سرویس: غیر تولیدی » نقلی 20:00 - شنبه 12 مهر 1393

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان:

خشکی زاینده‌رود اشتغال کشاورزان اصفهان را تهدید می‌کند

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن اصفهان گفت: خشکی زاینده‌رود، اشتغال کشاورزی و صنعت استان اصفهان را مورد تهدید قرار داده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن اصفهان، مصطفی حجه‌فروش در ششمین جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان اظهار کرد: بالا بودن میانگین نرخ بیکاری استان اصفهان نسبت به میانگین کشوری،‌ خود نمونه‌ای از تهدید اشتغال در استان اصفهان است.

وی افزود: کشاورزان استان اصفهان به‌ویژه در حوضه زاینده‌رود علاوه بر اشتغال خود و کارکنان، باعث اشتغال غیر‌مستقیم برای صنایع تبدیلی و صنعت می‌شدند، که به‌دلیل خشکی زاینده‌رود و عدم کشت، صنایع مرتبط پایین‌دستی به تعطیلی کشیده شده  است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن اصفهان با اشاره فعالیت کمیته آب اتاق اصفهان تصریح کرد: اتاق مسئولیتی برای آب استان ندارد، ولی به‌عنوان نماینده بخش خصوصی احساس وظیفه کرده و پیگیر احیای زاینده‌رود است.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن اصفهان در این جلسه بیان کرد: در جلسه‌ای با معاون اجرایی رئیس‌جمهور، موضوع آب به‌عنوان اولویت استان مطرح شد و از دولت خواستیم که در‌صدد رفع این مشکل بر‌آید.

حمیدرضا مومنی با اشاره به اینکه بهره‌وری آب در ایران 35 درصد و در دیگر کشورها 60 درصد است، گفت: تغییر نگرش با استفاده از روش‌های جدید مکانیزه می‌تواند بهره‌روری آب در ایران را افزایش دهد.

وی با اشاره به پائین‌آمدن شاخص قیمت مواد‌غذایی فائو در 4 سال اخیر نسبت به سال 2010 بجز گوشت و برنج خاطرنشان کرد: سیاست واردات و صادرات کشورها عاملی موثر بر این کاهش قیمت بوده، مانند روسیه که با ممنوع کردن ورود مواد لبنی از چند کشور و چین با جلوگیری از ورود شیر از عوامل اثر‌گذار در این رابطه بوده و تولید‌کنندگان داخلی باید از این فرصت استفاده کنند.

مجید خشوعی، دیگر عضو کمیسیون خواستار متوقف شدن بارگذاری بیش‌از‌اندازه بر روی رودخانه‌زاینده رود شد و اظهار کرد: هر روز سطح آب‌های زیر‌زمینی دشت شرق اصفهان کاهش یافته و بیابانی‌شدن آن در‌حال وقوع است.

احمد جعفری، دیگر عضو کمیسیون در این جلسه بیان کرد: اگر خشکی زاینده‌رود ادامه پیدا کند، پیشروی بیابان از سمت شرق تشدید شده و اصفهان جایی برای زندگی نیست و دشت سگزی اصفهان با تلاش بسیار قابل احیا نیست.

انتهای پیام

 منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.