اصفهان شرق

برگزاری ششمین اجلاسیه شهدا و ایثارگران روحانی اصفهان

کدخبر: 36210
1393/07/20 در ساعت 14:00

به گزارش اصفهان شرق؛ حجت‌الاسلام رضا غفاری‌پور در نشست خبری دبیر کنگره و ششمین اجلاسیه شهدا و ایثارگران روحانی استان اصفهان با تبریک عید سعید غدیر خم اظهار داشت: حضرت امام در منشور روحانیت بیان زیبایی در ارتباط با شهدای روحانیت دارند و می‌فرمایند خون پاک شهدای حوزه و روحانیت افق فقاهت را گلگون کرده و در پایان جنگ تحمیلی نیز شهیدان، جانبازان و مفقودین حوزه‌ها در مقایسه با دیگر قشرها بیشتر بود.

وی با اشاره به اینکه کنگره شهدای روحانیت از سال 86 فعالیت خود در سطح کشور را آغاز کرده، ادامه داد: 4 هزار و 300 شهید طلبه و روحانی در سطح کشور داریم که به نسبت جمعیت بالاترین درصد در میان اقشار و صنوف مختلف است.

نماینده ولی فقیه در سپاه صاحب الزمان(عج) استان اصفهان یادآور شد: استان اصفهان در دوران دفاع مقدس در تعداد شهدا و ایثارگران پیشتاز بوده و به طور طبیعی در تعداد شهدا طلبه و روحانی نیز از استان‌های پیشتاز به حساب می‌آید و حدود یک هفتم شهدای روحانی کشور به استان اصفهان تعلق دارد.

این مسئول عنوان کرد: استان اصفهان 557 شهید طلبه و روحانی دارد، حدود 30 نفر هم افرادی هستند که اصفهانی نیستند، اما مدت زیادی در اصفهان بوده‌اند که اگر آنها را هم به آمار اصفهان اضافه کنیم در مجموع استان اصفهان حدود 590 شهید طلبه و روحانی تقدیم جمهوری اسلامی کرده که بالاترین میزان شهید در میان قشرهای مختلف به روحانیون اختصاص دارد.

غفاری‌پور بیان داشت: البته این آمار فقط مربوط به شهدای روحانیت است، تعداد جانبازان، اسرا، مفقودین و رزمندگان جامعه روحانیت نیز بسیار بالا است و جامعه روحانیت افتخار می‌کند که اگر مردم را به مبارزه با ظلم و ستم دعوت می‌کند، خود در این امر پیش‌رو و جلودار است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه هر ساله اجلاسیه شهدای روحانی در استان برگزار می‌شود تاکید کرد: از سال 88 ستاد این اجلاسیه در استان به طور رسمی آغاز به کار کرده که نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان رئیس این ستاد است و ایام شهادت امام صادق(ع) نیز به نام شهدای روحانیت نام‌گذاری شده است.

نماینده ولی فقیه در سپاه صاحب الزمان(عج) استان اصفهان تصریح کرد: هر ساله یادواره‌های شهدای روحانیت در شهرستان‌های مختلف استان برگزار می‌شود و جمع بندی همه آنها در اجلاسیه‌ای است که در شهر اصفهان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه ششمین اجلاسیه شهدا و ایثارگران روحانی استان اصفهان روز پنج‌شنبه هفته جاری برگزار می‌شود اضافه کرد: این اجلاسیه 24 مهرماه در محل خیابان کمال اسماعیل، خیابان باغ گلدسته، سالن اجتماعات سپاه ناحیه امام صادق(ع) و از ساعت هشت و 30 دقیقه تا 11 برگزار می‌شود و از همین جا از همه مردم و روحانیون برای حضور در این مراسم دعوت می‌کنیم، امسال برپایی نمایشگاه را نیز در قالب اجلاسیه داریم.

غفاری‌پور با اعلام اینکه آیت‌الله طباطبایی نژاد سخنران این مراسم است گفت: مهمان ویژه کشوری نیز در این مراسم به سخنرانی می‌پردازد، باید توجه داشت این اجلاس برکات زیادی برای ما و مردم دارد، نسل امروز باید قدر این انقلاب و امنیت حاصل شده را به خوبی بداند.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در ارتباط با زنده نگه داشتن یاد شهدا اضافه کرد: روحانیت همیشه مظلوم بوده، بسیاری از روحانیون وجود دارند که سوابق بسیاری در جبهه و جنگ دارند اما هیچ اقدامی برای دریافت سوابق نمی‌کنند.

نماینده ولی فقیه در سپاه صاحب الزمان(عج) استان اصفهان اعلام کرد: تاکنون آثار شهدای روحانی را با چاپ دو کتاب شاهدان روحانی یک و دو مکتوب ساخته‌ایم و همچنان نیز مشغول جمع آوری زندگینامه و خاطرات و آثار شهدای روحانیت هستیم که کار مشترک حوزه علمیه و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

این مسئول گفت: روحانیون با اهدافی چون تحکیم و تقویت باورهای دینی و تحکیم عوامل معنوی و بصیرت افزایی، تبیین مشروعیت دفاع ملت ایران در برابر دشمن، بیان احکام عمومی و مسائل دینی جبهه و جنگ، بیان معارف اسلامی با استفاده از آیات و روایات، برپایی نماز جماعت، مسئولیت نمایندگی حضرت امام در رده‌های مختلف جنگ، بصیرت افزایی در اطاعت از فرماندهان، همکاری با فرماندهان، فرماندهی و مسئولیت در جبهه، فعالیت در واحدهای عقیدتی و تبلیغات در یگان‌ها و گردان‌ها، فعالیت در ستادهای مردمی و انجام امور رزمی و نظامی در زمان دفاع مقدس در جبهه‌های حق علیه باطل حضور داشته‌اند.

غفاری‌پور بیان داشت: تاکنون یک هزار و 112 نفر روحانی رزمنده را شناسایی کرده‌ایم، البته اطلاعات ما کامل نیست که تلاش می‌کنیم اطلاعات را کامل کنیم.

وی متذکر شد: بنا داریم در آینده‌ای نزدیک دانش‌نامه‌ای برای شهدای روحانی تهیه و به چاپ برسانیم البته در صورتی که همکاری لازم با ما انجام شود می‌توانیم برای هر شهید نیز کتاب چاپ کنیم.

نماینده ولی فقیه در سپاه صاحب الزمان(عج) استان اصفهان اذعان داشت: از میان 557 شهید روحانی استان اصفهان تعداد 37 نفر از آنها مفقودالاثر هستند، 18 نفر از این شهدا سردار و یک شهید زن بوده است، 18 شهید مربوط به ترور بوده و 533 شهید مربوط به دفاع مقدس هستند، یکی از این شهدا در نجف، یکی در کربلا و دو شهید در مکه به شهادت رسیده‌اند.

منبع: فارس