سرویس: غیر تولیدی » نقلی 11:00 - دوشنبه 14 مهر 1393

سوپر استار “کلاه قرمزی” و “پسرخاله”

کلاه قرمزی با همان کلاه قرمز و بلوز بافتنی راه‌راه آبی و سفید، شلوار سبز و چکمه پلاستیک قرمزش هنوز برای بچه‌های دهه شصت یک سوپر استار عروسکی محسوب می شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ دیدن فیلم کلاه قرمزی و پسرخاله آن‌قدر برایمان شیرین و لذت‌بخش بود که هنوز هم وقتی ویژه برنامه ای از این 2 عروسک با آقای مجری اجرا می‌شود، دوست داریم تا آخر آن را ببینیم.

بچه ها دیروز حس نوستالژیک و تعلق خاطر عمیقی با این دو شخصیت دارند به‌ویژه کلاه قرمزی که با نوع بیان و صدای خاصی که دارد، نقشی ماندگار در ذهن ها ایجاد کرده است.

دهه 70 نقطه اوج سینمای کودک بود وقتی که کلاه قرمزی و پسرخاله هم در سال 73 با اکران پراستقبالی مواجه شد، مهر تأییدی بود بر موفقیت ایرج طهماسب و حمید جبلی که توانستند با اکران این فیلم به فروش میلیونی و رکورددار فیلم‌های دیگر شوند و گوی سبقت را از آنها بگیرند.

20 سال با کلاه قرمزی و شعرهای شادش زندگی کردیم و حالا بچه های‌مان زندگی خاطره ای خود را شروع می کنند؛ اگرچه با حضور انیمیشن‌های پرهیجان خارجی، کلاه قرمزی هنوز نتوانسته مانند گذشته شخصیت نوستالژی باشد اما با این حال هنوز هم دوست داشتنی هست.

وقتی کلاه قرمزی آمد، پشت‌سرش عروسک های آن در اندازه های مختلف به بازار روانه شد و هر بچه ای در اتاق خود یک عروسک کلاه قرمزی آویزان کرده بود؛ حتی پس از آن عکس های او در لوازم التحریر و دفترچه ها آمد که باز هم طرفداران پروپا قرصی داشت.

سال 73 وقتی کلاه قرمزی و پسرخاله به سینما آمد، کنار سینماها، مدادهایی که سر آن کلاه قرمزی بود، می فروختند که سر آن شلوغ بود و بچه ها با کلی ذوق و شوق آن را می خریدند.

کلاه قرمزی اینجا، آنجا، کلاه قرمزی همه‌جا!

مریم از کلاه قرمزی این عروسک ماندگار خاطره های زیادی دارد و می گوید: وقتی فیلم کلاه قرمزی را در سینما دیدم دوست داشتم تمام وسایلم عکس کلاه قرمزی باشد؛ عکس برگردان های آن را خریدم و جامدادی و دیگر وسایل کلاه قرمزی را داشتم که با عکس برگردان‌هایش هنگام بازی به بچه ها امتیاز می دادم.

بدون هیچ شک و شبهه ای باید اعتراف کرد کلاه قرمزی شیطنت‌آمیز ما، از شناخته ترین شخصت های کارتونی سینما و تلویزیون ما به شمار می‌رود؛ شخصیتی جذاب و پرخاطره که با کارهای شیرین و دیالوگ های جذابش از پیر و جوان و کودک همه طرفدار آن هستند، دامنه طرفداران کلاه قرمزی فقط به کودکان ختم نمی شود.

هنوز ترانه “آقای راننده” در گوشمان می‌پیچد!

شیدا از بچه های دیروز است و عاشق آهنگ کلاه قرمزی، او می‌گوید: آن‌قدر این آهنگ را دوست دارم که وقتی این آهنگ را گوش می‌دهم، ناخودآگاه به یاد خطرات مشترک کلاه قرمزی، فیلم سینمایی و برنامه کودک می‌افتم که چقدر هرروز با آن خاطره داشتیم.

“آقای رارنده، آقای رارنده، یالا بزن تو دنده، برو به‌سمت تهرون، می‌خوام برم تلویزیون

می‌گیم و می خندیم و شادیم و سرخوش، واسه بچه‌ها داریم برنامه خوش

می‌گیم و می‌خندیم و شادی و سرخوش، دیگه تهنا نیستیم… .

