سرویس: غیر تولیدی » نقلی 19:00 - جمعه 25 مهر 1393

یادداشت/

کام اصفهان بالاخره به بنزین یورو 4 شیرین شد

قرار بود که از سال 1391 اصفهان نیز طعم بنزین یورو 4 را بچشد، اما مسئولان آن قدر این پا و آن پا کردند که یک سال و نیم طول کشید تا بالاخره کام اصفهان نیز به بنزین یورو 4 شیرین شود.

به گزارش اصفهان شرق؛  اصفهان جزو کلان‌شهر‌های آلاینده کشور است که استفاده خودرو‌ها از سوخت غیر‌استاندارد یکی از دلایل اصلی آلاینده‌های جوی اصفهان بوده که بر این اساس دولت مصوب کرد که از سال 1391 کلان‌شهر‌های کشور از سوخت یورو 4 استفاده کنند، اما گویی این مصوبه دولت چند سالی به فراموشی سپرده شد و هر سال نیز آلاینده‌های جوی اصفهان بیشتر و بیشتر شد، اما باز هم این بنزین در اصفهان تولید و توزیع نشد.

اصفهانی که همیشه جزو استان‌ها و کلان‌شهر‌های سرآمد کشور بوده است، سال‌ها با آلاینده‌های جوی دست و پنجه نرم کرد تا شاید روزی برسد که بنزین یورو 4 نیز برای اصفهان تولید شود تا شاید بخشی از آلاینده‌های آن کاهش پیدا کند.

اما روز‌ها و ماه‌ها به تندی پشت سر هم گذشت و مسئولان نیز هر روز وعده امروز و فردا را دادند که بنزین یورو 4 در اصفهان نیز تولید و توزیع شود.

اما در همین آمد و شد‌ها برخی از مسئولان و فعالان زیست محیطی عنوان می‌کردند که شاید اگر بنزین یورو 4 هم تولید شود، دیگر دردی از درد‌های اصفهان کم نشود و این بنزین دیگر آلاینده‌های جوی اصفهان را کم نکند و امروز اصفهان به بنزینی با کیفیت بالا‌تر از بنزین یورو 4 نیاز دارد.

البته مردم دیگر به وعده‌ها و وعید‌های مسئولان برای تولید و توزیع بنزین یورو 4 در اصفهان عادت کرده بودند و شاید دیگر برای آنها تفاوتی نداشت که دوباره زمان جدیدی برای تولید و توزیع این بنزین در اصفهان مطرح شود.

در ابتدای فصل تابستان امسال رئیس سازمان محیط زیست کشور عنوان کرد که بنزین یورو 4 از اواسط مهر ماه جاری در اصفهان تولید و توزیع می‌شود و به دنبال انتشار این خبر بسیاری از مردم مانند همیشه بی‌اعتنا از این مورد گذشتند و تصور کردند که این نیز مانند موارد قبلی وعده‌ای بیش نیست.

اما اواسط مهر ماه امسال بود که خبر آمد که بنزین یورو 4 میهمان جایگاه‌های عرضه سوخت اصفهان شده و اصفهان نیز پس از گذشت دو سال اندی طعم این بنزین را چشیده است.

اما سؤال‌های بسیاری وجود دارد که آیا بنزین یورو 4 از این پس همیشه در جایگاه‌های سوخت اصفهان وجود دارد یا خیر و آیا این بنزین می‌تواند مرهمی بر درد‌های اصفهان باشد و می‌تواند آلاینده‌های جوی این مرز و بوم را کاهش بدهد یا خیر؟

اصفهانی که چند سال در چشم انتظاری بنزین یورو 4 بود، آیا امروز می‌تواند به اثرات ناشی از استفاده این بنزین امیدوار باشد یا خیر و یا دیگر بنزین یورو 4 برای کاهش آلاینده‌های جوی اصفهان اثری ندارد و یا مسئولان باید به فکر راه حل جدیدی برای اصفهان باشند؟

امیدواریم که این تأخیر‌ها در راستای تولید و توزیع بنزین یورو 4 در اصفهان همانند نوش‌‌دارو پس از مرگ سهراب نباشد و این بنزین کارایی خود را در اصفهان از دست نداده باشد و روا نیست که اصفهان باز هم سال‌ها در انتظار تولید بنزین با‌کیفیت‌تر بنشیند تا آن هم کارایی خود را از دست بدهد.

مسئولان باید با قدرت و قوت تمام دنبال این باشند که سوختی که در اصفهان تولید و توزیع می‌شود متناسب با شرایط و آلودگی‌های جوی موجود در اصفهان باشد.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.