اصفهان شرق

دفاع رئیس سازمان سینمایی از کیارستمی

کدخبر: 33920
1393/07/08 در ساعت 19:30

به گزارش اصفهان شرق؛ حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی که در حاشیه برگزاری نشست هم اندیشی گروه سینمایی «هنر و تجربه» در جمع خبرنگاران حضور داشت درباره بررسی اخبار منتشر شده درباره اظهارات عباس کیارستمی درباره دفاع مقدس گفت: نکته مورد غفلت در پوشش خبری صحبت‌های کیارستمی هم در رادیو و تلویزیون و هم در رسانه های دیگر این است که این فیلمساز از کامنت نوشته شده در یکی از مطالب منتشر شده در شبکه های اجتماعی نقل قول کرده و این نقل قول به هیچ عنوان به اعتقادات این فیلمساز به درباره دفاع مقدس ربط ندارد.

وی در ادامه افزود: نقل قول از یک کامنت با این که یک نفر اعتقادات خودش را بگوید خیلی با هم فرق دارد و اشاعه این سخنان به این شکل تحریف شده، بی عدالتی است. بنابراین درخواست دارم که برای مردم توضیح دهید که عباس کیارستمی فقط نقل قول کرده است. زمانی که مقاله‌ای نوشته می شود و نقل قول های بسیاری در آن آورده می شود این بدین معنا نیست که این نقل قول ها مورد قبول نگارنده است.

ایوبی در پاسخ به این که آیا با این فیلمساز صحبت هم کرده است؟ گفت: بله من با عباس کیارستمی چندین بار صحبت کردم. البته این فیلم ساز به من اجازه نداد که صحبت‌های رد و بدل شده بین ما را رسانه‌ای کنم و البته من هم رسم امانت داری را به جا می‌آورم اما اجازه می‌خواهم حسم از گفتگویی که بین ما رد و بدل شد مطرح کنم.

وی تاکید کرد: هیچ فردی سخن گفتن علیه دفاع مقدس را تایید نمی‌کند اما باید با صبر و درایت بررسی کرد که چه اتفاقی افتاده است و حقیقت ماجرا چیست.

کیارستمی دوست دارد جلوه های دفاع مقدس را ترسیم کند

وی خاطرنشان کرد: برداشت من از صحبت با کیارستمی این است که این فیلمساز برخلاف آنچه مطرح می‌شود به دفاع مقدس عشق می‌ورزد و بارها در محافل دوستانه تاکید کرده که دوست دارد به شیوه خودش جلوه‌هایی از دفاع مقدس را ترسیم کنند. از همین رو  درخواست من از گروه سینمایی «هنر وتجربه» که امید بسیاری به این گروه دارم این است که وارد عرصه تولید شود و از نگاه متفاوت درباره دفاع مقدس فیلم بسازند.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به این که از هر حرکتی در جهت تقویت فیلمسازی حمایت می‌کند، گفت: من به شخصه از هر حرکتی در جهت تقویت فیلمسازی در عرصه سینمای دفاع مقدس و مقاومت حمایت می کنم و در همین راستا از جشنواره فیلم مقاومت هم حمایت مالی خوبی کردیم.

ایوبی در ارزیابی برگزاری جشنواره فیلم مقاومت گفت: جشنواره فیلم مقاومت با هر کیفیتی که برگزار شد به نوعی تکرار همان جشنواره فیلم فجر با همان شیوه برگزاری و با همان جایزه ها بود اما به هر حال باعث رونق سینمای دفاع مقدس می شود اما به معنای واقعی فعالیت اساسی در این حوزه نیست و من امید دارم از این جشن و جشنواره برگزار کردن ها عبور کنیم و به ساخت فیلم در این حوزه بپردازیم.

معاون وزیر ارشاد در پاسخ به این پرسش که چندی پیش قرار بود نمایندگان مجلس برخی از فیلم‌های توقیفی را ببینند، گفت: جریان فیلم‌های توقیفی را معاونت نظارت و ارزشیابی مدیریت می‌کند و من مدتی است به دلیل مشغله‌های زیاد نتوانسته و نرسیده‌ام موضوع فیلم‌های توقیفی را مرور کنم، اما در صورت بنای ما بر تعامل با مجلس است و البته تا این لحظه اعضای کمیسیون فرهنگی هیچ یک از فیلم ها را ندیدند اما ابراز علاقه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس برای دیدن این فیلم ها وجود داشته است و درعین حال تدبیر اقتضا می کند از هر حرکتی که موجب ایجاد تنش در عرصه سینما می شود پرهیز شود.

