سرویس: تولیدی » گفتگوی تلفنی 16:46 - چهارشنبه 16 مهر 1393

باحضور اساتید دانشگاه برگزار شد:

ورزنه میزبان نشست مشورتی نجات تالاب بین المللی گاوخونی

نشست مشورتی نجات تالاب بین المللی گاوخونی به منظور بررسی علل به وجود آمدن مشکلات این سرمایه گرانبها در ورزنه برگزار شد.

به گزارش اصفهان شرق: مرگ تالاب گاوخونی چند سالی است که در بین صدها ناله ی دیگر در شرق اصفهان به فراموشی سپرده شده است و این در حالی است که صدها جلسه پیرامون رسیدگی به مشکلات تلاب ها به صورت آکادمیک برگزار شد تا به بررسی ویژگی های زیستی این سرمایه های در حال خشک شدن بپردازند.

از دل جلسات شاید هزاران مقاله با ارزش و کم نظیر به دست آمد ولی آنچه که مهم و ارزشمند بود نتایج حاصل از این همایش ها به صورت مردمی و علمی عنوان شود که خیلی کم تر می توان شاهد این بود.

IMG08261119

امروز دوستاران محیط زیست به فکر برگزاری نشستی افتادند تا بتوان صدای تالاب را به گوش همگان رساند ولی این بار در سالن دانشگاه و سیستم های پیشرفته جهت ارائه مقالات معتبر خبری نبود، این بار شاید حامیان محیط زیست به فکر عملی کردن طرح ها در کنار تالاب افتادند تا با گوش صدای ناله های مادر پیر زاینده رود را شنیده و تصاویر غم بار خشکی این گودال عظیم اصفهان را منعکس کنند.

در همین جهت نشست مشورتی نجات تالاب بین المللی گاوخونی با مشارکت مردم محلی و حضور استاتید دانشگاه و اعضای سازمان های مردم نهاد استان برگزار شد.

اداره حفاظت از محیط زیست استان، جمعیت زنان مبارز با آلودگی محیط زیست و همچنین انجمن دوستاران میراث فرهنگی و طبیعی ورزنه از متولیان برگزاری این جلسه بودند.

عظیم پور دبیر جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست استان با اشاره به هدف این نشست اظهار داشت: افراد شرکت کننده در جلسه با توجه به مفهوم مشارکت به بررسی علل به وجود آمدن مشکل پرداختند و ایده های خود را در این زمینه مطرح کردند تا بتوان به مشکلات تالاب واقف و به نتایج بهتر جهت حل مشکل پرداخت.

خوشه عظیم پور به نمایندگی از جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست اصفهان و یوسف صیادپور به نمایندگی از اداره کل محیط زیست اصفهان در سخنان کوتاهی ابراز امیدواری کردند این برنامه سرآغازی باشد برای توجه بیشتر به گاوخونی تا طرح احیای گاوخونی در برنامه ریزی کلان مدیران کشوری لحاظ شود.

سوء مدیریت بیشترین نقش را در خشک شدن زاینده رود داشته است

در بخش دیگری از این برنامه مقاله علمی توسط نوریان، ارائه شد، نتایج تحقیقی که توسط این پژوهشگر انجام شده بود نشان می داد طی چند دهه گذشته کم آبی و پرآبی بصورت متناوب بوده است و برخلاف باور عمومی، کم آبی و خشکسالی دلیل اصلی خشک شدن زاینده رود نیست و کاهش نزولات جوی حداقل 15 و حداکثر 30 کمتر از متوسط دوره 30 ساله بوده است.

وی تصریح داشت: سوءمدیریت صورت گرفته در سال های گذشته بیشترین نقش را در خشکی زاینده رود و گاوخونی داشته است.

850 ایستگاه پمپاژ، به آب زاینده رود دست اندازی می کنند

حشمت اله انتخابی، مدیر جمعیت طبیعت ایران یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود که با ارائه تصاویری از سرچشمه ها تا پایاب رودخانه نشان داد که برداشت بی رویه آب و تجاوز به حریم رودخانه باعث نابودی سرچشمه های این رودخانه شده است.

تصاویر مستندی که توسط حشمت اله انتخابی و همکاران وی گرفته شده بود نشان می داد توسعه کشاورزی در بالا دست رودخانه اصفهان، شق آب توسط کانال، حفر چاه در حاشیه و حتی بستر رودخانه و وجود پمپ های انتقال آب در بالا دست رودخانه باعث شده حجم بسیار کمی آب به پشت سد زاینده رود منتقل شود.

انتخابی در این باره گفت: حدود 850 ایستگاه پمپاژ آب زیر سد زاینده رود یعنی از سد تا پل کله وجود دارد که قطر آنها گاهاً تا 20 اینچ می رسد که به اشکال مختلف به آب زاینده رود دست اندازی می کنند که این برداشت ها در دو استان چهارمحال و بختیاری و استان اصفهان است.

امیدوار به احیای گاوخونی و زاینده رود هستیم

در ادامه این برنامه، حمید ظهرابی، مدیر کل اداره حفاظت از محیط زیست استان اصفهان در جمع حاضران در این مشورت حضور پیدا کرد و به صحبت و تبادل نظر در خصوص مسائل مرتبط به زاینده رود و گاوخونی پرداخت.

ظهرابی با اشاره به تجربه پیشین در احیای تالاب «کم جان» در استان فارس اظهار امیدواری کرد: با اتخاذ تدابیری می توان حیات را به گاوخونی برگرداند.

وی افزود: در سفر معاون اول رئیس جمهور به استان اصفهان پیشنهاد ستاد ملی احیای رودخانه زاینده رود از سوی این اداره کل مطرح و مورد تصویب قرار گرفته است و امیدواریم با یک عزم ملی و همراهی همه مردم زاینده رود را زنده ببینیم.

در پایان این نشست مشورتی جمعی از کوشندگان زیست محیطی به همراه مدیر کل محیط زیست اصفهان و جمعی از معاونان و مدیران ارشد این اداره کل به تالاب گاوخونی رفته و از نزدیک در جریان وضعیت این تالاب قرار گرفتند.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.