سرویس: تولیدی » مصاحبه تفصیلی 15:29 - شنبه 26 مهر 1393

در گفتگو با مشاور اجتماعی استانداری:

رمز نجات زاینده رود اجرای مصوبات شورای عالی آب است

مشاور اجتماعی استانداری گفت: من عزیزان وزرات نیرو را به خواندن دقیق قانون توزیع عادلانه آب خصوصا ماده 44توصیه می کنم.

به گزارش اصفهان شرق: موضوع آب زمانی در اولویت کارها قرار داده شد که خشکسالی سراسر شرق اصفهان را فرا گرفت. در این رابطه می توان گفت علارغم بسیاری از مصوبات و طرح های انجام شده، کشاورزانی بودند که با انبوه برداشت ها و پرداخت زکات در سالهای تر سالی در حال حاضر به دریافت زکات واجب شده و حتی به قوت روزانه نیاز ضروری پیدا کرده اند.

بر این اساس نوید بازشدن آب پاییزه می تواند امیدی دوباره بعد از سالها خشکسالی به خانواده ها و کشاورزان چشم به راه این وعده  باشد.

گفتگویی با حجت الاسلام صادق زاده مشاور اجتماعی استاندار اصفهان در خصوص مباحث اخیر آب و کشاورزی شرق اصفهان داشتیم که به شرح ذیل به آن می پردازیم.

اصفهان شرق- با توجه به بازگشایی اب در 10 ابان و همچنین شرایط جوی حاکم درخصوص عدم اطمینان در برداشت محصول ایده ال همانطور که مستحضر می باشید رییس جهاد استان تاکید بر بیمه ی کشاورزی داشته اند، به نظر شما با وضع بد مالی کشاورزان در این برهه از زمان راه کار بهتر در این خصوص چیست؟

در خصوص مشکلات کشاورزان عزیز شرق اصفهان مطالب زیادی مطرح گردیده است و شاید اکنون که در زمان آغاز بازگشایی آب هستیم بی شک امیدوار نمودن و رفع موانع این عزیزان جهت یک کشت مناسب از اولویت های ویژه همه مسئولین است و در خصوص سوال شما با توجه به اقدامات خوب و برگزاری جلسات متعدد جهادکشاورزی استان و شهرستان و حتی پیگیری جهت حضور وزیر جهاد کشاورزی و تدارک مقدمات کشت پاییزه از اقداماتی که می تواند راه گشا و برطرف کننده مشکلات بعدی در کشت پاییزه باشد تاکید ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص بیمه کشاورزی است و در کنار اقدامات مطرح شده توسط آن سازمان باید کشاورزان در این زمینه عمل کنند.

IMAGE635463817898359992.png

اصفهان شرق- همانطورکه در خبرها خوانده ایم طرح انتقال آب از سمیرم به رفسنجان 18 سال پیش تصویب شد و طی قراردادی بین شرکت‌های آب منطقه‌ای دو استان کرمان و چهارمحال و بختیاری و نیز شرکت عمران رفسنجان در وزارت نیرو منعقد شد و در سفر هیئت دولت به چهارمحال و بختیاری نیز این قرارداد به تصویب هیئت دولت رسیده و اکنون در مرحله تأمین اعتبار برای اجرایی شدن نهایی است، ولیکن بهشت آباد با توجه به مصوبه دولت و قانون طرح شده در خصوص انتقال آب به حوزه زاینده رود به راحتی لغو و کسی جوابگوی بی قانونی ها نشد، نظر خود را بیان کنید؟

یکی از مهمترین مباحث در خصوص آب همین سوال شماست من عزیزان وزرات نیرو را به خواندن دقیق قانون توزیع عادلانه آب خصوصا ماده 44توصیه می کنم. شنیده ها حاکی از این است که معاون وزیر در خصوص انتقال آب به 18سال گذشته ارجاع داده اند، آیا ایشان نمی داند که بنا به گفته وزیر محترم در تاریخ 19/1/93 بیش از یک میلیارد متر مکعب آب آورد زاینده رود را متعلق به کشاورزان و حق آبه قانونی و شرعی آنان دانسته و استاندار اصفهان پیگیری ویژه در خصوص تحقق این خواسته چندین سال بر زمین مانده کشاورزان بوده و در شورای عالی آب مصوب کرده است. وزارت نیرو طبق قانون موظف است این حق آبه را در اختیار کشاورز قرار داده و در غیر این صورت از منابع نزدیک در اختیار قرار دهد.

