اصفهان شرق

آب‌شدن یخ صنایع دستی/صدای کسی در نمی‌آید

کدخبر: 34691
1393/07/12 در ساعت 20:15

به گزارش اصفهان شرق؛ حسین خواجه‌وند بیدختی با بیان اینکه بخش زیادی از ذخایر موجود صنایع دستی در حال از دست‌ رفتن است، اظهار داشت: متأسفانه می‌بینیم حوزه صنایع دستی مثل یخی که در تابستان به دست ما داده‌اند، آب می‌شود و این احساس خطر وجود ندارد که این هنر رو به نابودی است و باید برای حفظ آن‌ها زمان بخریم و کاری کنیم حرارت شدید مدرنیسم روی کالای صنایع دستی تاثیر نگذارد و آن‌ها را آب نکند.

وی با بیان این‌که ما قبول داریم که مسیر زوال را طی می‌کنیم اما راه دارد که اجازه ندهیم به این سرعت اتفاق بیفتد در پاسخ به این سوال که آیا می‌تواند جلوی این اتفاق را گرفت، تصریح کرد: دراین فرآیند دانش سنتی ما آسیب می‌ببیند، شما بافت تاریخی اصفهان را ببینید، هر روز که می‌گذرد نسبت به دیروز به حاشیه کشیده می‌شود مثل مشهد که کاملاً‌ از بین رفته است.

بیدختی ادامه داد: در دانش سنتی هم همین است، خودبه خود بخشی از این دانش‌ها را باید در موزه‌ها ببینیم، به عنوان مثال بخشی از ابزارآلات تولید هنرهای سنتی برای موزه‌های مردم‌شناسی جمع می‌کنند چون دیگر وجود ندارد، شما زری‌بافی را ببینید که وجود دارد؟ یک گارگاه هست آن هم در سازمان میراث فرهنگی است که کارمند استخدام کردیم که کار کند.

مدیرکل اسبق صادرات معاونت صنایع دستی کشور خاطرنشان کرد: این نگهداری و حفظ نیست بلکه ماکت پوشالی از هنر است، در حالی که حفظ یعنی تجارت و صادراتی و در کل، درآمد اقتصادی که بتوان به محصولات صنایع دستی مترتب کرد، وگرنه با این رویه صنایع دستی ما نمی‌ماند.

انتهای پیام/

 منبع:تسنیم