سرویس: تولیدی » گفتگوی تلفنی 17:36 - چهارشنبه 23 مهر 1393

هنر زنان شرق اصفهان در یک نگاه:

ابتکار زنان ورزنه از چله های قالی

خانم های بافنده فرش دستباف نایینی ابتکار خوبی را در صرفه جویی از اضافه ی چله قالی نموده اند.

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق از ورزنه: صرفه جویی و مصرف بهینه از اضافه های چله قالی در یکی از خانه های شهر ورزنه نمادی از ابتکار زنان قلی باف این شهر است.

خانم های بافنده فرش دستباف نایینی ابتکار خوبی را در صرفه جویی از اضافه ی چله قالی نموده و با اضافه های چله یک قالی بزرگ 5 قالیچه دستباف نایینی دیگر را با طرحها و نقشه های مختلفی بافته و در این راستا نهایت استفاده از خامه و چله های اضافی را نموده اند.

در گفتگو با یکی از بانوان ورزنه ای از دلیل اصلی این کار مطلع شدیم.

وی گفت: بعد از اتمام قالی بزرگ به دلیل اینکه از اسراف جلوگیری شود و پول دوباره ای برای چله کشی نداشته باشند به واسطه ی گره زدن چله ی قالی به دار قالی اقدام به بافت قالیچه دیگر می کنند.

خانم قطبی ورزنه را شهر زنان با پشتکار بالا عنوان کرد و در این خصوص افزود: هنوز صدای قیچی و دفتین در دستان زنان قالی باف ورزنه می آید و امید است تا مسئولین نگاه ویژه ای را به این گرامیان داشته باشند.

IMG_0401

چله

قبل از شروع چله کشی دو رشته نخ ( با قطر بیشتر از چله – یا چند لا از نخ چله ) به فواصل دلخواه ( حدود ۲۰ سانتی متر ) و به موازات سر دار و زیر دار به پایه های عمودی دار ( راست روها ) می بندیم.در اصطلاح به این دو رشته نخ ، نخ زهوار گفته می شود. نخ زهوار بالا، جای قرار گرفتن چوب هاف و نخ زهوار پایین جای قرار گرفتن تسمه مهار ( از جنس چوب یا فلز به عرضcm 3-2 و قطر mm 5-3) می باشد.

در ابتدا سردار و زیردار را اندازه گیری می کنیم و نقطه میانی را به دست می آوریم.سپس طرفین این نقطه میانی را در سردار و زیردار به واحدهای cm10 تقسیم می کنیم.این عمل برای دقت و سرعت در شمارش نخ های تار ( چله ) انجام می شود و به آن تقسیم بندی و سیه بندی گفته می شود.

سپس نخ چله را که از روی دوک یا کلاف به صورت گلوله در آورده ایم را در دست می گیریم و سر آن را به زیر دار می بندیم.برای انجام چله کشی ترکی به همکاری ۲ نفر نیاز است.یک نفر در پایین نزدیک زیردار می نشیند و دیگری مسلط بر دار می ایستد. نفر نشسته گلوله نخ را از زیر زهوار پایین و روی زهوار بالا رد می کند و به نفر دوم می دهد و او گلوله را از روی سردار عبور داده و به صورت مستقیم به سمت پایین هدایت می کند تا نفر نشسته آن را بگیرد.سپس نفر نشسته این بار گلوله را از روی نخ زهوار پایین وزیر نخ زهوار بالا رد می کند و مجدداً به نفر دوم می دهد.یعنی عکس دفعه قبل عمل می کند و به همین ترتیب گلوله نخ به صورت یک در میان از زیر و روی زهوارها رد می شود تا چله کشی به تعداد مورد نیاز انجام شود.

به طور معمول پودها هنگام بافت کشیده می شوند و موجب کاسته شدن عرض گلیم می شوند برای رفع این مشکل معمولاً چند جفت تار بیشتر از اندازة مورد نیاز کشیده می شود.بعد از اتمام چله کشی انتهای نخ چله مجدداً به زیر دار گره می خورد و محکم می شود.

همه تصاویر را اینجا ببینید

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.