان بسیاری بود اما حیف که دیگر نیست.

گلوی گاوخونی با خشک شدن گلوی زاینده‌رود خشک شد و سال‌ها درد گلوی خود را تحمل کرد تا شاید زاینده‌رود جاری شود و آبی نیز به این تالاب برسد، اما گلو‌درد گاوخونی روز به روز بیشتر و بیشتر شد، اما باز هم آبی به این تالاب نرسید تا مرهمی بر درد‌های آن باشد.

طی این سال‌ها تنها و تنها نمک بر زخم‌های گاوخونی پاشیدند و باز هم گاوخونی با صبر و تحمل، آه و درد‌های خود را در سینه‌اش حفظ کرد و گلایه‌ای نداشت از اینکه پرندگان و جانورانی که سال‌های سال در کنارش بودند و از آن استفاده می‌کردند، امروز آن را رها کرده و به شهر و دیاری دیگر رفته‌اند تا به زندگی خود ادامه بدهند.

نفس‌های گاوخونی به شماره افتاده و امروز گاوخونی در باتلاق مرگ و زندگی دست و پا می‌زند تا شاید جاری شدن حقابه‌اش نجاتش بدهد، اما دریغ از قطره آبی که به این تالاب برود.

همه می‌گویند که جاری شدن آب در گاوخونی به زنده شدن زاینده‌رود بستگی دارد و این روز‌ها می‌شنویم که قرار است از نیمه دوم آبان‌ماه سال جاری، آب در زاینده‌رود جاری شود تا عرصه خشک آن نفسی تازه کند و حیات و شادابی به زاینده‌رود باز گردد، اما معلوم نیست که با جاری شدن آب در عرصه زاینده‌رود آبی به تالاب گاوخونی برسد یا خیر.

معلوم نیست که چه سرانجامی در انتظار گاوخونی باشد و آیا حقابه‌ای که متعلق به گاوخونی است را به آن می‌دهند که این تالاب از نابودی کامل نجات یابد یا خیر.

برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مدعی هستند که سازمان حفاظت محیط زیست برای احیای این تالاب کم‌کاری کرده است. البته شاید این موضوع درست باشد، چراکه مسئولان سازمان محیط زیست زمانی که هم دریاچه ارومیه و هم تالاب گاوخونی خشک بودند، به فکر احیای دریاچه ارومیه افتادند اما هیچ مسئولی نگفت که گاوخونی در چه وضعیتی به سر می‌برد.

آیا ارزش تالاب بین‌المللی گاوخونی کمتر از ارزش دریاچه ارومیه بود که هنوز که هنوز است، برای درمان درد‌های آن فکری نشده و گذاشته‌اند تا گاوخونی به کانون گرد و غبار در کشور تبدیل شود و مردم نیز تاوان خشک شدن این تالاب را بدهند و امروز با بیماری‌های مختلفی دست و پنجه نرم کنند.

سوء‌مدیریت‌ها، خشکسالی و تغییرات آب و هوایی تا کی قرار است نمک بر زخم‌های گاوخونی بپاشد تا گاوخونی از پا درآید، آیا مسئولی نگران نیست که چه بر سر گاوخونی می‌آید.

 

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “گاوخونی در باتلاق مرگ و زندگی دست و پا می‌زند”

  1. رضا جعفري ورزنه گفت:

    چرا مسئولين هيچ اقدامي نمي كنند حتما بايد گرد و غبار تا تهران بره تا متوجه عمق فاجعه بشند ديگه تا كي ميخواين صبر كنين . مردم ولايت مدار شهر ورزنه كه هميشه تا پاي جونشون براي انقلاب اسلامي مايه گذاشتند ازمسئولين مي خواهند هر چه زود تر حق ابه تالاب گاوخوني رابه اين تالاب بين المللي بدهند . باتشكر فراوان از گرداننده گان پايگاه خبري تحليلي اصفهان شرق .

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.