سرویس: غیر تولیدی » نقلی 09:00 - چهارشنبه 23 مهر 1393

بهترين مواد غذايي براي مقابله با گرسنگي

مريم سادات كاظمي: يكي از مشكلاتي كه در دوران رژيم مسئله ساز مي شود، غلبه بر احساس گرسنگي است. اما به راحتي مي توان گرسنگي را تحمل كرد البته به شرط اينكه پروتئين ها و فيبرها را به بشقاب غذاي خود دعوت كرد.

به گزارش اصفهان شرق؛ گرسنگي و لذت غذا خوردن دو حالت جدايي ناپذير هستند كه با روش هاي متفاوتي مي توان آنها را كنترل كرد. در واقع، مي توان بدون لذت بردن غذا خورد و بدون احساس گرسنگي از غذا خوردن لذت برد. با اين حال، اگر به احساس سيري مطلوبي برسيم، راحت تر مي توان بر گرسنگي غلبه كرد.

دو گروه از مواد غذايي بر احساس سيري تاثير مي گذارند: فيبرها و پروتئين ها.  منطقي است تا اين خوراكي ها را در هر وعده غذايي گنجاند تا مانع از پرخوري و افزايش وزن شود.

پروتئين ها؛ شاه كليد احساس سيري

پروتئين ها تاثير مستقيمي بر احساس سيري دارند كه در تبادلات انرژي نقش داشته و باعث كاهش توده چربي مي شوند.

اما همه پروتئين ها يك حالت سيري را در پي ندارند و پروتئين هاي حيواني ارجحيت دارند. البته اين پروتئين ها در عين حال حاوي چربي هاي حيواني نيز هستند. البته فقط گوشت ها و تخم مرغ منابع پروتئين نيستند بلكه غلات و حبوبات نيز سرشار از پروتئين گياهي هستند. بهتر است هر دو نوع آن به اندازه متعادل در برنامه غذايي گنجانده شود.

فيبرها؛ مفيد براي عملكرد روده ها و مقابله با گرسنگي

مصرف فيبرهاي غذايي مانند ميوه ها، سبزيجات، حبوبات و غلات به هضم بهتر غذا و عملكرد روده ها كمك مي كند. از آنجا كه محتويات غذايي كندتر حركت مي كنند احساس سيري طولاني تر خواهد بود.

وجود فيبرهاي غذايي همچنين شدت انرژي خوراكي ها را كاهش مي دهد و تمايل به غذا خوردن را كمتر مي كند.

پس براي پرهيز از پرخوري نبايد در مصرف پروتئين ها و فيبرها صرفه جويي كرد. اين مواد غذايي جز تغذيه متعادل و متنوع قرار دارند. اگر تصميم داريد كه برنامه غذايي خود را اصلاح كنيد، اين مواد را به تدريج در تغذيه بگنجانيد تا واكنش مناسبي در طولاني مدت كسب كنيد. هدف از رژيم گرفتن تنها كاهش وزن نيست؛ حفظ وزن ثابت نيز اهميت بيشتري خواهد داشت.

منبع:فدس آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.