اصفهان شرق

انتقال آب زاینده‌رود به یزد را نباید بزرگ کرد/ نگاه‌ها ملی باشد نه قومی

کدخبر: 3711
1392/07/30 در ساعت 17:27

n00121437-b
به گزارش اصفهان شرق رسول زرگرپور شامگاه دوشنبه در نشست خبری معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست کشور از تخصیص ۱۲۰ میلیارد تومان عوارض آلایندکی صنایع این استان در سالجاری خبر داد و اظهار کرد: از مجموع این مبلغ، ۷۰ میلیارد تومان سهم اصفهان و مابقی سهم شهرستان‌های استان گردید.

وی تاکید کرد: این عوارض بعد از وصول تماما به استان داده شده بدون این‌که ریالی از آن به تهران برود.

به گفته استاندار اصفهان، این مبلغ بر اساس قوانین و مقررات در کمیسیون مربوطه بر اساس ضوابط و میزان آلایندگی بین مناطق مختلف استان توزیع می‌شود.

وی عنوان نمود: من بعد، قبل از توزیع این پول بین شهرستان‌ها و شهر اصفهان باید تمام شهرداری‌ها و دهداری ها برای دریافت عوارض پروژه خود را ارایه دهند که پس از تصویب، سهم عوارض به حساب آنها واریز خواهد شد.

باروری ابرها در اصفهان را انجام می‌دهم اگر وضعیت مناسب باشد
زرگر پور در ادامه به موضوع باروری ابرها اشاره و با بیان این‌که این پروژه توسط شخص من در ایران مطرح شده است، گفت: تکنولوژی باروری ابرها حداکثر ۱۰ تا ۱۵ درصد میزان بارش در ابرها را افرایش می دهد.

به گفته استاندار اصفهان اگر وضعیت ابرناکی در استان به گونه‌ای باشد که بتوان از این شیوه برای باروری ابرها استفاده کرد این عمل را انجام می دهم چرا که خوشبختانه هنوز در وزارت نیرو دارای نفوذ هستم.

مدیریت یکپارچه بر حوضه آبریز زاینده رود نه مدیریت یکپارچه رودخانه زاینده رود
استاندار اصفهان با بیان این‌که موضوعی تحت عنوان مدیریت یکپارچه رودخانه زاینده رود وجود ندارد، اظهار کرد: آن‌چه که داریم، مدیریت یکپارچه بر حوضه آبریز زاینده رود است.

وی با اعلام این موضوع که ۴ درصد حوضه آبریز زاینده رود در استان چهارمحال و بختیاری و ۹۶ درصد آن در استان اصفهان قرار دارد، گفت: این درحالیست که به دلیل بارش بیشتر در استان چهارمحال و بختیاری، اکثر آب حوضه، از این استان تامین می‌شود.

زرگرپور تاکید کرد: مدیریت یکپارچه حوضه آبریز زاینده‌رود مدیریتی است که بتواند در خصوص تولید، توزیع و تخصیص آب تصمیم گیری نماید.

دادن مدیریت حوضه آبریز زاینده رود به سه استان، مشکل ساز شد
وی با اشاره به تصویب قانونی در سال ۸۴ که مدیریت حوضه آبریز‌ منطقه‌ای (که شامل استان‌های یزد، اصفهان و چهار محال و بختیاری بود) را به شرکت‌های استانی واگذار نمود، تصریح کرد: بر اساس قانون مذکور، مدیریت حوضه آبریز زاینده رود به سه استان داده شد در نتیجه هماهنگی و یکدستی موجود در تولید، تخصیص و انتقال از بین رفت.

زرگرپور با بیان این‌که مدیریت بر حوضه آبریز طبق قانون می‌تواند ملی باشد، خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم مدیریت تمام حوضه آبریز زاینده رود را دست یک مدیر دهیم و قرار نیست که این مدیریت استانی باشد.

وی افزود: آنچه که سازمان محیط زیست و استانداری دنبال می‌کند تخصیص مصوبه‌ای در جهت تشکیل مدیریتی واحد و یکپارچه بر حوضه زاینده رود به دلیل از بین رفتن نگرانی‌های بالا دست و پایین دست است.

تخصیص آب شرب، اولویت اول دنیا است
استاندار اصفهان در بخشی دیگر با بیان این‌که اولویت اول تخصیص در دنیا، آب شرب است اظهار کرد: آن‌چه از سهم رودخانه زاینده رود به استان یزد اختصاص داده شد، تامین آب شرب این استان بوده است.
زرگرپور با بیان این‌که انتقال آب زاینده رود به یزد را نباید بزرگ کرد، گفت: بزرگ‌کردن این موضوع هیچ فایده‌ای نداشته و بهره‌ی مثبتی برای استان دربر نخواهد داشت.

مدیریت یکپارچه بر حوضه آبریز،قفل زاینده رود را باز می‌کند
وی تنها راه حل مشکل زاینده رود را برقرار کردن مدیریت یکپارچه بر حوضه آبریز رودخانه زاینده رود اعلام نمود.

وی همچنین در خاتمه با بیان این‌که هیئت دولت تعیین زمان‌های کاری در استان‌ها را به استانداران واگذار کرده است، از اعلام ساعت‌های جدید کاری در هفته آینده و ابلاغ آن به دستگاه‌های استان اصفهان خبر داد.