اصفهان شرق

حقابه ی کشاورزان اصفهان به یغما رفت/ طرح انتقال آب بن و بروجن نابودي كامل شرق اصفهان است

کدخبر: 35278
1393/07/14 در ساعت 02:29

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق از اژیه: خشکسالی شرایط اسف باری در زندگی مردم شرق اصفهان به وجود آورد که بازگو کردن آن نه تنها باری را از دوش مردم بر نمی دارد بلکه بار توجه مسئولین و توجه ویژه به این قشر را بر دوش مجریان پیگیر کشاورزان سنگین تر خواهد کرد.
آهنگ خشکی زمین های پایین دست حوزه ی آبریز زاینده رود صدای آرامش خش خش برگ های پاییزی را کمی پنهان می کند و آن زمانی نمود می یابد که قول رهاسازی آب در زمینهای کشاورزان شرق اصفهان در پاییزه به گوش می رسد.
بر این اساس لازم دیدیم به منظور شناخت شرایط منطقه و پیگیری مسئولین در مشقت کشاورزان آسیب دیده شرق اصفهان مصاحبه ای با یکی از مسئولین دلسوز شرق داشته باشیم که به شرح ذیل به دید شما می رسانیم.

حاج حسن محسنی رييس هيئت مديره نظام صنفي شهرستان اصفهان در این رابطه گفت:
اصفهان شرق –گزارشی از فعالیت های اخیر صنف و تشکل های کشاورزی در راستای تحقق جاری شدن آب جهت کشت پاییزه بیان کنید؟
جلسات متعددي با مسئولين آب منطقه اي و با حضور فرماندار داشتيم كه ما نظرات كارشناسي خود را با دقت و به روشني مطرح كرديم. در اين جلسات پيشنهاد كرديم كه بهترين زمان رها شدن آب پنجم و نهايتا پانزدهم آبانماه مي باشد ؛ ضمنا مدت آب جاري براي كشت پائيزه غلات 35 روز و مقدار حجم آب جهت توزيع در سد آبشار 35 متر باشد .

03
اصفهان شرق- مسلما نگاه کشاورزان به آبان ماه است ولی تب و تابی در آماده کردن زمین ها به گوش نمی رسد، چه برنامه ی توزیعی جهت استفاده مناسب با حداقل پرتی آب در نظر دارید؟
كشاورزان به قول و وعده وزير نيرو و ديگر مسئولين اعتماد دارند و همه جهت آماده كردن زمينهاي كشاورزي براي كشت در تلاش اند از جمله تسطيح ليزري اراضي و شخم ، … .
اما با توجه به خشك بودن رودخانه و 7 هزار چاه حريمي و خالي بودن سفره هاي زير زميني پرت آب معمولا خيلي زياد است. مضافا برداشتهاي بي رويه و غير مجاز از زاينده رود چلشي جدي براي رودخانه و شرق اصفهان بحران زده است .

 

اصفهان شرق– نکته ی قابل توجهی که شما در راستای گفتگوهای قبلی مطرح کردید رسیدگی به پرداخت کمک معیشت کشاورزان به موقع است، به نظر شما این مقدار به گونه ای عادلانه به کشاورز اختصاص می گیرد زیرا مسلما کشاورزان اژیه و ورزنه آسیب جدی تری از خشکسالی خورده اند؟
پرداخت كمك معيشتي كشاورزان ان شاء الله در اين هفته پرداخت شد. تخصيص هم به مقدار پرداخت مرحله اول است اما توزيع عادلانه نيست؛ چون كاملا بر اساس خسارت عدم كشت توزيع نمي شود ولي به ناچار بايد با همين برنامه توزيعي كه جهاد كشاورزي ترسيم و تقسيم ميكند كنار آمد و راضي بود.

 

اصفهان شرق- در بحث باز گشایی آب تا چه میزان اطمینان کامل به کشاورز می دهید تا با خسارت بیشتر روبرو نشود؟
ماهم بر اساس قول وزير محترم نيرو و استاندار محترم به كشاورزان در حد 60 درصد پيشنهاد كشت را داده ايم تا با مشکل و خسارت دوباره روبرو نشوند.

 

اصفهان شرق- آیا سرشماری کشاروزی در منطقه ی شرق اصفهان همزمان با کشور صورت می گیرد تا بتوان از مزایای بیشتری استفاده شود؟
سرشماري كشاورزي در شهرستان اصفهان شروع شده است و اميدواريم با دقت و حساسيت انجام شود.

