سرویس: اجتماعی » علمی 13:00 - شنبه 26 مهر 1393

کارشناسان ناسا خبر دادند:

۲۷مهر؛ منتظر برخورد ستاره دنباله‌دار “STEREO” با مریخ باشید

احتمال برخورد یک ستاره دنباله دار با مریخ در تاریخ ۲۷ مهر برابر با ۱۹ اکتبر سال ۲۰۱۴ میلادی وجود دارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ کیهان‌شناسان از احتمال برخورد ستاره دنباله دار c/۲۰۱۳A۱ با سیاره مریخ در تاریخ یکشنبه ۱۹ اکتبر برابر با ۲۷ مهر ماه سال جاری خبر داده‌اند.
“رابرت مک ناوت” ستاره شناس مشهور در استرالیا در ژانویه ۲۰۱۳ ستاره دنباله دار STEREO (سایدینگ اسپرینگ) C/۲۰۱۳ A۱ را کشف کرد؛ به گفته این اخترشناس این ستاره دنباله‌دار با نام Siding Spring در فاصله‌ای برابر ۷.۲ واحد نجومی با خورشید و در صورت فلکی لپوس(خرگوش) قرار گرفته بود. اکنون این ستاره در فاصله ۸۸،۰۰۰ مایل (۱۳۹۵۰۰ کیلومتر) نسبت به سیاره سرخ قرار دارد. کارشناسان ناسا پس از کشف این ستاره دنباله دار اعلام کردند که احتمال برخورد این ستاره دنباله دار با مریخ در تاریخ ۲۷ مهر برابر با ۱۹ اکتبر سال ۲۰۱۴ میلادی وجود دارد.
اگر ستاره دنباله دار از سیاره ما عبور می‌کرد، حدود یک سوم از راه بین زمین و ماه را درهم می‌نوردید. اما از سوی دیگر، جدیدترین طرح مداری که از برخورد این ستاره با مریخ ترسیم شده نشان می‌دهد که این ستاره دنباله دار با فاصله از کنار مریخ عبور خواهد کرد اما دنباله غبارآلود ستاره دنباله دار می‌تواند از سیاره مریخ بگذرد. به گفته اخترشناسان این ستاره با سرعت فوق العاده خطرناک از ۱۲۲۴۰۰ مایل در ساعت (۲۰۲.۰۰۰ کیلومتر در ساعت) درحال حرکت است. کارشناسان ناسا از مختل شدن فعالیت کاوشگرها و سفینه‌های فضایی که در نزدیکی این مدار قرار گرفته‌اند نیز نگرانند.
به گفته کارشناسان عبور این ستاره دنباله دار از مریخ و در صورت فلکی مارآفسای Ophiuchus با تلسکوپ های حساس از روی زمین قابل رویت خواهد بود.

منبع: ايمنا