سرویس: غیر تولیدی » نقلی 16:00 - پنجشنبه 17 مهر 1393

تله‌ای​که از جانوران​ عکس ‌می‌گیرد

تاکنون به این فکرکرده‌اید که برای ساخت فیلم‌های مستند از حیات‌وحش، چگونه چند نفر، با چند دوربین و در طی چند روز یا چند هفته موفق به فیلمبرداری از گونه‌هایی نادر، درست در زمان مناسب و در شرایط طبیعی‌شان می‌شوند؟

به گزارش اصفهان شرق؛ برای ساخت فیلم های مستند از حیات وحش یا تحقیق روی گونه های مختلف جانوری، گاهی اوقات عوامل تهیه فیلم روزها به صورت شبانه روزی با دوربین های سنگین و متعدد در طبیعت اتراق می کنند. این افراد در محل هایی که با وسایل طبیعی استتار شده است، روزها برای شکار شاید چند لحظه نادر از زندگی، شکار، جفتگیری و… گونه های جانوری در اوضاع دشوار کمین می کنند تا موفق به تهیه فیلم و نمایش آن به جهان شوند؛ البته این کار بسیار سخت و نیاز به پرداخت هزینه های زیاد مالی، انسانی و زمانی دارد، اما همیشه برای تهیه فیلم از حیات وحش لازم نیست تا هزینه های اینچنینی پرداخت شود. برای انجام پروژه های تحقیقاتی روی گونه جانوری یا تهیه فیلم های مستند از دوربین هایی به نام دوربین های تله ای استفاده می شود. دوربین های تله ای که هم شامل دوربین های عکاسی و هم دوربین های فیلمبرداری است، به صورت خودکار تصویر را به اصطلاح به تله می اندازد. این دوربین ها به حسگرهایی مجهز هستند که به حرکت و حرارت حساس هستند. در نتیجه هنگامی که موجودی از کنار این دوربین رد شود، به صورت خودکار تصویر آن ضبط می شود. بنابراین در مکان هایی که شرایط برای حضور تیم فیلمبرداری و کارشناسان متخصص مناسب نیست، یکی از کم هزینه ترین راه ها برای شناسایی جانوران منطقه، استفاده از دوربین های تله ای است. این دوربین ها 24 ساعته و تا زمانی که باتری و حافظه آنها تمام نشده باشد، قادر به تصویربرداری هستند.

تله,عکس,جانوران,دوربین

دوربین های تله ای نقش زیادی در انجام طرح های پژوهشی و تعیین و تخمین تعداد جمعیت گونه های جانوری نادر و بویژه شبگرد ایفا می کنند. برای مثال، در ایران برای تحقیق و بررسی روی گونه هایی مانند یوزپلنگ که بسیار نادر است یا تخمین جمعیت آن به جای صرف وقت زیاد در طبیعت برای مشاهده این جانور از دوربین های تله ای استفاده می کنند.

یکی از دردسرهایی که دوربین های تله ای با آن مواجه هستند، تصویربرداری از هر موجود جنبنده ای است که از کنار دوربین رد می شود. گاهی کارشناسان برای کار گذاشتن این دوربین ها، مسیرهای بسیار طولانی و پرخطری طی می کنند تا بتوانند تصویری از یک گونه نادر یا تصویری برای اثبات حضور یک گونه نادر در مکانی با قابلیت دسترسی سخت تهیه کنند، اما بعد از سپری شدن زمان مشخص از کار گذاشتن دوربین ها، هنگامی که گروه برای دیدن تصویرهای ضبط شده دوباره به آن مکان دور برمی گردد؛ تصویری که با آن مواجه می شوند، تصویر عبور یک گله از حیوانات اهلی از جلو دوربین است. با عبور فقط یک گله از جلوی این دوربین ها، گاهی باتری دوربین تخلیه یا گاهی تمام حافظه دوربین پر می شود. بنابراین تیم یک بار دیگر باید تلاش کند و امیدوار باشد که دفعه آینده با چنین تصویرهایی روبه رو نشود.

دوربین های تله ای معمولا درون جعبه قرار می گیرند تا از آسیب هایی مانند باران، سرما، ضربه و… در امان باشند که البته این جعبه با محیط اطراف همرنگ است تا استتار شود.

منبع: جام جم
انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.