سرویس: اجتماعی » علمی 17:48 - شنبه 19 مهر 1393

فاطمه دانش پسند:

بلالی با طعم فاضلاب

آب‌های فاضلاب یا گنداب به آب‌هایی گفته می‌شود که برای مصرف خاص خود قابل‌استفاده مجدد نیست یا به عبارتی كیفیت آن پایین‌تر از قبل از استفاده از آن هست.

اصفهان شرق- فاطمه دانش پسند کارشناس جغرافیا
همین روزها بود که مشهدی جعفر در کنار مسجد ده با چند نفر نشسته بود همه از احوال او پرس‌وجو می‌کردند. آخر یک ماهی می‌شد که خسته از کار کشاورزی به خانه آمده بود، حساب‌کتاب می‌کرد که امسال هم چیزی از کشاورزی سر نیفتاد، نمی‌دانست با این مبلغ کم مزد کارگرای افغانی را بدهد یا خرج سموم کشاورزی و یا خرج زندگی، در این فکر بود که سکته کرد و به بیمارستان الزهرا و چمران..

69559821333111057859

بعد از دوندگی یک‌روزه مهر کردن دفترچه روستایی بالاخره عمل کرد.

در این چند روز که بیمارستان بود خبر هایی می‌رسید…

بچه ای عفونت ادراری دارد و یکی سرطان مری و معده، خانم‌ها از هر ده تا پنج‌ نفر بچه سقط می‌کردند و بیماری کم‌خونی و کلیه و دیابت برای همه عادی بود.

با خودش فکر کرد چرا قدیم این دردها نبود ولی نمی دانست آن زمان وجدان مردم باعث نمی شد تا رو به برخی فاضلاب ها برای آبیاری مزارع بیاورند….

وجدانی که حاضر بودند سودی حداقل را به دست بیاورند و انسانی را بیمار نبینند…

IMG11435568
آب‌های فاضلاب یا گنداب به آب‌هایی گفته می‌شود که برای مصرف خاص خود قابل‌استفاده مجدد نیست یا به عبارتی كیفیت آن پایین‌تر از قبل از استفاده از آن هست. این آب دارای مقادیری فضولات جامد و مایع است كه از خانه‌ها، خیابان‌ها، شستشوی زمین‌ها و درمجموع ناشی از فعالیت‌های انسانی نظیر سرویس‌های بهداشتی، کارخانه‌ها، صنایع و كشاورزی است. چون این آب اغلب ناپاك و دارای بویی ناخوشایند است “گنداب” نیز نامیده می‌شود. فاضلاب تقریب 9/99 درصد آب و حدود یک‌دهم در صد مواد جامد در بردارد كه بخشی از آن مواد آلی و بخش دیگر مواد معدنی جامد به حالت محلول یا معلق در آب می‌باشند. بوی بد فاضلاب اغلب به علت مواد آلی موجود در آن هست. این مواد بیشتر قابل‌تجزیه میكروبی هستند و بعضاً تجزیه میكروبی منجر به تولید بوی نامطبوع می‌شود. علاوه بر مشكل تولید بو فاضلاب‌های دریافت‌کننده مدفوع انسانی و حیوانات زنده دربردارنده زیستوارك‌های بیماری‌زا هستند كه ازنظر آلودگی محیط به‌ویژه منابع آب‌وخاک فوق‌العاده اهمیت دارند.
بیماری‌های ناشی از آب فاضلاب:
1- سرب: یکی از قدیمی‌ترین مسائل آلودگی شیمیایی در آب‌های آشامیدنی، ناشی از به‌کارگیری مخازن ولوله‌های سربی در لوله‌کشی شهری بوده است وجود سرب در آب سبب تجمع آن در بدن شده و ایجاد مسمومیت می‌کند. کم‌اشتهایی، کم‌خونی، دردش کمی و عضلانی و فلج تدریجی بدن، خط آبی در محل اتصال دندان‌ها به لثه از علائم مسمومیت با سرب است که نهايتاً منجر به مرگ می‌شود.
2- کادمیوم: فاضلاب جایگزین کلسیم شده و درنتیجه افزایش شکستگی استخوان و آسیب به سلول‌های مغزی را به دنبال دارد.
3- نیترات‌ها: خروجی فاضلاب‌های هم مقادیر قابل‌توجهی نیتروژن دارند که قسمت عمده آن به‌صورت نیترات استانیم که آلودگی‌های قارچی ابتلا به سرطان کبد را افزایش می‌دهد یا مصرف نیترات در آب آشامیدنی با سرطان معده ارتباط دارد اما در مورد نیترات و نیتریت‌ها باعث اکسید کردن هموگلوبین و تولید من هموگلوبین و عدم کارایی کافی گلبول قرمز می‌شوند. پس از خورده شدن در معده انسان تولید نیتروژ آمین می‌کنند که باعث ایجاد سرطان کبد و مثانه می‌شوند بروز آسیب و نقص‌های مادرزادی و ژنتیکی، تولد نوزاد با وزن کم، سقط‌جنین، اختلال در عادت ماهیانه زنان و بلوغ زودرس.
4- حصبه یا تیفوئید: عامل مولد بیماری سالمونلا تیفی یا باسیل تیفوئید میباشد. انسان تنها میزبان طبیعی آن بوده و انتقال بیماری از طریق آب و غذای آلوده به مدفوع و ادرار اشخاص بیمار مانند شیر، کنسروگوشت که به‌خوبی پخته نشده باشد و صدف‌های خوراکی و سبزی‌ها، همچنین تماس مستقیم یا غیرمستقیم با افراد بیمار و ناقلین صورت می‌گیرد. باکتری مولد بیماری پی از ورود به بدن (از راه دهان) از طریق سیستم لنفاوی وارد جریان خون شده و ایجاد سختی سمی می‌کند سپس وارد کیسه‌ی صفرا و کلیه و روده‌ها می‌شود. در مرحله‌ی اول بیمار دچار تب بالارونده، بی‌قراری، سردرد، و ناراحتی شدید شده و سپس بیماری با ظهور دانه‌های سرخ‌رنگ و شروع اسهال تشدید می‌شود که در صورت سوراخ شدن جدار روده و خونریزی و عدم درمان بیمار موجب مرگ می‌شود. در تعداد کمی از بیماران پس از بهبودی باسیل تیفوئید در کیسه‌ی صفرا و کلیه‌ی آن‌ها باقی‌مانده و به رشد خود ادامه می‌دهد، درنتیجه این افراد برای مدتی طولانی و حتی تا آخر عمر خویش عامل بیماری را از طریق مدفوع و ادرار دفع می‌نمایند.
5- بیماری قلب و عروق و بیماری مغز و عروق (Cardiovscular، Cerebrovascular)

چنانچه سختی آب (سولفات، کربنات، بی‌کربنات و کارور کلسیم و منیزیم) کمتر از 150-100 میلی‌گرم در لیتر باشد بیماری‌های قلبي و عروقی و بیماری‌های مغزي و عروقی را ایجاد می‌کند.

حالا بفرمایید محصولات شرق اصفهان با طعم فاضلاب بعد هم به سمت بیمارستان

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.