سرویس: غیر تولیدی » نقلی 16:48 - چهارشنبه 09 مهر 1393

در پی عدم توجه مدیران و عملی نشدن وعده ها؛

گاوخونی در باتلاق فراموشی فرو رفت

مدتهاست نبض تالاب گاوخونی نمی زند و مدتهاست که قول های رنگارنگ برای احیای این تالاب مدیران و مردم اصفهان را چشم انتظار نگه داشته اما فریاد ها به جایی نرسید و خبری از اجرایی شدن طرح احیای تالابها نیست تا وضعیت این تالاب بین المللی روز به روز بدتر شود.

به گزارش اصفهان شرق: نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی در این زمینه هم خشکسالی تالاب بین المللی گاوخونی را یکی از مهمترین عوامل مؤثر در افزایش آلاینده های جوی در برخی از مناطق استان اصفهان دانست و گفت: خشکسالی تالاب‌ها سبب بروز ریزگرد‌ها و ذرات گرد و غبار می شود و حتی کارشناسان محیط زیست و اساتید دانشگاه‌ها در چند سال اخیر نسبت به خطر گسترش بیابان‌زایی در شرق اصفهان و تشدید آلودگی هوا بدلیل خشک شدن رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی هشدار داده اند.

*برای زنده نگه داشتن تالاب گاوخونی باید اقدام جدی شود

علی ایرانپور با تاکید بر این موضوع که اهمیت تالاب بین المللی گاوخونی کمتر از دریاچه ارومیه نیست خاطر نشان کرد: طرفداران محیط زیست معتقدند که همان اندازه که به دریاچه ارومیه اهمیت داده می شود باید برای زنده نگه داشتن تالاب گاوخونی نیز اقدام کرد.

متاسفانه تالاب گاوخونی بدلیل تداوم خشکی زاینده رود و نرسیدن آب به آن در آستانه حذف شدن از فهرست تالاب های بین المللی قرار دارد با آغاز به کار دولت یازدهم همه امیدوار بودند که با همت دولت یازدهم در رسیدگی به مسائل محیط زیست حق آبه این تالاب تخصیص پیدا کند و با جاری شدن رودخانه زاینده رود این تلاب بین المللی جانی دوباره بگیرد اما با گذشت بیش از یک سال از آغاز به کار دولت روحانی هنوز هم نگاهها به اصفهان تغییری نکرده است.

*کانون جدید بحران ریزگرد سمی در تالاب گاوخونی شکل می گیرد

عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه گاوخونی،کانون جدید ریزگردهای سمی است گفت: براساس تحقیقات صورت گرفته به وجود عناصری فلزی سنگین همچون سرب، کادمیم و جیوه که از پساب صنایع به تالاب وارد شده است و این در حالی است که علف ها و نیزار خشک شده تالاب نیز در حال نابودی کامل است.

سید احمد خاتون آبادی گفت: در صورت بی توجهی به احیای زنده رود و اعطا نشدن حق آبه تالاب گاوخونی، کانون جدید بحران ریزگرد سمی در کشور در تالاب گاوخونی شکل می گیرد .

وی بیان کرد: اساسا حق آبه های زنده رود و طومار منسوب به شیخ بهایی متعلق به قبل از اسلام و براساس منابع تاریخی به دوران اردشیر بابکان ساسانی برمی گردد که در دوران صفوی، شیخ بهایی آن را بازنگری و در تنفیذ و مشروعیت بخشیدن به آن نقشی مهم داشته است.

وی گفت: ایجاد سد زاینده رود، توهم وجود بی حد آب را در دهه های قبل ایجاد کرد و باعث شکل گیری صنایع بزرگی همچون ذوب آهن شد که مهاجرت هایی را به همراه خود رقم زد.

عضو هیئت مدیره جمعیت پیام سبز با اشاره به اینکه ۸۰ درصد خشکی زنده رود از سوء مدیریت است ادامه داد: سهم کاهش بارندگی درخشکی زنده رود فقط ۲۰ درصد است و۸۰درصد نابودی رودخانه به دلیل سوء مدیریت و بحث های حاشیه ای و همان توپ به میدان دیگری انداختن و رفع مسئولیت است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در پایان تاکید کرد: مشخص نیست چرا مدیران فکر نمی کنند که اگر آب را در زاینده رود جاری نشود و حق آبه تالاب به آن برنگردد به دنبال آن کشاورزی منطقه به طور کامل نابود می شود و آنگاه برای مقابله با ریزگردها باید میلیاردها تومان خرج ایجاد فضای سبز به جای زمین های زراعی شرق اصفهان شود تا کویر پیشروی نکند.

* طرح احیای تالابها هنوز خاک می خورد

مدتی پیش معاون امور تالاب های دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان محیط زیست در گفت و گو با رسانه ها از تدوین طرحی برای احیای تالاب های در معرض خطر خبر داده است مسعود باقرزاده کریمی با بیان اینکه احیا و حفاظت از تالابهای کشور از اولویتهای سازمان محیط زیست است گفته است :در این طرح علاوه بر همکاری سازمان حفاظت محیط زیست،‌ وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و مجلس نیز مشارکت دارند.

وی با بیان اینکه طرح احیای تالابها اکنون در دستور کار قرار دارد، خاطرنشان کرد: در این طرح میزان مورد نیاز آب تالاب شناسایی می شود و در واقع حفاظت از تالابها و ازجمله تالابهای در معرض خطر مانند تالاب بین المللی گاو خونی در دستور کار هیات دولت قرار می گیرد. وی درباره مشکلات تالاب گاوخونی اظهار داشت: اقدامات زیادی در راستای خروج از بحران این تالاب در رابطه با برطرف کردن نیاز آبی تالاب شده است.

وی تصریح کرد: تأمین حق آبه تالاب ها در فصلهای مختلف و سطوح مختلف متفاوت است. از طرفی تالابی مثل تالاب گاوخونی که تالابی فصلی است تنها درصورت تأمین حقابه جریان دارد، بنابراین در این طرح نیاز آبی تالاب ها بر اساس ضریب بارش منطقه تعیین می کنند.

وی در پاسخ به اینکه تالاب گاوخونی به چه میزان آب برای خروج از بحران نیاز دارد، گفت: عددی را نمی توان برای تأمین حق آبه مورد نیاز این تالاب اعلام کرد چرا که این عدد در فصول مختلف سال متفاوت است اماپیش بینی های لازم برای تامین حق آبه تالاب طبق محاسباتی پیچیده برای زمان های متفاوت انجام می شود.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.