02

اصفهان شرق- بحث بیمه کارفرمایان و پیشرفت آن را شرح دهید؟
بحث بيمه كارفرمايان كارهاي اوليه آن انجام شده مثل مصوبه مجلس، آئين نامه ها و بخشنامه آن اعلام شده و ما منتظر اعتبار تخصيصي آن از طرف دولت هستيم كه هنوز اقدامي در اين زمينه صورت نگرفته است.

 

اصفهان شرق- به نظر شما حضور مسئولین سازمان جهاد کشاورزی که از بطن مردم بود تا چه میزان در بحران خشکسالی در بین مردم شرق اصفهان موثر بود زیرا تا آنجا که ما اطلاع داریم جلسات صمیمانه ای که مشکلات مردم شریف را شنیده و جهت دهی مناسبی به گفته ها صورت گیرد ، تا امروز انجام نشده است؟
مسئولين محترم جهاد كشاورزي بيشترين همكاري و هماهنگي را با صنف داشته اند و در جلسات صميمانه اي كه با هم داشته ايم جزئيات مشكلات كشاورزي شهرستان اصفهان با آنها در ميان گذاشته شده است. اما حجم زياد مشكلات و كمبود اعتبارات براي تكميل كانالهاي 3 و 4 ، تسطيح اراضي ، احداث استخرهاي آبياري ، آبياري كم فشار و تحت فشار مهمترين مشكلات كشاورزي در شرق اصفهان است كه اميدواريم تخصيص اعتبار لازم از طرف دولت براي انجام طرح هاي ياد شده در جهت رفع خسارت كمتر به كشاورز و استفاده بهينه از آب تحقق يابد .

01

اصفهان شرق- برگزاري همایش ها در زمینه آب تا چه میزان در رساندن صدای مردم به مسئولین کشور موثر است؟
همايش ها بسيار مفيد است چون برگزار كنندگان افرادي دلسوز، متعهد و دانش آموخته آب و خاك هستند و چنانچه به نظرات ايشان توجه شد خيلي از مشكلات خشكسالي رفع مي شود و رودخانه زاينده رود احيا مي شود. اما رسانه ها كمتر چنين همايش ها را منعكس مي كنند و فقط اشاره اي به برگزاري آن مي كنند و به بحث هاي بسيار خوبي كه مي شود نمي پردازند. همه مي گويند مشكل استان اصفهان آب، آب و آب است اما صدا و سيما بايد توجه ويژه به نظرات كارشناسان و تشكل هاي مردمي و صنف كشاورزي داشته باشد .
البته مشكلات و نظرات از طريق صنف و كشاورزان به گوش مسئولين رسيده است. جلساتي با وزير محترم نيرو و معاون اول رئيس جمهور و استاندار محترم داشته ايم و مشكلات را از طريق نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي و با نوشتن طومارهاي بلند به گوش همه مسئولين رسانده ايم اما توجه چنداني صورت نمي گيرد .
زیرا تصميم دارند بيش از چهل ميليون متر مكعب آب را بن و بروجن تخصيص دهند و اين تصميم يعني نابودي كامل شرق اصفهان .
اصفهان شرق – شرق اصفهان و مشکلات پیش رو را شرح دهید؟
مشكلات شرق اصفهان بسيار زياد است اگر ما بخواهيم از فقر، نداري، رنج و درد مردم بخواهيم بگوئيم ناشكري كرده ايم اما باز هم خدا را شكر .
آنچه مردم را عصباني كرده بي توجهي مسئولين در تمام دولت ها به قانون و رژيم حقوقي رودخانه زاينده رود و حق و حقوق حق آبه داران است. طومار شيخ بهائي و قانون توزيع عادلانه آب مصوب مجلس شوراي اسلامي سال 1361 كه به تائيد شوراي محترم نگهبان هم رسيده است هيچ توجه اي نشده و حق آبه مردم شريف اصفهان را به يغما برده اند. حتي به طرح 9 ماده اي اخير شوراي عالي آب توجه نشده است و هنوز بارگذاري بر رودخانه زاينده رود( تخصيص آب به بن و بروجن ، توسعه صنعت ، حفر چاههاي عميق و نيمه عميق در حريم رودخانه) ادامه دارد .

در كف رودخانه بايد نوشت :

تو را سرمايه بردند و مرا سود ———تورا كردند خاكستر مرا دود