سرویس: اخبار شهرستان » جرقویه سفلی 16:01 - شنبه 26 مهر 1393

در جلسه انجمن دبستان عشایری نصرآباد جرقویه مطرح شد:

دانش آموزان را در زمینه ی قرآنی و هنری استعدادیابی کنیم

در سومین روز از هفته پیوند اولیاء و مربیان، اولین جلسه انجمن اولیاء و مربیان دبستان عشایری ارشاد نصرآباد جرقویه در سال تحصیلی جدید، در محل دفتر این آموزشگاه تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق از جرقویه سفلی: با توجه به برگزاری انتخابات نمایندگان اولیاء جهت عضویت در انجمن در 14 مهرماه، در این جلسه ابتدا  انتخاب هیات رئیسه انجمن انجام که آقایان ولی اله عرب مختاری و امیرقلی عرب مختاری به ترتیب به عنوان رئیس و نائب رئیس و خانم ها لیلا اشرفی، مهناز عرب صالحی و لیلا جهانگرد به عنوان منشی، رابط و عضو انتخاب شدند.

در ادامه با حضور مدیر و معاون آموزشگاه برخی مسایل و مشکلات مدرسه بررسی و مقرر شد: مشکلات عمده و نیازهای اساسی فهرست و اولویت بندی  و پیگیری های لازم برای رفع آنها صورت گیرد ؛ ضمن این که جدول زمان بندی جلسات تهیه و ابلاغ و اعضا حضوری فعال و مستمر در جلسات، برنامه ها و پیگیری ها داشته باشند.

در این جلسه همچنین با قدردانی از رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه و همکاران ارجمندشان که مشکل کمبود سه معلم این آموزشگاه را در سومین هفته از آغاز سال تحصیلی بر طرف نمودند، مقرر شد با توجه به افزایش سالانه تعداد دانش آموزان مدرسه عشایری ارشاد، که در سال جاری با 210 دانش آموز پرجمعیت ترین آموزشگاه منطقه جرقویه است و کمبود شدید کلاس درس، به گونه ای که در سال جاری سه کلاس از دانش آموزان این آموزشگاه ابتدایی در دبیرستان حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار می شود و این موضوع مشکلات عدیده ای را برای مدیران، آموزگاران  و دانش آموزان هر دو مدرسه در پی داشته است و همچنین بازدید سال گذشته  مهندس سجاد مدیر کل محترم نوسازی و تجهیز مدارس استان از این مدرسه و قول مساعد جهت رفع مشکل کمبود کلاس از طریق خیرین مدرسه ساز، پیگیری های لازم برای بر طرف شدن این مشکل اساسی صورت گیرد.

هماهنگی با حاج آقا فرهنگ امام جمعه شهر برای حضور در مدرسه و اقامه نماز جماعت، تعیین  نوع و اولویت برنامه های آموزش خانواده  و دعوت از کارشناسان مرتبط در حوزه های مختلف با هماهنگی اداره آموزش و پرورش، استعدادیابی دانش آموزان در زمینه های قرآنی، فرهنگی، هنری  و ورزشی و برنامه ریزی برای ارتقا و موفقیت آنها در سطوح مختلف در کنار تقویت بنیه علمی و معنوی تمامی دانش آموزان با برگزاری کلاس های آموزشی و  تقویتی ؛ برگزاری اردوهای زیارتی تفریحی ؛ هماهنگی برای استفاده دانش آموزان از سالن ورزشی توحید ، و…. از جمله تصمیمات و پیشنهادات مطروحه در این جلسه بود.

با توجه به این که 24 تا 30 مهرماه هفته پیوند اولیاء و مربیان می باشد در زیر گزیده ای از آیین نامه انجمن اولیاء و مربیان  ارائه می شود.

