سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 17:00 - دوشنبه 14 مهر 1393

از سوی حجه فروش مطرح شد:

خشکی زاینده رود میانگین بیکاری را در اصفهان افزایش داده است

رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان اصفهان گفت: بالا بودن میانگین نرخ بیکاری استان اصفهان نسبت به میانگین کشوری، نمونه ای از تهدید اشتغال در این منطقه به سبب خشکی زاینده رود است.

به گزارش اصفهان شرق؛ مصطفی حجه فروش در ششمین جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان افزود: خشکی زاینده رود اشتغال کشاورزی و صنعت استان اصفهان را همزمان تهدید می کند.

وی تصریح کرد:کشاورزان استان اصفهان بویژه در حوضه زاینده رود علاوه بر اشتغال مستقیم باعث اشتغال غیر مستقیم برای صنایع تبدیلی و صنعت می شدند که به دلیل خشکی زاینده رود ونبود کشت، صنایع مرتبط پایین دستی به تعطیلی کشیده شده است.

وی با اشاره به فعالیت کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: اتاق بازرگانی مسوولیتی برای آب استان ندارد ولی به عنوان نماینده بخش خصوصی احساس وظیفه می کند و پیگیر احیای زاینده رود است.

حمیدرضا مومنی، نایب رییس کمیسیون اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه گفت: در جلسه ای با معاون اجرایی رییس جمهوری با موضوع آب به عنوان اولویت استان مطرح شد و از دولت خواستیم که درصدد رفع این مشکل برآید.

وی با اشاره به اینکه بهره وری آب در ایران 35 درصد و در دیگر کشورها 60 درصد است گفت: تغییر نگرش با استفاده از روشهای جدید مکانیزه می تواند بهره وری آب در ایران را افزایش دهد .

وی با اشاره به پایین آمدن شاخص قیمت مواد غذایی فائو در چهارسال اخیر نسبت به سال 2010 به جز گوشت و برنج گفت: سیاست واردات و صادرات کشورها عاملی موثر بر این کاهش قیمت بوده است.

مجید خشوعی، دیگر عضو کمیسیون خواستار متوقف شدن بارگذاری بیش از اندازه بر روی رودخانه زاینده رود شد و گفت: هر روز سطح آب های زیر زمینی دشت شرق اصفهان کاهش می یابد و بیابانی شدن آن در حال وقوع است.

احمدجعفری، دیگر عضو کمیسیون در این جلسه گفت: اگر خشکی زاینده رود ادامه پیدا کند پیشروی بیابان از سمت شرق تشدید می شود و اصفهان جایی برای زندگی نیست.

وی افزود: دشت سگزی اصفهان با تلاش بسیار قابل احیا نیست.

اسفندیار امینی،دیگر عضو کمیسیون در این جلسه گفت: رودخانه می سی سی پی امریکا که بیش از 10 برابر زاینده رود مسیر را می پیماید دارای قانون مشخص برای برداشت آب است.

مجید جبل عاملی، دبیرکمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان با اشاره به نداشتن الگوی کشت را یکی از چالش های بخش کشاورزی استان اصفهان برشمرد و گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان با همکاری اتاق می تواند الگوی کشت برای کشاورزی ارایه کند.

وی شناسایی محصولات صادراتی استان بویژه در بخش گیاهان دارویی و محصولات زراعی ،باغی و دامی را مهم دانست و گفت: استان اصفهان در محصولات دامی مزیت صادراتی دارد.

منبع: ایرنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.