ایوبی تایید کرد: در همین راستا من به اهالی سینما اعتماد دارم و معتقدم که سینماگران هم برای اینکه اقدامات تنش آفرین در سینما به وجود نیاید با من همکاری خواهند کرد چراکه آرامش به نفع همه است.

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به این که چه فضاسازی هایی برای ایجاد تنش انجام می شود؟ بیان کرد: خوشبختانه با مدیریتی مواجه هستیم که بنا بر گفتگو و حل مسائل دارد و منطقی است که خواست این باشد که بقیه هم بنابر گفتگو و تعامل در حل مسائل پیش بروند.

عزم جدی از سوی این نهادها برای ساخت فیلم‌های دفاع مقدس ندیده ام

این مدیر سینمایی در جواب به این سئوال که سهم سینمای دفاع مقدس در جشنواره فیلم فجر چقدر است؟ گفت: در این حوزه فیلم هایی در حال ساخت است اما مساله این است که در سالهای گذشته سازمان ها و نهادهای مختلف فیلم های بسیاری در حوزه دفاع مقدس می ساختند اما تا این لحظه عزم جدی از سوی این نهادها به خصوص حوزه هنری برای ساخته شدن فیلم های دفاع مقدس ندیده ام.

وی ادامه داد: این در حالی است که حوزه هنری هرسال با چهار فیلم به جشنواره فیلم فجر می آمد اما هنوز به ساخت پروژه های مشترک نرسیده ایم و باقی سازمان ها و نهادهای مربوطه هنور کار جدی و فاخری شروع نکرده اند. به هر حال ساخت برخی فیلم های خوب و نه چندان پر هزینه آغاز شده است. اما همانطور که گفتم و تاکید هم می کنم به گروه «هنر و تجربه» امیدوارم و شخصا برای فعال شدن این گروه در عرصه تولید برنامه دارم و امیدوارم این گروه یک ژانر جدید در دفاع مقدس آغاز کند تا هم سریعتر به نتیجه برسد و هم هزینه بالایی نداشته باشد.

ساخت فیلم های کم هزینه در حوزه دفاع مقدس آغاز شده است

معاون وزیر ارشاد در ادامه با اشاره به حمایت های مالی از تولید فیلم های دفاع مقدس گفت: اگر کل بودجه ساخت فیلم بنیاد سینمایی فارابی را نگه داریم، هیچ فیلمی تولید نکنیم و به هیچ فردی در این بنیاد سینمایی حقوق هم ندهیم فقط می توانیم یک فیلم دفاع مقدس با همه بودجه در اختیار بسازیم بنابراین به تنهایی نمی توانیم کاری انجام دهیم. از همین جا با صدای بلند اعلام می کنم که اگر همه منتظرند تا سازمان سینمایی به تنهایی فیلم های فاخر در حوزه دفاع مقدس بسازد باید بگویم سخت در اشتباه اند و سازمان چنین پولی در اختیار ندارند.

وی تصریح کرد: بنابراین همه باید امکانات خود را روی هم بگذاریم و ساخت فیلم های بزرگ در حوزه دفاع مقدس را شروع کنیم، اما ساخت فیلم های کم هزینه مانند «شیار 143» شروع شده و در حال انجام است.

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در پایان صحبت های خود به برگزاری جشنواره های متعدد اشاره کرد و گفت: در طول سال چندین جشنواره برگزار می شود که برگزاری بسیاری از این جشنواره ها ضروری است و برخی دیگر ضرورتی بر برگزاری ندارند. من با اصل برگزاری جشنواره ها موافق هستم و در حال راه اندازی جشنواره استانی هم هستیم اما در این بین جشنواره فیلم فجر، جشن رونمایی فیلم های سینما ایران است. بنابراین جشنواره فیم فجر کارکرد خاص خودش را دارد و باقی جشنواره ها هم وظیفه ویژه خود را انجام می دهند.

منبع: فارس