سرویس: غیر تولیدی » نقلی 15:00 - شنبه 26 مهر 1393

نگاهی به جاذبه های گردشگری استان اصفهان:

آبشار دره عشق+عکس

آبشار زیبای دره عشق در نزدیکی روستای دره عشق این آبشار در دل جنگل​های منطقه حفاظت شده هلن و در منطقه مشایخ قرار داشته و منظره​ای زیبا و دیدنی را برای علاقه‌مندان به طبیعت رقم زده است.

به گزارش اصفهان شرق؛  آبشار دره عشق در منطقه مشایخ در مجاورت روستای دره عشق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری شهرکرد واقع شده است. این آبشار با سرعت زیاد از دل کوه بیرون می‌جهد و بیش از ۱۰۰ متر ارتفاع دارد. 
در کنار این آبشار رود کارون به آرامی جاری است و در ترکیب با انارستان‌ها و شالیزارهای روستاهای دره عشق و دورک شاهپوری، فضای شگفت انگیزی را بوجودآورده است.

در اکثر فصول سال به ویژه بهار بازدید از این آبشار مناسب است. جاده شهرکرد به ایذه یکی از زیباترین، پرپیچ ترین و خطرناکترین جاده های ایران است از اینجا به بعد درختان بلوط در دامنه های زاگرس مرکزی به زیبایی خودنمایی می کند از گردنه باجگیران به پائین سرازیر می شویم و بعد از حدود هشت کیلومتر وارد یک جاده فرعی در سمت چپ
جاده می شویم.
این همان راهی است که ما را به دامنه های کوه هزار دره و یکی از انشعابات کارون می رساند به رودخانه نزدیک می شویم و پس از عبور از یک پل به روستای جوزستان رسیده از این محل گذر کرده و به روستای پوراز می رسیم.

روستایی زیبا و آرام چشمه ای در این روستا وجود دارد که محل با صفایی است. حدود هشت کیلومتر از پوراز دور می شویم و به روستای دورک می رسیم محصول انار این روستا شهرت دارد و به هر جا می نگری درخت انار می بینی به همین علت این روستا به نام دورک اناری مشهور شده است نکته جالب اینکه در روستای پوراز که فقط هشت کیلومتر با اینجا فاصله داشت درخت انار کمیاب بود و این به آن علت بود که تنوع اقلیمی و اختلاف ارتفاع بین این مناطق هر چه پیش می رفتیم بیشتر می شد و هوا هم گرمتر می شد از دورک اناری هم خداحافظی می کنیم و به سمت شرق ادامه مسیر می دهیم تا بعد از حدود ۹ کیلومتر به روستای دره عشق می رسیم. 

قبل از روستا در سمت راست جاده آبشار زیبایی قرار داشت و آبشار در سمت دیگر رودخانه قرار دارد و دسترسی به آن بسیار دشوار بوده این آبشار یکی از بلندترین آبشارهای منطقه است.
دره عشق منطبق بر گسه اصلی زاگرس می​باشد و در واقع این دره محل برخورد دو صفحه بزرگ تکتونیکی در گذشته زمین شناسی است. کوه​های سبزکوه و لجی به صورت دیواره​ای سترگ در بخش شمال شرقی دره و کوه بزمنی، کرمان و کرکنجی نیز به صورت دامنه​های تند به همراه صخره​ها و پرتگاه های فراوان در جنوب غرب جلوه گری می​کنند. 

ارتفاع کم کناره​های رودخانه و تغییر بسیار زیاد بلندی در فاصله خیلی کم سبب تنوع میکرو کلیماهای(آب و هوای ریز یا خرد) گوناگون شده و به همین خاطر از آب و هوای گرم تا آب و هوای سرد را فاصله حدود دو تا سه هزار متری می توان دید. 
این تنوع و گوناگونی را در جنس سنگ​ها​، شیب دامنه​ها​، شکل دامنه​ها(پرتگاه ​ها، دیواره​ها، صخره ​ها، دره​های کوچک و…) پوشش گیاهی و غیره می​توان دید. 

در حقیقت ترکیب شکل​ ها و تنوع آنها چشم اندازهای بسیار شگفت انگیز و رویایی را بوجود آورده به ویژه در آغاز فصل بهار که انسان را به وجد می​آورد و عاشق این همه زیبایی می​کند و نام دره عشق چه بسیار مناسب به آن می​آید./ 

منبع: ايمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.