حال وزارت نیرو فاصله 380کیلومتری سمیرم تا رفسنجان که با دور زدن حدود  700کیلومتر لوله و یا تونل باید صرف شود تا به شرکت عمران برسد یک کار کاملا غیرقانونی است را صحیح می گذارند و چه صدماتی که به سمیرم وارد می شود و این درحالی است که با یک سفر تلاش 12ساله تونل بهشت آباد متوقف و باز در آنجا هم فقط آب آورد زاینده را متوقف می کند ولی آب آورد به یزد و کرمان را از بهشت آباد ادامه می دهند.

البته شاید بگویند که تو امام جمعه ای و کارشناس نیستی و در جواب می گویم من مدافع حق آبه داران زاینده رود بویژه 23سهم شرق اصفهان که بحران و محرومیت بی داد می کند هستم و این آب در صورت انتقال باید اول به خود سمیرم و در ادامه به نزدیک ترین حق آبه برانی که سهم آنان به تاراج رفته است انتقال یابد، سوال من این است که آیا انتقال آب به رفسنجان واجب تراست و یا حق 400 هزار کشاورزانی که دچار زلزله خاموش شده اند و این حق قانونی و شرعی از آنان سلب شده است.

images

اصفهان شرق- برخی از افراد خشکی زاینده رود را به بی تدبیری دولت های قبل می خوانند ولی همچنان طرح ویرانی زاینده رود و بی توجهی به حقابه داران این سرزمین زایشی ادامه دارد، چرا علی رغم این گفته ها در این زمان با اجرای طرح های مختلف فاتحه زاینده رود به صورت تکمیلی خوانده می شود و ما فقط و فقط به اجرای مصوبات 9 ماده ای شورا در اینده دل خوش کرده و جوابگو نیستیم؟

اینکه در دوران گذشته علاوه برخشکسالی سوء تدبیر بعضی از مدیران در کنار تلاش مدیران دیگر سبب خشک شدن زاینده رود شده است یک مسئله واقعی است اما من امروز علاوه بر کارشناسان خبره و دلسوز که زاینده رود را جاری و ساری می خواهند باید به زحمات شبانه روزی آقای استاندار هم اعتراف کنم چرا که ایشان علاوه بر کارشناس بودن امروز با یک انگیزه قوی پای این کارامده است و اگر در بعضی جاها سرعت کمتری داشته بخاطر همین مباحث مثل توقف بهشت آباد و برداشت های بالادست است که نظر دقیق ایشان و خبرگان دیگر عمل نشده و من در این وضع عمل به مصوبات 9ماده ای شورای عالی آب که توسط آقای دکتر زرگرپور فراهم شده را رمز نجات زاینده رود می دانم اما از شورای هماهنگی زاینده رود هم تقاضا داریم این همکاری را بیشتر داشته باشند.

n00150813-b

اصفهان شرق- اصفهان ستیزی در شرق اصفهان موجب مرگ این سرزمین کویری شده است، نقش مسئولان در پیچیدن نسخه ای کارامد چیست؟

من اصفهان ستیزی را قبول ندارم همدل نبودن مسئولان و نمایندگان و نبود ایجاد راهکار قوی و نیز بهره مندشدن از کارشناسان مجرب و دلسوز را یک اولویت در مرگ این سرزمین نه کویری بلکه حاصل خیز می دانم و الان که یک سند و یک افق خوب آماده شده است چه خوب است که مسئولان اصفهان نه در ظاهر بلکه در باطن با هم دیگر یک دل شوند و جدا از فضاهای سیاسی و مطامع دنیوی این خواسته به حق مردم که جاری شدن رودخانه است را جامه عمل بپوشاند و من بعنوان مشاور اجتماعی استاندار اجرای دقیق مصوبات 9ماده ای شورای عالی آب زاینده رود را راه کار اصلی جهت برطرف شدن این دغدغه می دانم و امیدوارم که همه بانیت خیرخواهانه به رفع این مشکل کمک کنند البته از ساماندهی رودخانه از ابتدا تا انتهانباید غافل شد که طبیعتا این موارد در مصوبات آمده است.

از همه خبرگزاری ها و جرایدی که بصورت ویژه و صادقانه و با انگیزه در خصوص زاینده رود قلم می زنند کمال تقدیر و تشکر را دارم.

n00052918-b

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.