الف) تركيب اعضاي انجمن اوليا و مربيان مدرسه

1- مدير مدرسه

2- يكي از معاونان به انتخاب مدير

3- نماينده‌ي شوراي معلمان

4- معاون پرورشي يا يكي از مربيان امور تربيتي – در صورت نبودن مربي ، يكي از معلمان آگاه به مسائل تربيتي به انتخاب مدير

5- منتخبين اولياي دانش‌آموزان

تبصره‌ي1- تعداد اولياي دانش‌آموزان و نحوه‌ي انتخاب آنان جهت عضويت در انجمن و چگونگي و زمان تشكيل جلسات ، برابر آيين‌نامه‌ي انجمن مركزي اوليا و مربيان خواهد بود .

تبصرهِِ‌ي2- در صورت لزوم ، مدير مدرسه مي‌تواند از نماينده‌ي شوراي دانش‌آموزان، بر حسب مورد از افراد ذي‌ربط و صاحب‌نظر براي شركت در جلسات انجمن دعوت كند.

ب) شرح وظايف انجمن‌هاي اوليا و مربيان واحدهاي آموزشي

1- تأمين مشاركت فكري ، فرهنگي ، عاطفي و آموزشي اوليا و تقويت هماهنگي و همسويي تربيتي و آموزشي خانه و مدرسه ؛

2- برنامه‌ريزي و تشكيل جلسات عمومي اولياي دانش‌آموزان ؛

3- برنامه‌ريزي و تصميم‌گيري جهت تشكيل جلسات آموزش خانواده ؛

4- همكاري و مشاركت با شوراي معلمان در برگزاري كلاس‌هاي فوق برنامه ؛

5- مشاركت در اجراي برنامه‌هاي كارآموزي هنرجويان در هنرستان‌ها ؛

6- همكاري و مشاركت با مدير مدرسه در اجراي فعاليت‌هاي پرورشي ، برگزاري اردوهاي دانش‌آموزان و بازديد از مراكز علمي ، آموزشي و فرهنگي ؛

7- همكاري و مشاركت درباره‌ي چگونگي قدرداني از كاركنان ، اوليا و دانش‌آموزان و اعضاي شوراهاي مدرسه با رعايت ضوابط و مقررات مربوط ؛

8- جلب همكاري اولياي دانش آموزان جهت مشاركت و كمك به ارتقاي كيفيت فعاليت‌هاي مربوط و ارائه‌ي پيش نهادهاي لازم به مدير مدرسه ؛

9- تلاش و همكاري براي جلب مشاركت اولياي دانش آموزان ، صاحب حرف ، افراد خير و مؤسسات خيريه در تأمين امكانات مورد نياز و بهبود اداره‌ي امور مدرسه ؛

10- نظارت بر چگونگي اخذ كمك‌هاي مردمي با رعايت قوانين و مقررات مربوط ؛

11- تشكيل شورايمالي مدرسه با عضويت مدير مدرسه ، رئيس انجمن و نماينده‌ي شوراي معلمان در اولين جلسه‌ي انجمن ؛

12- نظارت بر نحوه‌ي هزينه‌ي وجوه حاصل از كمك‌هاي مردمي ، خدمات فوق برنامه ، سرانه دانش آموزان و كمك‌هاي شوراهاي آموزش و پرورش از طريق شوراي مالي، و مطابقت موارد هزينه با برنامه‌هاي مصوب شوراي مدرسه ؛

13- بررسي و اتخاذ تصميم نسبت به سرويس رفت و آمد دانش آموزان ؛

14- انتخاب نماينده براي شركت در شوراي مدرسه ؛

15- انجام اموري كه براساس بخش‌نامه‌هاي انجمن مركزي اولياء و مربيان به عهده‌ي انجمن مدرسه محول مي‌گردد .

تبصره‌ي 1 :در مدراس بزرگسالان و مدارس كم جمعليتي كه برابر آيين نامه‌ي انجمن مركزي اوليا و مربيان ، امكان تشكيل انجمن نمي‌باشد ، وظايف انجمن به مدير مدرسه واگذار مي‌شود . ( به استناد بخشنامه شماره 23/3455 برگزاري انتخابان انجمن اوليا و مربيان مورخ 2/7/84 )

تبصره‌ي 2 : مدارس ضميمه و مدارسي كه به صورت مجتمع (ابتدايي ،راهنمايي تحصيلي و متوسطه) توسط يك مدير اداره مي‌شوند ، مي‌توانند در صورت تمايل مدير ، انجمن اويا و مربيان را به صورت مشترك تشكيل دهند .

