سرویس: دین و اندیشه » روحانیت 10:30 - شنبه 26 مهر 1393

توصیه‌های آیت‌الله‌‌ مکارم شیرازی به طلاب سادات

آیت‌الله‌ مکارم شیرازی به مناسبت پنجمین همایش طلاب سید استان اصفهان توصیه‌هایی را به سادات بیان کردند و خواستار توجه بیشتر سادات به این مسائل شدند.

به گزارش اصفهان شرق؛  آیت‌الله‌العظمی ناصر مکارم شیرازی ظهر امروز در پیام خود که به‌ پنجمین همایش طلاب سید استان اصفهان ارسال کرده بود، اظهار کرد: برادران اصفهانی ابتکارات زیادی دارند که یکی از آنها همین جلسه‌ای بوده که برای سادات تشکیل شده و این بسیار کم‌سابقه است که در جایی سادات را دور هم جمع کرده و از آنها تجلیل کنند.

وی با بیان اینکه سادات مقام والایی در اسلام دارند، خاطرنشان کرد: در روایات متعدد از فضیلت سادات گفته شده و حتی آیات قرآن نیز نشانه‌ای بر این مقام والا بوده و احترام به سادات از چندین نظر حائز اهمیت است.

این مرجع عالی‌قدر جهان تشیع در ادامه بیان کرد: سادات فرزندان پیامبر هستند، یعنی ذره‌ای از خون پیامبر در عروق آنها وجود دارد و بنابراین برای ما والا هستند و از طرف دیگر این احترام به‌سادات عکس‌العملی در مقابل کسانی است که می‌گفتند پیامبر ابتر است و آیه انا اعطیناک الکوثر برای آنها نازل شد تا پاسخی به حرف این افراد باشد و بنابراین وجود سادات تحقق عینی معجزه قرآن است.

وی افزود: بر اساس برآورد صورت گرفته تعداد سادات بسیار زیاد است و در بین اهل تسنن نیزسادات زیادی داریم و برخی علما در مهاباد لقب حسینی داشتند که از اهل سنت بوده و سادات حسینی هستند و به این موضوع نیز افتخار می‌کنند و بسیاری از شخصیت‌های برجسته شمال آفریقا افتخار می‌کنند که از سلاله سادات هستند.

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی گفت: انسان وقتی سادات را می‌بیند، به‌ یاد ائمه می‌افتد و از این نظر که با دیدن آنها یاد بزرگان می‌افتیم، برای ما عزیز هستند اما آنها نیز باید توجه داشته باشند که اگر خطایی مرتکب شوند، خطرناک بوده و همیشه در کنار کوه‌های بلند دره‌های عمیق وجود دارد و در کنار فضیلت‌های بزرگ اگر سقوطی باشد خطرناک است.
 
وی اظهار کرد: سادات در هرجا که هستند، باید با مردم خوش رفتار باشند و مودب بودن، کمک کردن به مردم و خوش اخلاقی را باید در رفتار خود لحاظ کنند و در هر کجا که هستند باید نمونه و تبلوری از اخلاق پیامبر و ائمه باشند.

این مرجع عالی‌قدر جهان تشیع افزود: سادات باید مراقب باشند که مردم نگویند اینها سادات هستند و چرا اینگونه رفتار می‌کنند و باید به گونهظای باشند که مردم از آنها خاطره خوب داشته باشند و این مقام سیادت باید بر تقوا و تواضع آنها بیفزاید و ما نیز همواره به دوستان سید خود افتخار کرده و حتی در حوزه نیز برای آنها شهریه اضافه درنظر گرفتیم و احترام به آنها احترام به پیامبر است.

منبع: تسنيم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.