سرویس: تولیدی » مصاحبه تفصیلی 08:20 - یکشنبه 27 مهر 1393

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان گفت:

اصفهان ستیزی تا کجا و به چه قیمت/ خشکسالی بهانه ای در عدم توجه به حقابه ی کشاورز شرق اصفهان شد

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان گفت: اگر وعده وزیر نیرو در دادن آب کامل به کشاورزان عملی نشود کشاورزان از آب پاییزه سودی نخواهند برد.

حسین محمدرضایی در گفتگو با اصفهان شرق با اشاره به مخالفت در اجرای تونل بهشت آباد گفت: با طرح تونل بهشت آباد و اجرا آن به طریق تونل توسط وزیر نیرو مخالفت می شود چرا که ممکن است آسیب به چشمه های در مسیرآن زده شود ولی 12 سال مطالعه توسط کارشناسان داخلی و خارجی و صرف ده ها میلیار تومان خلاف آن را ثابت کرده است.
عضو کمیته آب، کشاورزی و محیط زیست ذیل مجمع نمایندگان استان در مجلس افزود: وزیر نیرو در حالی با ادامه پیشروی تونل گلاب دو مخالفت می کند که این تونل مشکلات شرب استان اصفهان را مرتفع و از ورود آلودگی های صنعتی، کشاورزی و آلودگی های محیطی در مسیر زاینده رود از سد تنظیمی تا سد چم آسمان به طول 110 کیلومتر جلو گیری می کند و این درحالیست که پروژه ای با این اهمیت بالا با فشارهای نمایندگان و مسئولان استان همجوار، توسط وزیر نیرو متوقف می شود.

 

یک بام و دوهوا از بهشت آباد تا طرح ونک تا سولگان
وی افزود: همان وزیر در مورخ 21/5/93 مجوز انتقال آب طرح ونک و سولگان به کرمان را با بیش از 55 کیلومتر تونل صادر می کند و آیا در این زمان تونل برای چشمه های استان اصفهان مشکلی ایجاد نمی کند؟ همچنین طرح راه آهن اصفهان چهارمحال به خوزستان بیش از 95 کیلومتر تونل دارد ولیکن آیا این مقدار تونل که بیشتر آن از عمق کم زمین عبور و چشمه های طبیعی هم در عمق کم زمین واقع شده مشکل ندارد ولی حفر تونل بهشت آباد که در عمق زیاد واقع است مشکل زا می باشد، اینجاست که ضرب المثل “”یک بام و دو هوا”” که اشاره به تبعیض و بی‌عدالتی دارد مصداق پیدا می کند.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان گفت: اصفهان ستیزی تاکجا و به چه قیمتی؟ به قیمت نابودی بنا های تاریخی استان؟ به قیمت نابودی میراث فرهنگی و هویت و فرهنگ اسلامی که آمیختگی دین و سیاست در پرتوی اندیشه های اخلاقی و اسلامی است؟ به قیمت نابودی کشاورزی و کشاورزان؟ به قیمت نابودی مدنیت اصفهان و مردم آن؟ به چه قیمت؟؟؟

 

در خشکسالی شرق اصفهان طرح بن و بروجن مصوب شد:

محمدرضایی خاطرنشان کرد: رئیس شورای عالی آب کشور با اشراف به مشکلات آب استان اصفهان و مصوب نمودن مصوبه 9 ماده ای در دی ماه 1392 که به امضاء 8 نفر از وزرا و معاونین ریاست جمهور رسیده در نیمه مرداد ماه 93 در سفر استانی ریاست جمهور به استان چهارمحال و بختیاری زیر پا گذاشته شد و انتقال 41 میلیون متر مکعب آب از حوضه زاینده رود به بن و بروجن مصوب می شود.