ج) چگونگي انتخاب اعضا وتشكيل انجمن اوليا و مربيان

ماده‌ي 18 – براي برگزاري انتخابان ، حضور حداقل نيمي از اولياي دانش آموزان ضروري است . در اين صورت از ميان حاضران عده‌اي كه حائز شرايط عضويت باشند ، بر طبق مواد بعدي با اكثريت آراي شركت كنندگان به عنوان نمايندگان اولياي دانش آموزان در انجمن مدرسه انتخاب مي‌شوند.

تبصره : در صورتی که شمار شرکت کنندگان به حد نصاب نرسد، مدیر مدرسه موظف است که حداکثر ظرف دو هفته دعوی عمومی را تجدید کند و انتخابات را با حضور عده ی حاضر انجام دهد.

ماده ی 19- عده ی اولیای منتخب برای عضویت در انجمن مدرسه بر مبنای زیر تعیین می شود:

در مدراسی که عده ی دانش آموزان آن ها کم تر از 300 نفر باشد، عده ی اولیای منتخب جمعاً هفت نفر خواهد بود که چهار نفر اول، عضو اصلی و 3 نفر بقیه، عضو علی البدل هستند.

در مدارسی که عده ی دانش آموزان آن ها بیش از 300 نفر باشد، هر 100 نفر دانش آموزان اضافی، یک نفر از اولیا بر تعداد اعضای اصلی اضافه می شود ولی عده ی اعضای علی البدل هم چنان 3 نفر خواهد بود.

تبصره : مدارسی که بیش از 900 نفر دانش آموز دارند، حداکثر اعضای اصلی منتخب هر یک از آن مدارس، 10 نفر خواهد بود.

ماده ی 20- مدت زمان کار انجمن اولیا و مربیان هر مدرسه، یک سال تحصیلی است و در مهرماه هر سال انتخابات باید تجدید شود. اعضای انجمن سال گذشته در صورت برخورداری از شرایط انتخاب، می توانند خود را برای عضویت در انجمن نامزد کند و بار دیگر انتخاب شوند.

د) شرایط عضویت اولیا در انجمن اولیا و مربیان مدرسه

ماده ی 21- داوطلب عضویت در انجمن مدرسه باید واجد شرایط زیر باشد:

الف- به نظام جمهوری اسلامی ایران، قانون اساسی و ولایت فقیه اعتقاد داشته باشد.

ب- دارای اوقات فراغت و توانایی کافی برای انجام وظایف محول شده باشد.

ج- پدر یا مادر دانش آموز در همان مدرسه باشد.

د- نسبت به مسائل آموزشی و تربیتی علاقه مند و آگاه، و حتی المقدور از سواد خواندن و نوشتن برخوردار باشد.

تبصره ی 1 : شرایط فوق با اظهار داوطلب و تأیید مدیر مدرسه پذیرفته می شود و چنانچه در طول مدت عضویت، خلاف آن ها مشاهده شود پس از تأیید شورای انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش محل، شخص فاقد عضویت با ابلاغ رئیس سازمان استان از عضویت انجمن برکنار خواهد شد.

تبصره ی 2 : صدور احکام برکناری اعضای انجمن اولیا و مربیان، منحصراً از اختیارات رئیس سازمان استان و رئیس شورای انجمن استان و یا دفتر مرکزی انجمن اولیا و مربیان کشور است.

ماده ی 24- اعضای انجمن در اولین جلسه ی خود ضمن بررسی و قرائت دقیق آیین نامه، از بین اولیای منتخب، افراد زیر را بر می گزینند.

