سرویس: غیر تولیدی » نقلی 09:30 - جمعه 18 مهر 1393

بدون توسعه نامتوازن

انتقال آب به اصفهان مشکلات را افزایش می‌دهد‌

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: بدون توسعه نامتوازن انتقال آب به اصفهان مشکلات را افزایش می‌دهد.

به گزارش اصفهان شرق؛ جهانگیر عابدی در دومین همایش ملی تغییر اقلیم و امنیت غذایی که در پژوهشگاه شاخص پژوه برگزار شد، اظهار کرد: در صورتی که کل آب موجود در کره زمین را 10 هزار لیتر فرض کنیم، 57 درصد این آب قابل استفاده برای شرب، کشاورزی و صنعت نیست و تنها سه درصد این آب، آب شیرین است.

وی با بیان اینکه قسمت عمده‌ای از این سه درصد نیز دور از دسترس انسان است، تصریح کرد: آب شیرین موجود که به صورت آب‌های زیرزمینی، آب‌های سطحی و آب‌های موجود در اتمسفر است رقمی کمتر از سه دهم درصد را تشکیل می‌دهد.

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: اگر سرانه موجود در آب دنیا را در سال 1960 بررسی کنیم رقمی حدود 13 هزار متر مکعب بر هر نفر آب وجود داشته که این رقم در 12 سال آینده به چیزی کمتر از 8 هزار مترمکعب می‌رسد.

وی با بیان اینکه این رقم‌ها در خاورمیانه بسیار حادتر است، افزود: آب از میزان کمتر از 4 هزار متر مکعب در 12 سال آینده به کمتر از دو هزار مترمکعب برای هر فرد می‌رسد و بر همین اساس دبیر کل سازمان ملل در سال 2001 اعلام کرد قرن 21 قرن چالش‌ها و قرن جنگ‌ها برای آب است.

عابدی در ادامه به وضعیت آب در کشور اشاره کرد و ادامه داد: اگر متوسط بارندگی ایران را 250 میلی‌متر در نظر بگیریم و ضرب در مساحت ایران کنیم رقمی حدود 413 میلیارد متر مکعب آب داریم که قسمت اعظم این آب که 72 درصد می‌شود، به صورت تبخیر از دسترس خارج می‌شود و در پایان با حساب هدررفت آب باید بگوییم در مجموع 130 میلیارد متر مکعب منابع تجدید شونده آب در اختیار داریم.

وی با بیان اینکه در مقایسه با کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا ما وضعیت بهتری داریم، گفت: وابستگی ما به منابع آبی خارج از کشور حدود هشت درصد است که از این لحاظ در وضعیت خوبی قرار داریم.

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان تاکید کرد: اما در شرق سیستان کل آب منطقه وابسته به آب خارج از کشور است که ممکن است با مشکلاتی مواجه شود.

وی با تاکید بر اینکه ایران از گذشته با مشکل خشکسالی روبه‌رو بوده است، اضافه کرد: در کتیبه‌هایی نیز که از داریوش وجود دارد نوشته شده خدایا کشورم را از دشمن، دروغ و خشکسالی برحذر دار و باید بگویم وضعیتی که ما داریم وضعیتی نیست که در چند صد سال اخیر به وجود آمده باشد.

عابدی گفت: 70 درصد مناطق کشور با کمبود آب مواجه است و اگر کوه‌های البرز و زاگرس وجود نداشت وضعیت ما بسیار بدتر از این‌ها می‌شد.

وی یادآور شد: ما در حال حاضر وارد فاز تنش آبی شده‌ایم، زیر یک هزار و 700 متر مکعب در سال برای هر نفر آب داریم که البته در برخی نقاط وضعیت از این هم بدتر است.

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه در کشور ما 96 میلیارد متر مکعب آب مصرف می‌شود، افزود: این بیش از 83 درصد آب موجود در کشور است و نشان دهنده این است که ما هیچگونه آبی برای نسل‌های آینده باقی نگذاشته‌ایم.

وی اضافه کرد: کشور ایران بر اساس شاخص‌ها جزو کشورهایی است که وارد تنش آبی شده و افزایش جمعیت نیز موجب کاهش سرانه آب شده است.

عابدی با بیان اینکه همین آب کمی نیز که در کشور داریم به شدت در معرض آسیب پذیری است، ادامه داد: بسیاری از مراکز صنعتی ما مانند ذوب‌آهن و فولاد مبارکه در مکان‌هایی ساخته شده که با کمبود آب مواجه است و کارخانه‌ای که باید در بندرعباس ساخته می‌شده در اصفهانی احداث شده که خودش با مشکل آب مواجه است.

وی تاکید کرد: تحقیقات نشان داده در اصفهان طی دو دهه آینده در حالت خوش‌بینانه حدود یک درجه افزایش دما و بدبینانه حدود دو درجه افزایش را در پیش داریم که افزایش دما به میزان یک درجه موجب کاهش منابع آبی به میزان 12درصد می‌شود و همچنین موجب تغییر الگوی بارش از برف به باران می‌شود.

‎ استاد دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: تحقیقات نشان داده با انتقال آب چند سالی در منابع آبی تسکین داشته‌ایم اما مشکل با شدت بیشتری به واسطه افزایش جمعیت و صنعت حادتر شده بنابراین هر گونه انتقال آب در صورتی که همراه با توسعه متوازن نباشد می‌تواند مشکلاتی را برای استان اصفهان به وجود بیاورد.

وی با طرح این سؤال که با این مشکلات چه باید کرد، افزود: محافظت از منابع آب برابر آلاینده‌ها، گردش مجدد آب در صنایع، افزایش بهره‌وری آب، کم‌آبیاری، انتخاب سیستم‌های نوین آب، طراحی الگوی امنیت غذایی، کاهش تبخیر از سطوح مزارع و توجه به ارزش اقتصادی آب از جمله برخی از راه‌حل‌های این موضوع است.

انتهای پیام

منبع:فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.