یا شعر، “سلام الاغ عزیز/ حالت چطوره؟”

بدون اغراق باید گفت بخش عمده‌ای از ماندگاری کلاه قرمزی جدای از شخصیت هایش و نوع فیلم‌نامه، به موسیقی این اثر باز‌می‌گردد که هنوز با وجود 20 سال از گذشت آن، همچنان شاد و در نوع خود منحصر به فرد است.

در اینجا بد نیست یادی شود از محمدرضا عقیلی آهنگ‌ساز قدر این فیلم سوپر استار که توانست یکی از پایه های ماندگاری فیلم کلاه قرمزی و پسرخاله را برای همیشه بنا کند، چرا که نخستین نکته ای که به یاد و خاطره کودکان آن زمان و بزرگسالان این زمان خطور می‌کند، موسیقی و آهنگ پرهیجان با صدای کلاه قرمزی است.

ایرج طهماسب دوست‌داشتنی

آقای مرجی، که همان ایرج طهماسب خودمان است از چهره‌های مطرح و خالق سوپر استار کلاه قرمزی و پسرخاله دوست داشتنی است که با همکاری حمید جبلی که صدای ماندگار کلاه قرمزی با طنین صدای او جریان دارد، موفقیت‌های بسیاری را کسب کردند.

ایرج طهماسب خالق کلاه قرمزی بازیگوش که درس نمی خواند و پسرخاله او که تعصب و منطق خاص خود را دارد و شخصیتش برای یک کودک کمی سنگین است، بوده به‌گونه ای که بزرگ‌ترها به‌خاطر جمله های عمیقی که پسرخاله می‌گوید، بیشتر با آن ارتباط برقرار کرده اند.

ایرج طهماسب در سال 73 موفق به ساخت کلاه قرمزی و پسرخاله شد که در زمان خودش فروش بالایی را در گیشه ها از آن خود کرد و بدون شک این موفقیت را از پخش تلویزیونی خود دارد، حتی پس از اینکه سری‌های بعدی کلاه قرمزی را به بازار فرهنگی عرضه کرد و پس از آن در برنامه های مداوم نوروزی آن را به پیش برد.

کلاه قرمزی درس‌نخوان هنوز دوست‌داشتنی است

کلاه قرمزی با ورود خود به دنیای سینما سبب شد که پس از آن سری های کلاه قرمزی و سروناز، کلاه قرمزی و بچه‌ننه پس از آن البته با فاصله زمانی چندساله باز به پرده‌های سینما بیاید و مهمان دلها شود.

عروسکی که به‌خلاف شهر موش‌ها که همه شخصیت های آن با مرور زمان بزرگ شده، ازدواج کرده و صاحب فرزند هستند، هنوز یک پسر شیطان بازیگوشی است که درس نمی‌خواند و این خصیصه درس نخواندن او آقای مجری و به‌قول خودش آقای مرجی را حسابی اذیت می‌کند.

اما باز کلاه قرمزی با تمام رفتارهایش یک شخصیت شیرین برای همه است که با مرور زمان ماندگار شده و جایگاه خود را حفظ کرده است.

کلاه قرمزی هم دل بچه ها و هم دل بزرگ‌ترها را تسخیر کرد

حتماً نباید برای اینکه یک فیلم را دوست داشته باشیم به‌دنبال یک پیام از سوی آن باشیم، به‌قول اکبر خامین کارگردان سینمای ایران باید قبول کنیم که در وهله نخست، تفریح است پس قبل از هرچیزی آن قیلم باید دلمان را تسخیر کند، بله، مسئله دل است! کلاه قرمزی هم دل بچه ها و هم دل بزرگ‌ترها را تسخیر کرد.

پرده بلندبالای سینما برای همه یادآور لحظه‌ها و خاطراتی است که در ذهن ما می‌ماند  و کلاه قرمزی با همان کلاه قرمز و بلوز بافتنی راه‌راه آبی و سفید، شلوار سبز و چکمه پلاستیک قرمزش هنوز برای ما بچه‌های دهه شصت یک سوپر استار عروسکی محسوب می‌شود.

منبع: تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.