الف- رئیس انجمن            ب- نایب رئیس انجمن                       ج- منشی و رابط انجمن

یادآوری :

1- با عنایت به این که ( مدیر، معاون، نماینده ی معلمان و معاون پرورشی ) عضو اصلی انجمن هستند، در نتیجه در انتخاب هیأت رئیسه حق رأی دارند.

2- رأی گیری باید به صورت مخفی و با ورقه باشد، ولی شمارش آرا باید به طول علنی انجام گیرد.

3- اسامی اعضای هیأت رئیسه در برگه ی مربوط به همراه برگه ی مشخصات اعضای انجمن اولیا و مربیان به اداره ارسال گردد.

4- با توجه به آیین نامه اجرایی مدارس، فردی به عنوان مسئول امور مالی انتخاب نمی شود، بنابراین رئیس انجمن امور مربوطه را پی گیری می نماید.

ماده ی 27- انجمن می تواند برای انجام هر چه بهتر وظایف خود، گروه های گوناگونی متناسب با احتیاجات مدرسه از اعضای انجمن و سایر اولیا و مربیان مدرسه تشکیل دهد تا زیرنظر انجمن، و بر طبق مصوبات، آن را در زمینه ی اهداف مندرج در این آیین نامه، اجرا نماید.

ماده ی 30- نمایندگان دفتر مرکزی، رؤسای سازمان استان ها و مدیران مناطق مجاز برای بازرسی ، نظارت و رسیدگی به امور انجمن ها و حل مشکلات آن ها، به مدارس مراجعه و به نحو مقتضی اقدام کنند.

ماده ی 31- در صورتی که حکم ابطال انتخابات و یا انحلال انجمن مدرسه ای به علت رعایت نشدن دقیق مفاد آین نامه صادر شود، مدیر مدرسه موظف است حداکثر ظرف 15 روز پس از دریافت حکم ابطال یا انحلال، انتخابات جدید را انجام دهد.

ماده ی 32- ابطال انتخابات و انحلال انجمن ها از اختیارات رئیس سازمان استان و یا دفتر مرکزی است که پس از بررسی های لازم، حکم انحلال صادر و ابلاغ می شود. انحلال انتخابات در مورد مدارس استثنایی و استعدادهای درخشان از اختیارات سازمان ذی ربط بوده و براساس ضوابط انجمن اولیا و مربیان است.

ماده ی 33- مدارسی که دارای دوره های مختلف باشند برای هر دوره یک انجمن ویژه ی آن دوره تشکیل خواهند داد.

تبصره ی 1: دوره هایی که مدیرشان مشترک باشد، می توانند با تناسب عده ی کل دانش آموزان یک انجمن تشکیل دهند.

تبصره ی 2 : انجمن های مدارسی که مدیرانشان متفاوت، ولی در یک مکان هستند، موظفند در مورد مسائل تهیزاتی و ساختمانی جلسات مشترک داشته باشند.

ماده ی 36- مدیر مدرسه موظف است ظرف مدت 5 روز پس از انجام هر یک از مراحل زیر، یک نسخه از صورت جلسه ی مربوط را به اداره ی آموزش و پرورش منطقه ارسال کند:

1- انتخابات انجمن در ابتدای هر سال تحصیلی

2- اولین جلسه ی انجمن و انتخابات هیأت رئیسه، همراه فهرست اسامی و مشخصات کامل اعضای اصلی و علی البدل با نشانی منزل و محل کار، میزان تحصیلات، رشته ی تحصیلی، نوع شغل و شماره ی تلفن آنان

3- هرگونه تغییرات مربوطه به اعضای اصلی و جایگزینی اعضای علی البدل

4- گزارش عمل کرد و بیلان سالانه و گزراش فعالیت انجمن

ماده ی 37- مسئولیت اجرای صحیح و دقیق مواد این آیین نامه با مدیر مدرسه و رئیس انجمن اولیا و مربیان مدرسه است.

ماده ی 39- نظارت بر حسن اجرای این آیین نامه بر عهده ی ادارات آموزش و پرورش مناطق است.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.