سرویس: تولیدی » گزارش میدانی 18:02 - یکشنبه 20 مهر 1393

گزارشی از نگرانی زنان ورزنه ای برای تراش سنگ های قیمتی:

تراش سنگ های قیمتی به دست زنان قالی باف ورزنه/ ورزنه را قطب تراش سنگ های قیمتی کنیم

مدیر عامل شرکت الماس نشان آریا گفت: با ایجاد روحیه ی خودباوری به سمت تولید پایدار و ثروت با ثبات پیش می رویم.

به گزارش اصفهان شرق: چندی قبل طی تماس برخی بانوان شهر ورزنه و گله از عدم رسیدگی به برخی اشتغال های خانگی اعم از قالی بافی جهت اطلاع کامل از مطلب گفتگویی با برخی زنان ورزنه ای داشتیم.
یکی از زنان چادر سفید ورزنه با چهره ای نگران به خبرنگار ما گفت: من سنم کمی بالا رفته است و توان اشتغال های امروزی را ندارم ولی از قدیم قالی بافی در خون ما زنان ورزنه جریان داشته است و لیکن امروز با وجودی که ما با مشقت فراوان قالی بافته ایم دیگر قیمتی برای خرید که سود ما در آن باشد، ندارد.
او با اصرار زیاد خواست تا صدای زحمتشان را به مسئولین برسانیم تا خانه داران قالی باف ورزنه بدون بیمه و با ناامیدی زندگی نکنند.
در حاشیه ی همایش ایجاد طرح تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی زنان چادر سفید زیادی با نگاه امیدوار به ایجاد شغل پایدار و درامد کافی حضور داشتند و مسئولین یکی پس از دیگری می امدند و با ارائه ویژگی های طرح برش سنگ های قیمتی به مزایای این پروژه وسیع در ورزنه اشاراتی مختصر داشتند.

IMG_9344
ولیکن عدم اطمینان کافی زنان از این طرح کاملا مشهود بود و این را از صحبت با دیگر خواهران ورزنه ای فهمیدیم.
قطبی یکی دیگر از بانوان فعال ورزنه در این باره افزود: من به نمایندگی از برخی خواهران ورزنه می گویم که سختی های زیادی را تا به امروز در پای دار قالی کشیده ایم و امروز نگرانیم از اینکه از عهده ی این شغل برنیاییم زیرا سواد کافی نداریم و گذر زمان چشمانمان را کم سو کرده است.

IMG_9338

وی ادامه داد: چرا مسئولین کارگاههای خیاطی که خیلی از ما از عهده ی آن برمی آییم راه اندازی نکردند و یا تسهیلات بالاتری برای قالی بافان نگذاشتند.

 

IMG_9350
در این رابطه مصاحبه ای با مدیر عامل شرکت الماس نشان آریا داشتیم.
امیرکامیار کاظمی در این گفتگو به خبرنگار ما گفت: مشکل اصلی ما این است که می خواهیم طبق رویه ی گذشته عمل کنیم.
وی ادامه داد: ما می خواهیم تغییر و تحول وسیعی در منطقه انجام دهیم و اگر رشته هایی مثل قالی بافی و خیاطی توانسته بود مشکل مردم را برطرف کند نیاز به حضور ما نبود.
مدیر عامل شرکت الماس نشان آریا به نیاز سنجی از مناطق مختلف اشاره و افزود: قطعا زنانی که پشت دار قالی نشسته اند می توانند سنگهای گرانبها را تراش دهند و نیاز به خودباوری در زنان دارد. هدف ما ایجاد شغل جایگزین و آموزش بانوان است که بتوانند به تولید ثروت دست زده و به نتیجه ایده آل برسند.

IMG_2728
وی در پاسخ به نگرانی برخی زنان ورزنه از سواد کم و سن بالا اظهار داشت: افراد از 18 تا 65 سال می توانند وارد این حرفه شوند و سواد در حد خواندن و نوشتن کافی است.
کاظمی از 50 میلیون دلار درآمدزایی برای کشور خبرداد و افزود: امیدواریم با 50 درصد از تراش سنگ های گرانبها در داخل کشور به 50 میلیون درامد زایی در کشور برسیم و بتوانیم سال آینده جشن اشتغال را در ورزنه بگیریم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: افرادی که با علاقه وارد این حرفه بشوند طی 2 تا 6 ماه آموزش دیده و می توان میانگین درامد این شغل را بین 500 تا 2 میلیون تومان تخیمن زد.

 

IMG_9342
گفتنی است در مرحله اول بین 300 تا 500 نفر اشتغال زایی و در مراحل بعدی این رقم به 7100 نفر افزایش می یابد.
در ادامه کشتی آرای ریاست اتحادیه صنف طلا و جواهرات کشور طی سخنانی افزود: زنان ورزنه ای باید به خود ببالند که حرفه ی تراش سنگ های قیمتی به خانه هایشان راه یافته است کاری که در کشور های اروپایی به صورت خانوادگی انجام می شود.
وی اظهار امیدواری کرد: همانطور که استان خراسان به عنوان قطب تولید فیروزه است امیدواریم ورزنه قطب تراش سنگ های قیمتی باشد و به درجه ای برسد که تمام کشور برای رسیدن به این کار تلاش کنند تا به پای زنان ورزنه ای برسند.
امیدواریم با همکاری مسئولین در پاسخگویی به سوالات در رابطه با بیمه قالی بافان بتوان زنان ورزنه ای را از نگرانی درآورد.
زنانی که دست های پینه بسته آنها از قالی بافی گواه خوبی برای پیگیری است.

 

 

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.