سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 15:30 - یکشنبه 13 مهر 1393

چه كنم فرزندم از دنده چپ بلند نشود؟!

به گزارش اصفهان شرق؛ بیدار كردن بچه ها هنگام صبح ،گاهی به یكی از دغدغه های والدین به ویژه مادرها تبدیل می شود. عملی كه بنابه گفته روانشناسان و كارشناسان اگر سنجیده و با آرامش انجام نشود ،سبب ایجاد تنش و فشارهای روحی برای فرزندان و والدین خواهد شد. بچه ها از این كه پدر […]

به گزارش اصفهان شرق؛ بیدار كردن بچه ها هنگام صبح ،گاهی به یكی از دغدغه های والدین به ویژه مادرها تبدیل می شود.

عملی كه بنابه گفته روانشناسان و كارشناسان اگر سنجیده و با آرامش انجام نشود ،سبب ایجاد تنش و فشارهای روحی برای فرزندان و والدین خواهد شد. بچه ها از این كه پدر یا مادر به اتاق شان بیاید و با شتاب و عجله زنگ بیدار باش بزنند ،وحشت دارند!

برخاستن از دنده چب نه ،راست !

ورود مادر به اتاق و سر دادن فریاد ((پاشو دیر شد ))بدون هیچ گونه نوازش و ملاطفتی سبب بدخلقی كودك در طول روز و به قول معروف بیدا شدن ازدنده چپ می شود و تا پایان روز اثری از نشاط در چهره اش دیده نمی شود .

از دیدگاه روان شناسی حضور مادر در بستر فرزندكودك یا نوجوان در دقایق آخر خواب صبحگاه و استفاده از واژه های نرم و عاطفی برای بیدار كردن ،احساس خوشایندی در وی ایجاد می كند .به همین دلیل والدین به ویژه مادر با آرامش و بدون عجله و شتاب و البته ایجاد تعادل بین موقعیت شغلی و نقش مادری می تواند فرزند خودرا ازاین لذت بهره مند كند.

استفاده از الفاظ گرم و محبت آمیز چون عزیزم ،دخترم یا پسر گلم به بهتر بیدار شدن آن ها كمك می كند. هم چنین والدین باید برای بیدار كردن فرزندان به ویژه نوجوانان تاحد امكان سعی كنند فاصله فیزیكی شان را با آن ها به حداقل ممكن برسانید.

بیدار شدن با صدای زنگ دار مادر!

بچه ها اگر با صدای زنگ ساعت بیدار شوند بسیار بهتر است تا با صدای زنگ دار مادر یا فریادهای پدر! برای بیدار كردن فرزند چه كودك باشد یا نوجوان به هیچ وجه نباید از زور و اهرم فشار استفاده كرد؛چرا كه این كار وی رابه لجبازی كردن ترغیب می كند.

هم چنین فریاد زدن و صدار زدن مكرر از راه دور ،باعث وارد شدن شوك عصبی به او و بدخلق شدنش در طول ساعات روز می شود. علاوه براین ،بچه ها به ویژه در سنین كودكی نیاز دارند به تدریج از چرخه خواب خارج شوند ،بنابراین بهتر است 3بار به فاصله5دقیقه به بیدار كردن وی اقدام كرد . همچنین برخی از آنها برای بیدار شدن به تحریك فیزیكی نیاز دارند ،بنابراین دراین صورت باید پدر یا مادر به آرامی در كنار وی نشسته و باماساژ آرام اورا بیداركنند.

دوره نوجوانی را دریابیم:

پژوهش ها نشان می دهد كه نوجوانان 5/8تا 9 ساعت خواب شبانه نیاز دارند . اما از آنجا كه اغلب نوجوانان این میزان نمی خوابند ،به همین دلیل برای بیدار شدن صبحگاه با مشكل روبه رو می شوند. در دوران بلوغ ،ساعت بیولوژیك بدن تغییر می كند و به نوجوان می گوید كه شب ها دیرتر بخوابد و صبح ها دیرتر بلند شود .

این تغییر ظاهرا به این دلیل است كه هورمون ملاتین در نوجوانان نسبت به كودكان و بزرگسالان در ساعات دیرتر شب تولید می شود و این امر ،به خواب رفتن نوجوانان را دشوارتر و در پی آن بیدار شدن شان را سخت تر می سازد. ازاین رو والدین باید با درنظر گرفتن این مسئله ،آنها را در برخاستن با آرامش ،هنگام صبح یاری كنند.

منبع: دانشجو

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.