 

81155923-5680929

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان افزود: در صورتی که طبق بند 2 مصوبه 9 ماده ای شورای عالی آب کشور که آمده است “”بارگذاری جدید بر منابع آب زاینده رود تا پیش از تعیین تکلیف تخصیص های هر استان و شفاف سازی مصارف آب در این حوضه ممنوع می باشد. (وزارت نیرو با همکاری استاندار اصفهان مسئول اجرای این مصوبه می باشند)”” ولی متاسفانه عالی ترین مقام دولت پا روی این مصوبات گذاشته و 41 میلیون متر مکعب آب زاینده رود را به استان همجوار واگزار کرده است.
وی با حق غصب شده ی مردم بیچاره ی حوزه زاینده رود تصریح کرد: برای احداث تونل سوم کوهرنگ 21 سال زمان و هزینه شده است ولی هنوز به بهره برداری نرسیده است ولی در 14 سال پیش آب این تونل که هنوز افتتاح نشده است توسط دولت هفتم یا دولت اول اصلاحات به یزد انتقال داده شد و 14 سال است آب استان یزد از حق آبه داران زاینده رود غصب شده و آنها را بیچاره و ورشکسته کرده است و در اولین سال انتقال آب به یزد اولین خشکی زاینده رود حادث شد.

 

شاهکار در وزارت نیرو:

82600475694560407451
وی با توجه به عدم افتتاح تونل سوم کهرنگ و انتقال آب این تونل خاطرنشان کرد: آب این تونل که هنوز افتتاح نشده در سفر ریاست جمهور در نیمه مردادماه امسال 41 میلیون متر مکعب از این آب را به بن و بروجن استان چهامحال اختصاص داد شد. جالب اینجاست با 21 سال هزینه بر روی تونل سوم کوهرنگ جهت انتقال آب از حوضه کارون به حوضه زاینده رود با مصوب کردن انتقال آب به بن و بروجن آب انتقالی به حوضه زاینده رود دوباره با صرف هزینه های هنگفت باید به حوضه کارون منتقل شود و این شاهکارهای وزارت نیروست.

 

10 آبان بازگشایی قطعی آب زاینده رود:

IMG13455142

محمدرضایی با اشاره به قول وزیر نیرو در اعطای کامل آب در کشت غله به کشاورزان شرق اصفهان گفت: وزیر نیرو در فرودرین ماه امسال قول اعطای آب کامل کشت غله را به کشاورزان شرق اصفهان دادند و امید واریم این وعده ناقص عملی نشود، چرا که با عدم اختصاص آب کامل به کشاورزان سودی که نمی برند هیچ ضرر هم خواهند کرد زیرا مدت باز بودن زاینده رود برای کشت غله شرق اصفهان در مرحله اول یک ماه می باشد.
عضو کمیته آب، کشاورزی و محیط زیست ذیل مجمع نمایندگان استان در مجلس افزود: کشاورزان غرب اصفهان در بهار و تابستان سال جاری حدود 200 میلیون متر مکعب برای حفظ باغات، کشت برنج و صیفی وسبزی کاری خود آب گرفتند بنابراین اجازه دهند کشاورزان شرق اصفهان با آب اختصاص یافته در پاییز بعد از یک سال، حداقل 40 درصد کشت خود را انجام دهند تا با مشکل در کمبود آب مواجه نشوند.

 

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان با ذکر این مطلب که حق آبه های زنده رود سندیت چند هزارساله دارد افزود: هرگز نمی تواند کسی حقابه هایی که به رسمیت شناخته شده است را انکار کند، سالهاست که کشاورزان به ویژه در منطقه شرق به بهانه خشکسالی از این حق معاش خود محروم مانده اند و حتی خسارات واقعی و قانونی دوره های خشکسالی را هم دریافت نکرده اند.
وی در پایان با توجه به بی توجهی مسئولان به طرح 9 ماده ای احیای زاینده رود گفت: حفر تونل انتقال آب بهشت آباد بدون هیچ منطقی پس از 12 سال کارشناسی در ظرف مدت کوتاهی متوقف شد ، کنترل برداشتهای بالادستی هم جزء همین مصوبات بود که به اجرای آن عمل نشده است ولی در همین شرایط کمبود آب، دولت اصرار به توسعه صنعت فولاد در صنایع بزرگی مثل ذوب آهن و فولاد مبارکه دارد و از سوی دیگر پمپاژهای بی رویه برای احداث باغات در سنگلاخهای استان چهارمحال تمامی ندارد.

 

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.