سرویس: غیر تولیدی » نقلی 15:00 - سه شنبه 15 مهر 1393

همگام با فستیوال فیلم کودکان و نوجوانان در اصفهان

مرضیه برومند: بعید می‌دانم شهر موش‌ها هزینه‌های خود را در بیاورد

کارگردان فیلم “شهر موش‌ها” گفت: روند سینمای کودک و نوجوان در این چند دهه بسیار پر فراز و نشیب بوده است البته برای ارزیابی سینمای کودک و نوجوان در این ۳۰ باید وقت گذاشت و نمی شود کوتاه به آن پرداخت و باید مفصل در رابطه با آن صحبت کرد.

به گزارش اصفهان شرق؛ مرضیه برومند با اشاره به الگوی مناسب در سینمای کودک با توجه به ذائقه مخاطبان اظهار کرد: در سال‌های ابتدایی داشتیم به یک الگوی خوبی در زمینه کودک و نوجوان می‌رسیدیم که متاسفانه در نیمه راه منحرف شدیم؛ آن زمان موقعی بود که گلنار و سفر جاده‌ای ساخته شد و پاتال و آرزوهای کوچک نیز بود و فیلم‌های خوبی ساخته می شد اما دوباره این روند منحرف شد.

“مدیریت فرهنگی علت انحراف از الگوی سینمای کودک بود”

وی با اشاره به علت منحرف شدن آن نیز بیان کرد : به نظر بنده علت انحراف از این نوع الگوی سینمایی نیز مدیریت فرهنگی حاکم به جامعه بود.

کارگردان سینما و تلویزیون ایران با انتقاد از روند مدیریت فرهنگی حاکم بر سینمای کودک بیان کرد: جشنواره باید حاصل تولید باشد اما متاسفانه در حال حاضر جشنواره‌های کودک و نوجوان حاصل تولید نبوده و فقط یک کاریکاتوری از آن مانده است.

وی با اشاره به فیلم‌های جشنواره‌ای که هیچ گاه نیز اکران نمی‌شوند افزود : علت اینکه بعضی کارگردان‌ها به سمت سینمای کودک نمی‌آیند، به بحث عرضه و تقاضا مربوط می‌شود زیرا عرضه هم منوط به ساختارهایی مانند سینماها ،  پشتیبانی و مدیریت فرهنگی است.

برومند خاطرنشان کرد: در جامعه ما تقاضا وجود دارد اما عرضه ناقص بوده و فیلمی هم که ساخته می‌شود، مکان مناسبی برای اکران ندارد و حمایت لازم از آن انجام نمی‌شود.

“بعید است شهر موش‌ها هزینه خود را در بیاورد”

کارگردان فیلم “آرایشگاه زیبا” با بیان اینکه زیرساخت‌های موجود در سینمای ایران برای تولید فیلم‌های خوب برای بچه‌ها درست نیست، خاطرنشان کرد: همه اینها سبب می‌شود تا سرمایه‌گذار خصوصی هم جرأت نکند وارد این عرصه شود چون به عوامل زیادی بستگی دارد؛ به عنوان مثال همین فیلم شهر موشها هم با وجود این همه استقبال هم بعید است پول خود را در بیاورد!

وی علت موفقیت فیلم و راضی بودن گروه‌های سنی مخاطبان را جان‌فشانی همه عوامل فیلم دانست و خاطرنشان کرد : برای اینکه تمامی مخاطبان راضی باشند همه عوامل شهر موش‌ها جان‌فشانی کردند تا این فیلم ساخته شود ، ما برای بیننده اهمیت قائل شدیم به مخاطب احترام گذاشتیم و کار در یک پروداکشن واقعی بود؛ برای شهر موش‌ها زحمت کشیده شده تا خلق بشود و به نظر من هر کاری اگر با اعتقاد و دلسوزی  و عشق ساخته شود، حتما به دل مردم هم می‌نشیند.

“وقتی عروس و داماد نیستند، برای چه عروسی می‌گیرید؟”

مرضیه برومند در رابطه با جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان نیز گفت: نمی‌دانم جشنواره فیلم کودک با این روند می‌تواند به سینمای ایران کمک کند یا خیر اما متاسفانه برخی در رابطه با همه چیز اشتباه می‌کنند. جشنواره برای موقعی است که فیلم در رابطه با کودک و نوجوان ساخته می‌شود؛ آنقدر فیلم کودک و نوجوان داریم که حالا باید برای رقابت میان آنها جشنواره برگزار کنیم وقتی فیلم کودک و نوجوان ندارید، جشنواره برای چه می گذارید ؟ وقتی عروس و داماد نیستند برای چه عروسی می‌گیرید؟

وی با بیان اینکه مخالف آن هستم که جشنواره فیلم‌های کودک چند سال یکبار برگزار شود، افزود: اگر جشنواره فیلم کودک چند سال یکبار باشد، به طور کل فراموش می‌شود اما باید از حالا که جشنواره تمام شده، به فکر تولیدات سینمای کودک برای سال آینده باشیم و بعد هم واقعا آدم های اهل این کار  را دعوت شوند تا کار کنند.

کارگردان سریال آب پریا با تصریح کرد: این سئوال مطرح است که کسانی که در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند، چند نفرشان اعلم هستند و این کاره هستند و کارهایشان در زمینه سینمای کودک و نوجوان جواب داده است؟ یا همینطور در ارتباطات یک پولی دادند و برای خالی نبودن عریضه یک فیلمی ساخته شده است.

وی بیان کرد: سینمای کودک و نوجوان بالقوه خیلی توان دارد و کشور ما فیلمسازان خوبی در زمینه کودک و نوجوان دارد اما باید آنها حالشان خوب باشد و دعوت به کار شوند و امکانات لازم برای ساختن فیلم خوب برایشان فراهم شود بنابراین اگر اینگونه شود، نتیجه‌ها خوب و راضی کننده می‌شود.

برومند با گلایه از فرصت ندادن به فیلمسازان خوب این عرصه گفت: متاسفانه وقتی یک عده از این موقعیت برای فیلمسازی کودک سوءاستفاده می‌کنند تا مبلغ اندکی بگیرند و یک چیزی به نام فیلم تحویل دهند، وضعیت از این بهتر نمی‌شود.

منبع”: تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.