اصفهان شرق

زمان، بهانه‌ای جدید برای تداوم خشکی زاینده‌رود

کدخبر: 36521
1393/07/21 در ساعت 10:56

به گزارش اصفهان شرق: در نشست شورای برنامه‌ریزی حوضه آبریز زاینده‌رود که سه شنبه هفته گذشته با حضور وزیر نیرو برگزار شد، با رهاسازی آب زاینده رود از ۱۵ آبان ماه، تا ۲۰ خرداد سال آینده، جاری در اصفهان موافقت شد.

 
در این جلسه با تصویب اعضا شورای برنامه ریزی حوضه زاینده رود مقرر شد در سال آبی ۹۴-۹۳ از سد زاینده‌رود به میزان ۴۱۰ میلیون مترمکعب برای آب شرب و صنعت اصفهان، ۶۳ میلیون مترمکعب برای آب شرب و صنعت یزد، ۸۵ میلیون مترمکعب برای کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، ۲۲۸ میلیون مترمکعب برای باغ‌ها، کانال‌ها، محیط زیست، نهرهای سنتی اصفهان و ۴۰۰ میلیون مترمکعب برای کشت پاییزه شرق اصفهان و حیات رودخانه اختصاص یابد.

 
کل مصرف حوضه آبریز زاینده‌رود در سال آبی ۹۴-۹۳ حدود یک میلیارد و ۱۸۶ میلیون مترمکعب خواهد بود و آورد سد زاینده‌رود در سال آبی آینده ۹۷۹ میلیون مترمکعب می‌رسد. طبق پیش بینی حجم مخزن سد زاینده رود در شهریور سال ۹۴ نباید کمتر از ۱۸۰ میلیون مترمکعب باشد.
میزان آب تحویلی به کشاورزان براساس ذخیره سد زاینده رود
رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان در خصوص زمان بازگشای آب زاینده رود برای کشت پاییزه به ایمنا، گفت: آب زاینده رود از نیمه آبان ماه به مدت روز برای شرق اصفهان باز و بعد از این مدت دوباره بسته می شود همچنین در نیمه اسفند ماه نیز سد زاینده رود برای کشت پاییزه بازگشایی و تا نیمه های خرداد ماه رودخانه در اصفهان جاری است.

 
حسین محمدرضایی درباره راندمان کشت، بیان داشت: این میزان آب با توجه به ذخیره سد زاینده رود در نظر گرفته شده است.

 
وی تاکید کرد: در صورتی که این میزان آب مورد درخواست صنف کشاورزی تامین شود حدود ۶۰ درصد زمین های کشاورزی شرق اصفهان زیر کشت خواهد رفت.

 
زاینده رود فقط یک ماه در اصفهان جاری است
رئیس کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان نیز با اشاره به اینکه آب زاینده رود برای کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان از ۱۵ آبان ماه به مدت یک ماه جاری و بعد از آن دوباره بسته خواهد شد، اظهار داشت: در نوبت دوم نیز آب زاینده رود از اواخر اسفند ماه تا ۲۰ خرداد سال آینده دوباره جاری خواهد شد.
اسفندیار امینی با انتقاد از مصوبه شورای عالی آب و میزان آب تحویلی به کشاورزان به خبرنگار ایمنا، گفت: گلایه کشاورزان این است که تمام بخش های مصرف از جمله شرب، صنعت، چهارمحال و بختیاری و … میزان آب تخصیصی به خود را از طریق لوله به طور کامل تحویل می گیرند اما این اتفاق برای کشاورزان نمی افتد.

 
وی افزود: گفته می شود میزان مشخصی آب از سد برای کشاورزان باز می شود اما اینکه چه میزان در عمل به کشت و کار برسد را خدا می داند.
کمتر از نصف آب تحویلی سد زاینده رود به کشاورزان می رسد

 
رئیس کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان با تاکید بر اینکه آبی که از سد زاینده رود باز می شود کمتر از نصف آن به کشاورزان تحویل داده می شود، تصریح کرد: آبی که از سد باز می شود بخش زیادی از آن در مسیر به هدر یا به طور غیرمجاز برداشت می شود.

 
وی با بیان اینکه در نشست شورای برنامه‌ریزی حوضه آبریز زاینده‌رود نیز اعلام شد آبی که در تونل های آبیاری تحویل کشاورزان می شود باید ملاک قرار داده شود، گفت: با وجودی که وزارت نیرو نیز این موضوع را قبول دارد اما در عمل اقدامی نمی کنند.

 
امینی با اشاره به اینکه در عمل آبی که از سد باز می شود با آبی که در کانال های آبیاری تحویل کشاورزان داده می شود، متفاوت است، افزود: با این وجود قرار است ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب برای کشت پاییزه کشاورزان، محیط زیست، پرت مسیر و … ۱۵ آبان ماه از سد زاینده رود جاری شود.

 
۴۰ درصد اراضی کشاورزی شرق اصفهان زیر کشت می رود

 
وی همچنین در خصوص وضعیت کشت کشاورزان شرق اصفهان با این میزان آب تحویلی، بیان داشت: پیش بینی می شود با این میزان آب تحویلی نزدیک به ۴۰ درصد از ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شرق اصفهان زیر کشت رود.

 
رئیس کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان افزود: کشاورزان اصفهان با تحویل آب موجود قادر به کشت گندم و جو خواهند شد.

 
وی در خصوص تامین بذر و کود مورد نیاز کشاورزان، گفت: در حال حاضر میزان مشخصی بذر تامین و در اختیار واحدهای توزیع برای خریداری کشاورزان قرار گرفته است.

 
بنابر این صحبت ها اصفهان ها فقط در بازه زمانی یک ماهه می توانند شاهد زاینده رودی پر آب باشند و باز رودخانه بعد از مدتی بسته می شود. البته برخی معتقدند اگر بارش های پاییزه و زمستان به گونه ای مطلوب باشد احتمال تداوم جاری بودن زاینده رود در این بازه زمانی تا ۲۰ خرداد ماه وجود دارد.