سرویس: غیر تولیدی » نقلی 21:18 - پنجشنبه 17 مهر 1393

جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی ناملموس ـ اصفهان

ملاوردی: ایران همیشه به حقوق بشر‌ پایبند است/میراث ناملموس نیاز به پاسداری دارد

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه میراث ناملموس نیازمند پاسداری فوری ا‌‌ست، گفت: ایران همیشه به حقوق بشر‌ پایبند است.

به گزارش  اصفهان شرق؛ شهیندخت ملاوردی صبح امروز در مراسم افتتاحیه اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی ناملموس با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران افتخار دارد در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ نام گرفته ‌میزبانی نخستین اجلاس زنان کشورهای عضو سازمان آی‌سی‌سی‌ان را به عهده داشته باشد اظهار کرد: همچنین پنجمین جشنواره اجلاس عمومی و دومین جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی ناملموس در شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد:‌ همان طور که سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد همواره شعارهای صلح، دوستی،‌ تقارن فرهنگ‌ها، گفت‌وگوی فرهنگی، احترام به حقوق بشر، احترام به خود فرهنگ‌ها از جمله توجه ویژه به جایگاه حقوق و نقش زنان و کودکان را در دستور کار خود داشته است، ایران نیز به عنوان عضوی از این سازمان و صاحب فرهنگ و تمدنی ریشه‌دار در طول تاریخ بشریت به طور مستمر پایبندی خود را به این رویه اصولی در اعتقاد و در عمل به اثبات رسانده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: مشکلات موثر کشور ایران در عضویت و عمل به مفاد کنوانسیون میراث فرهنگی ناملموس در سال 2003 زیربنای نظریه نشست حاضر را فراهم کرده است.

وی با تاکید بر اینکه لازمه بقای میراث فرهنگی ناملموس انتقال آن از مسیر نسل دیگر است ادامه داد:‌ در طبیعی‌ترین شکل حاصل آموزشی سینه به سینه و شفاهی است و یکی از مهم‌ترین حوزه‌های میراث فرهنگی ناملموس را حتی در معدنی اشکال آن باید در اجتماع زنان جستجو کنیم.

ملاوردی با بیان اینکه نخستین ارتباطات انسانی در ارتباط میان مادر و فرزند شکل می‌گیرد تاکید کرد: همین ارتباطات هستند که امین‌ترین تاثیرات را در شخصیت انسان‌ها و برداشت آنها از هویت فرهنگی‌شان می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه مدیریت کردن به روند عمل به میراث فرهنگی ناملموس حوزه دیگری است که زنان در آن حضوری فعال دارند افزود: جدای از مباحث فرهنگی ناملموس زنانه که اغلب امور آن را زنان ساماندهی و اجرا می‌کنند بسیاری از عناصر مشترک و حتی مردانه را زنان برنامه‌ریزی و مدیریت می‌کنند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت:‌ عناصر ناملموس نیازمند پاسداری فوری شناسایی و عملیاتی نمودن برنامه‌های پاسداری مربوط به آنها است در تمام این موارد مشارکت فعال سازمان‌های مردم نهاد با اجتماعات محلی به ویژه زنان امری مهم و ضروری است.

انتهای پیام

منبع:فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.