سرویس: غیر تولیدی » نقلی 17:30 - چهارشنبه 16 مهر 1393

طلا نخرید! ارزان‌تر می‌شود

کاهش نرخ طلا و سکه در ایران با توجه به کاهش نرخ ارز در یک سال گذشته طبیعی بوده اما بسیاری از تحلیلگران بازار جهانی طلا با سقوط قیمت جهانی این فلز گران بها غافلگیر شدند.

اصفهان شرق؛کاهش نرخ طلا و سکه در ایران با توجه به کاهش نرخ ارز در یک سال گذشته طبیعی بوده اما بسیاری از تحلیلگران بازار جهانی طلا با سقوط قیمت جهانی این فلز گران بها غافلگیر شدند.در این میان رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر پیش بینی می کند با توجه به نزدیک شدن ماه محرم الحرام طلا ارزان تر از نرخ فعلی خواهد شد.

محمد کشتی آرای با اعلام اینکه قیمت طلا همچنان رو به کاهش است و با نزدیک شدن به روزهای پایانی مناسبت‌ها و ایام محرم، بازار داخلی خرید و فروش سکه و طلا رواج و رونق خود را از دست می‌دهد، گفت: قیمت جهانی طلا به پائین‌ترین حد و نرخ جهانی دلار به بالاترین حد خود طی 4 سال گذشته رسیده است.

محمد کشتی آرای در مورد وضعیت فعلی بازار طلا گفت: قیمت جهانی طلا به شدت کاهش یافته به طوری که نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی به پائین ترین حد خود طی 4 سال گذشته رسیده است.

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر افزود: البته روند نزولی قیمت جهانی طلا از ابتدای سال 2014 آغاز شده است، به طوری که طی هفته گذشته نرخ هر اونس طلا 28 دلار کاهش یافته و امروز دوشنبه هم با آغاز به کار بازارهای جهانی 8 دلار دیگر کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه قیمت طلا همچنان رو به کاهش است و میل به کاهش قیمت دارد، علت اصلی را کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی را افزایش نرخ دلار در بازارهای جهانی دانست و افزود: نرخ دلار به بالاترین حد خود طی 4 سال گذشته رسیده است.

کشتی آرای در مورد وضعیت قیمت طلا و سکه در بازار داخلی به مهر گفت: در حال حاضر روزهای پایانی مناسبت ها در بازار داخلی را می گذرانیم و بازار دارد حالت رواج و رونق را از دست می دهد، در عین حال داریم به ایام محرم نزدیک می شویم و حدود 20 روز دیگر به این آغاز این ایام باقی مانده است.

به گفته وی به طور معمول، قیمت ها در ایام محرم کاهش می یابد و خرید و فروش کم می شود. همپای کاهش قیمت جهانی طلا، قیمت طلا در بازار داخلی هم کاهش یافته است و آنچه مسلم است این است که دادو ستدهای داخلی تاثیری بر روی قیمت ها نداشته است.

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت ها در بازار داخلی بر اساس قیمت ها جهانی طلا است و بازار داخلی روالی عادی و معمولی دارد.

هم اکنون نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی 1194 دلار و نرخ دلار در بازار آزاد داخلی 3241 تومان است.

طلای جهانی باز هم سقوط کرد

قیمت جهانی طلا به دنبال آمار بهتر از حد انتظار بازار کار آمریکا که ارزش دلار را تقویت کرد و به تقاضا برای این فلز ارزشمند به عنوان دارایی جایگزین لطمه زد، به پایین‌ترین قیمت در 15 ماه گذشته، سقوط کرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات صبح دوشنبه بازار سنگاپور حداکثر 0.7 درصد افزایش یافت و به 1183 دلار رسید. در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر با 0.4 درصد کاهش به 1188 دلار بود.

غیبت چین که بزرگ‌ترین مصرف کننده طلا در جهان است بر بازار فیزیکی که معمولا در زمان کاهش چشمگیر قیمت‌ها شاهد افزایش تقاضا از سوی جواهرفروشان و سرمایه گذاران خرده فروش است، تاثیر گذاشته است. بازارهای چین به مناسبت جشن ملی تعطیل هستند و روز چهارشنبه فعالیتشان را از سرمی‌گیرند.

جذابیت طلا برای سرمایه گذاران با افزایش نشانه‌های احیای اقتصاد آمریکا که ارزش دلار را تقویت کرد و انتظارات را برای افزایش زودتر از موعد نرخ‌های بهره توسط بانک مرکزی این کشور بالا برده است، کاهش یافته است.

نرخ‌های بهره بالاتر تقاضا برای طلا را محدود خواهد کرد زیرا این فلز ارزشمند بهره ای ندارد و از سوی دیگر دلار قوی‌تر تقاضا برای طلا را که پناهگاه مطمئن سرمایه شناخته می‌شود، کاهش خواهد داد.

شاخص دلار بلومبرگ در هفته گذشته برای هفتمین هفته پیاپی صعود کرد که طولانی‌ترین روند صعودی این ارز از ژوئن سال 2010 بوده است.

به نظر می‌رسد طلا پس از سقوط 28 درصدی قیمت در سال 2013 که نتیجه اعلام آغاز تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا بود امسال نیز با کاهش روبرو خواهد شد.

طلا در سپتامبر شش درصد کاهش یافت که شدیدترین کاهش ماهانه از ژوئن سال 2013 بود و همچنین به میزان 8.4 درصد در سه ماهه سوم کاهش یافت و نخستین کاهش سه ماهه خود در سال جاری میلادی را تجربه کرد.

بیش از چهار میلیارد دلار از ارزش‌های صندوق‌های سرمایه گذاری با پشتوانه طلا در سال جاری میلادی کاسته شده است.

سرمایه گذاران هفته گذشته 10 تن طلا را از طریق این صندوق‌ها فروختند. موجودی طلای “اس پی دی آر گولد تراست” که بزرگ‌ترین صندوق سرمایه گذاری طلای قابل معامله در بورس در جهان است روز پنج شنبه به 767.47 تن رسید که پایین‌ترین میزان از دسامبر سال 2008 بود.

گولدمن ساکس با اشاره به روند احیای اقتصاد آمریکا که به دورنمای بدبینانه برای طلا استمرار بخشیده است، بر پیش بینی قیمت 1050 دلار هر اونس طلا تا پایان امسال تاکید کرد.

در بازار فلزات ارزشمند دیگر، هر اونس پلاتین برای تحویل فوری به 1190 دلار کاهش یافت که پایین‌ترین قیمت از ژوییه سال 2009 بود. قیمت این فلز به دنبال ازسرگیری تولید در آفریقای جنوبی پس از اعتصاب پنج ماهه 13 درصد نزول کرد.

هر اونس پالادیم برای تحویل فوری به 737.75 دلار در هر اونس رسید و هر اونس نقره برای تحویل فوری 16.6825 دلار معامله شد.

منبع:مشرق نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.